HDA X-plosion 7.1 +Sluk for headphones mens anlæg spiller

Diverse d.  24. august. 2007, skrevet af Aliaz
Vist: 699 gange.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2007 16:08:39
Svar/Indlæg:
1015/333
Hej

Jeg har et HDA X-plosion 7.1 lydkort. Lydkortet er forbundet til mit NAD forstærkersæt via optisk kabel. Der er ikke headphone-stik i NAD'en.
I lydkortets konfiguration har jeg valgt Digital 96khz lyd. Så jeg hører bare stereo.

Lydkortet har desværre ikke et seperat stik til headphones, men skal i stik nr 3 "Front".

Jeg kunne godt tænke mig at jeg kunne lade mine headphones sidde i, men hvis jeg slår dem fra i lydindstillingerne i windows XP, så slukker jeg også lyden samtidigt i anlægget.

Hvordan får jeg lavet så de headphones kan slukkes når de ikke bruges. Det er noget besværligt at sætte dem i stikket hver gang.
Hører især gerne fra folk der selv har lydkortet, men anden hjælp er også velkommen, tak
Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 09:22:45
Svar/Indlæg:
1015/333
Nogen idéer i dag?

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 10:25:48
Svar/Indlæg:
5600/32
Hvad med at bruge en audio switch af en art? Så kan du bare nøjes med at sætte hovedtelefonerne til og så kan du slukke dem ved at slå over på den anden udgang.
De kan somregel købes billigt i Merlin og Fona..

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 10:39:39
Svar/Indlæg:
1015/333
Det lyder smart. Det havde jeg ikke tænkt på. Kan man også bruge sådan en uden at miste hørbar kvalitet?
Er det med sådan en box så eller er det bare et y-ren-lednings-kabel?

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 10:45:03
Svar/Indlæg:
5600/32
Det er med en box. Og nej, jeg har ikke oplevet at miste lydkvalitet med sådan en. 🙂

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 11:15:51
Svar/Indlæg:
1015/333
Har du et link til sådan en du tænker på? Det lyder som en løsning.

Kunne jeg ellers bruge mit onboard lydkort til headphones udelukkende....
men kan man køre med 2 lydkort uden det er for besværligt?
Hvordan finder PC'en ud af hvad den skal spille med hvilket lydkort?

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 12:28:05
Svar/Indlæg:
5600/32
Hmm, kan ikke rigtig finde nogen, men det er en slags Y-splitter med switch til at skifte imellem de to udgange.

Den med at bruge to lydkort har jeg selv overvejet, da jeg sidder i præcis samme situation, men har ikke rigtig kunne finde ud af hvordan det skulle gøres..

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 12:36:50
Svar/Indlæg:
5600/32
Det er sådan en her jeg tænker på: http://www.getmore.dk/template... . Desværre er det kun Getmore der har den, og selvfølgelig ikke på lager..

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 14:28:43
Svar/Indlæg:
1015/333
Sjovt nok, så var jeg faktisk inde på Getmore og lede fordi jeg ved de har alt muligt gejl fra Sandberg. Det ville også være lige så let hvis jeg kunne købe den i en butik i Århus, da jeg bor der.

Har du samme lydkort som mig? eller bruger du onboard?

Jeg tror også det vil være besværligt at bruge 2 lydkort, også software mæssigt.

Der må vel også være andre end Sandberg der laver den slags.
Det er ikke noget der haster så meget for mig at få fat på. Det er kun, hvis jeg i ny og næ får behov for at bruge headphones i stedet for at køre lyden over anlægget som består af 4 store gulvhøjttalere med mere.

Lad os lige høre ad hvad vi finder ud af.

Jeg har nogle Denon headphones i rigtig god kvalitet, så jeg vil tro lyden forringes med noget fra Sandberg, men det kan jeg nok godt leve med, da jeg ikke for brug for headphones ret ofte.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 14:40:35
Svar/Indlæg:
1015/333
Egentligt kunne jeg også bruge en forlængerledning på ca 1m som mundede ud i minijack HUN (samme som i lydkortet) og så bare lade den ende ligge på bordet, sådan det var hurtigt at sætte headphones til. I så fald har jeg ikke den box til at stå.

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 15:19:32
Svar/Indlæg:
5600/32
Nej jeg har et Creative Audigy 2.
Et forlængerkabel skulle være til at få fat i. Jeg har selv et på 2m til mine hovedtelefoner. Hvis det skal være ordentlig kvalitet, kan du f.eks. bare snakke med HiFi-Klubben.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 17:43:12
Svar/Indlæg:
1015/333
Nu kender jeg i hvert fald de 2 muligheder, som jeg ikke havde tænkt på. Så tak for dem. Jeg må lige se hvad jeg gør.

matt??, skal du have bestilt den fra Getmore?

TMG

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2007 18:03:56
Svar/Indlæg:
155/14
http://www.getmore.dk/template...

Måske sådan en kan fungere ?

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 18:12:07
Svar/Indlæg:
5600/32
#12, Den skulle gerne kunne gøre det samme som den jeg fandt. Men det kan være svært at finde sådan noget, når man bare søger på EDBpriser. 🙂
#11, Nej det tror jeg ikke. Indtil videre klarer jeg mig med et forlængerkabel. 😉

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 18:16:38
Svar/Indlæg:
1015/333
Ja, enig, det er håbløst at finde den slags på Edbpriser.

TMG, tak for linket. Ja ser ud til de kan det samme.

Ender nok også med jeg køber et forlængerkabel af en fornuftig kvalitet. Hvis man lige slukker lyden når man sætter til og hiver headphones fra, så burde lydkortet vel ikke tage skade af det. Så er man da fri for at have den klods liggende på bordet.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 20:43:49
Svar/Indlæg:
4120/115
Personligt ville jeg jo nok vælge at sætte mine hoved tlf. til forstærkeren og styre det hele der fra...

Men rent professionelt, så anbefaler vi ihvertfald vores kunder i denne situation, at få et par USB hoved tlf. Det er der flere gode grunde til, men den helt klart bedste er at USB jo bekendt er hot-plug, og desuden køre langt størstedelen af dem med på en USB audio device driver, som er std. i langt de fleste styre systemer, så ingen roden med drivere osv. Og så vil enhver Windows installation automatisk indstille det tilsluttede usb headset til at være default audio device, når du tilslutter det. Dvs. at når du sætter det til så ændre du hele windows til at køre på headsettet istedetfor dit lydkort, uden du skal gøre andet end at sætte det til.
Ligeledes når du tager stikket ud igen, så vender windows tilbage til den oprindelige setup 😉 (Lettere kan det vist ikke være)

Der kan self. være nogle lydkvalitets issues med at køre med sådan noget, men i den sammenhæng, så kan jeg da fortælle dig at DAC'en i NADs receivere er ekstremt kedeligt lydende, og jeg er 110% sikker på at DAC'en på dit lydkort er bedre! Så gør dig selv en tjeneste at købe et analogt signal kabel og brug det istedetfor. NAD forstærkeren ellers fejler bestemt ikke noget, men DAC delen er bare noget juks...