iPhone SIM-oplåst med software

Litteratur d.  25. august. 2007, skrevet af Emillos
Vist: 778 gange.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
25-08-2007 14:42:53
Svar/Indlæg:
14079/622
Så skete det der måtte ske - det uundgåelige. iPhone kan bruges uden abonnement fra AT&T.

Læs hele nyheden her: http://www.hwt.dk/newsdetails....
TB

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2007 14:56:44
Svar/Indlæg:
767/51
Dejligt - det er _lidt_ dyrt at roame med AT&T her i Europa :)

Emze

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2007 15:09:30
Svar/Indlæg:
666/100
Det viser bare at det er noget bras 😛 Hehe

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
25-08-2007 15:21:22
Svar/Indlæg:
2309/846
De mennesker der gladeligt giver så mange penge for sådan en gang hypet crap som iPhone er, har også et "i" foran -

iDIOTER ! 😛

Næh du, en god gammel Nokia 3100, det ved man hvad er !

Var det knap 10.000kr det kostede at blive slave hos Apple. Tak for kaffe.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2007 16:42:37
Svar/Indlæg:
2307/37
#3, en US pris på 499 $ skulle da nødigt resultere i en pris på 10.000 kr i DK. Mon ikke nærmere vi snakker 4 - 5.000 kr.

Og efter min opfattelse, så mangler iphone'n kun 3G for at kunne leve op til hyped...

TB

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2007 16:44:31
Svar/Indlæg:
767/51
#3 har du overhovedet prøvet telefonen? Har du haft den mellem hænderne, har du prøvet hvor overlegen deres touchskærm er? Har du prøvet hvor hurtigt og lækker den er sammenlignet med stortset alle nye telefoner?

#4 499 + bindingsperioden på 2 år... Der skal betales fast beløb hver måned, så jo det ER dyrt at have en.

ChrisB

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2007 16:59:20
Svar/Indlæg:
148/42
Efter at have leget med den, og at den kommer til europa som 3G, så er det da helt sikkert en telefon jeg skal have fingerne i..

Men også KUN fordi den er lækker, som mobil er det ikke den fedeste..

Jeg syntes den er langsom, men det kan være at det bliver anderledes på den nye model. Den er 100% lavet til det amerikanske markede, for de bruger mobilen på en helt anden måde end os..

Men et "MUST HAVE" for en tele/gadget freak.. (Som mig)

aterra

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2007 19:15:39
Svar/Indlæg:
97/4
hvis i er interesseret i ikke at betale for at få den låst op, kan i også bare følge guiden på http://iphonejtag.blogspot.com...
Det fedeste ved dette hack er dog at den ikke blot er blevet sim låst op, den kan nu også overtales til at køre unsigned software, medandre ord du har en ultra kompakt computer med touch screen og wifi. Er sikker på der nok skal komme nogle fede applikationer ud inden længe (den kører jo allerede en reduceret udgave af OSX så det skulle ikke være så svært at compile eksisterende linux software til den.)

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2007 20:00:22
Svar/Indlæg:
1081/37
#7 Haha en lille computer 🤣 For samme pris kan man gå ned og købe en bærbar der med garenti virker ti gange bedre og med sikkerhed er ti gange bedre at bruge til opgaver der kræver en computer. Ok måske ikke lige så lille, men sikkert ti gange mere ergonomisk og brugervenlig.

Hvad helvede skal man bruge det lort til.

Og nej den er ikke lækker, det er apple, med andre ord pisse overhyped og pisse dårlig service og kvalitet. Utroligt at folk ikke er mere kvalitetsbevidste idag og giver glædeligt langt over 5000kr for noget bras hvis holdbarhed er temmeligt begrænset hardwaremæssigt.

aterra

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2007 20:28:10
Svar/Indlæg:
97/4
#8 hvordan kan du nogensinde få over 5000 kr. ? 599 $ for den dyreste Iphone der er, så en dollar kurs på 5,5 (jep afrunder lidt her) også 30% told oveni til skattefar så snakker vi stadigvæk under 4300 kr. Det næste er hvilken computer du kan finde på 135 gram til en tilsvarende pris ?
Det næste er at du sammenligner pærer og bananer. Du skal ikke se Iphone som en konkurrent til en bærbar Pc'er, men som en konkurrent til en PDA, vel at mærke en med 900 MHz cpu, 4/8GB flash, wifi, bluetooth, gsm modul og sammenlignet med mange pda'er en ganske fornuftig batteritid. Og grunden til at du nu kan se den som en pda i forhold til tidligere er at det nu er muligt at porte de fleste af sharp zaurus applikationerne til den.

TB

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2007 20:32:25
Svar/Indlæg:
767/51
#8 dejligt med indlæg af så høj kvalitet og saglighed..

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2007 20:53:42
Svar/Indlæg:
3943/44
Selv om man sammen ligner den med en PDA er den stadig temmelig overhyped.
Der er ikke nogen funktioner i den som ikke er set før!
Men fordi der står Apple på den, så tror folk at den er noget specielt (godt hjulpet af Apple's marketings afdeling)

Det er jo det samme med Ipod'en en middelmådig mp3 afspiller, men pga. marketing og et pænt design, så er det blevet verdens mest solgte mp3 afspiller.
Men Mp3 afspilleren bliver jo ikke bedre af der er solgt mange af den.

aterra

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2007 21:13:01
Svar/Indlæg:
97/4
#11 jeg er ikke enig med dig der, hvor har vi før set multitouch eks. ?
Og synes da også måden hvorpå de har grebet deres gui an er temmeligt revoulutionerende for telefoner vel at mærke ved godt at mouse gestures er blevet brugt før, men der er da også det nærmeste jeg ellers har set på det.
Desuden er det også svært at komme udenom at det er en meget kraftig platform apple er stykket sammen ydelses mæssigt, bevares der kan sikkert findes kraftigere pda'er, men så er vi også oppe og snakke en større pris eller tilsvarende. En hurtig søgning på edbpriser giver 624MHz som den hurtigste pda. Men iphone er altså på 900MHz, derudover er der ikke ret mange, derudover er den største flash jeg kunne finde på en pda på edbpriser 2GByte, kontra den mindste iphone på 4GByte. Så synes bestemt hardware mæssigt den er konkurrence dygtig med en ægte pda. Men at den har fået meget hype kan vi godt blive enige om, men mener også apple har skabt en platform der fortjener det, specielt nu hvor den er blevet åben så vi rigtig kan lege.

Pederrs

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2007 22:56:15
Svar/Indlæg:
1198/35
iPhone har ikke en chance sammenlignet med HTC's nye Touch mobil/PDA. Jeg har selv lige købt den og den er godt nok fed. Der ligger den nyeste vertion af Windows mobile. Det betyder, at når du har den i hånden, kan du stort set det samme som, hvis du stod med en bærbar.
Hvis jeg sidder i stuen kan jeg f.eks. logge på mit trådløse netværk og derefter gå på messenger, læse mails og surfe løs på nettet. Der er virkelig mange fordele ved at have windows på en mobil. Desuden kan man også hive menuerne frem på den, ligesom man kan på iPhone.

Så, hvis man overvejer en iPhone synes jeg klart man skulle prøve at tjekke en HTC Touch før man køber. Pris ca. 3000kr uden abonnement.

En lille video om den:
http://www.mobilsiden.dk/index...

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2007 23:29:53
Svar/Indlæg:
3943/44
#12 De er nok de første som har brugt multitouch.
Og vil da også godt give apple lidt kredit for deres user interface, de plejer at være fornuftigt skruet sammen, men det er der også andre der kan.
Apple er nok bare de eneste der kan slippe af sted med at tage det ekstra en multitouch skærm koster.

624mhz eller 900mhz, det er mig lige meget, for spørgsmålet er jo om den er hurtig at bruge, der er mange ting der spiller ind, softwarens effektivitet og performance per clock (vi ved jo alle at man ikke bare kan sammenligne mhz).

Og der er jo ingen grund til at komme ind på batteri levetid, og det på flere måder, Iphone skulle ikke kunne køre en hel dag, hvis man bruger wifi.
Og så er der jo den detalje at batteriet kun skulle holde et år inden det skal skiftes.

Og så er der jo Itunes... (hvorfor er der ikke en gal smiley)

#13 overvejer selv at købe en telefon med Windows mobile 6, men er bare ikke helt fan af det system (man låser sig en smule til at køre windows på sin PC).

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 01:55:13
Svar/Indlæg:
1081/37
#12 og #14 🤣 😩

De første der har brugt multi touch??? Haha apple har købt sig til teknologien ligesom alle dem som har produceret skærme med multitouch de sidste 3-5år(http://www.youtube.com/watch?v... tror jeg var under uddanelse som elektroniktekniker for 3-5år siden da jeg først beskæftigede mig med teknologien), tag jer sammen der er intet revoulotionerende teknologi i iphone, alt der er indbygget i den har eksisteret i flere år i mobil tlf, ja man har puttet en masse computerkraft i den, men hvad fanden skal den bruge det til? Det eneste som har brug for sådan en mængde computerkraft er nok GPS, men det er der jo ikke engang indbygget i den.

Uhh ja virklelig et stykke revolution :no:

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 09:53:42
Svar/Indlæg:
3943/44
#15 nu er det jo ikke lige i en mobiltelefon det der, skulle måske have skrevet de første der brugte det i en mobiltelefon (og det giver da et par smarte muligheder).
Men det er heller ikke billigt, og kvaliteten på skærmene er jo ikke fantastisk der er allerede mange der har problemer med delvis døde skærme. Det er nok temmeligt surt når den nederste tredjedel af touchfunktionen ikke virker, så kan man ikke låse skidtet op.
Og så skal vi ikke snakke om at det tager 3 uger at få telefonen lavet, og det koster penge at leje en telefon af apple mens den bliver lavet... Topmålet af kundeservice...

TB

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 10:46:16
Svar/Indlæg:
767/51
#15 prøv at svar på mit spørgsmål - har du prøvet telefonen? Har du haft den i hånden, har du set hvordan den virker?

Multitouch'en ER lækker, og den er en million gange bedre end nogle andre touch/multitouch skærme jeg nogen siden har set, den skærm er uden sidestykke. Nårh ja billedkvaliteten er suveræn på den, igen _længder_ foran konkurrenterne.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 11:07:41
Svar/Indlæg:
1081/37
#17 Næ ikke rigtigt men jeg følger også med i hvad der sker omkring i verden efter som at det har en del med min jobfuktion at gøre.

Hvad med om du faktisk prøvede at argumentere imod at den ikke er revulotionerende hvilket mit indlæg handlede om!
Hvordan er multitouch skærmen bedre end andre multitouchskærme? Mener du ikke at andre multitouchskærme virker og kan opfylde deres funktion?
Den er tydeligvis meget dårligere end andre multitouchskærm eftersom den går i stykker efter kort tids brug 🤣 Det kan min 11" widescreen skærm med multitouch ikke engang præsterer 😎

Undskyld men hvad skal man med revulotionerende billedkvalitet i en tlf hvor man ikke engang kan modtage billeder med MMS beskeder på den 🤣 Muligvis er der en grund til at andre porducenter ikke fokuserer så meget på billedkvaliteten i deres mobil tlf'er, nemlig fordi det er en tlf, så derfor fokuserer de mere på kommunikation.

Utroligt hvad man ikke skal høre på af fanboy pis!

aterra

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2007 15:28:49
Svar/Indlæg:
97/4
#13 jeg er ked af at sige det, men de ting er der ikke meget revoulutionerende i heller, alt det kan jeg også med min nokia e65 og der er voip i også, hvilket nok er det sted hvor wifi i en mobil for alvor får en berettigelse. Mit problem med de windows mobile telefoner jeg har prøvet har typisk været at de har været meget ustabile. Men erkender gerne at det er nogle år siden jeg sidst har prøvet en.

#14 du siger at spørgsmålet er hvorvidt den er hurtig at bruge, der vil jeg kun delvist give dig ret, tag eks. to pda'er begge kører hurtigt med std. softwaren. Men lige så snart du begynder at ligge lidt tungere 3. parts software ind kan du godt mærke forskellen på om det bare var OS som var rigtig godt optimeret sådan som eks. symbian eller om det er fordi der er proppet mange resourcer i systemet.
Må erkende at jeg ikke har hørt om de problemer med at batteriet kun kan holde en hel dag, hvilket da lyder lidt synd.

#15 ja, du kunne måske nok købe multitouch dengang, men så vidt jeg husker er det ikke sålænge siden at man har opnået en opløsning så det kan bruges til noget som eks. en mobil telefon, er jo ikke ligefrem fordi sådan en bar hvor imponerende den end er har de helt store krav til opløsningen. Men inden apple er det stortset kun i forsknings projekter jeg har set opløsninger nede i et par mm. Se eks. http://cs.nyu.edu/~jhan/ftirto... dette er stadig på forsknings stadiet og alligevel de praler med 2,5mm i opløsning, tror nok Iphone klarer det lidt bedre.
At gps'en så desværre mangler kan jeg kun give dig ret i, skulle ikke kræve meget at smide eks. en sifr III chip i.

#16 ja det er godt de lader alle børne sygdommene gå ud over de amerikanske forbrugere 🤣
Men ja apple har elendig kundeservice, forbruger rådet har vist også været efter dem nogle gange dog med mac book pro, men tvivler på det gør den store forskel.

#18 tror forklaringen på at mms ikke er medtaget er at det amerikanske marked ganske enkelt ikke bruger det, de bruger ikke engang sms. (hvilket man godt kan forstå med deres sms priser...), ikke at det er nogen undskyldning for apple, men bare et forsøg på at forklare det.
Skal vi endeligt tage det mest revoulutionerende ved den så er det at den har den bedste musik afspiller nogensinde implementeret i en mobiltelefon, bare prøv at se bruger interfacet som konkurrenterne leverer til deres telefoners musik afspillere og sammenlign.
Og undskyld jeg bander, men hvorfanden kom det fanboy pis fra?
Jeg venter stadig på at du viser mig en anden platform som kan levere det samme, til samme pris.
(og som en lille sidebemærkning så ejer jeg altså ikke et eneste apple produkt, men elektro ingeniør er det svært ikke at blive imponeret over det de har fået sparket sammen)

TB

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 15:59:04
Svar/Indlæg:
767/51
#18 okay så prøver jeg lige - udstyret med en saks og et stykke pap.

Mutitouch skærmen er overlegen af flere årsager.

1) Point-of-touch er klart bedre, du kan bruge to fingre, man skal ikke prikke med neglen eller en kuglepen for at den opfatter hvor man trykker.

2) jeg har endnu ikke oplevet af den har fejlfortolket hvad jeg vil når jeg bruger to fingre på skærmen

3) Der er ingen kalibrering af skærmen, luk pakken op og den spiller.

Så er der softwaren

1) Du har fuld PDA like software suite som kører _længder_ bedre end konkurrenternes løsninger, det skrev jeg også tidligere, men måske du ikke læste det? de funktioner der er i telefonen fungerer til UG med kryds og slange. du nævner MMS i forbindelse med opløsningen og klarheden af skærmen - jeg håber ikke det var seriøst ment? MMS indeholder billeder af rigtig skidt kvalitet, det svarer til at du vil smide et 640x480 hårdt komprimeret JPEG billede op på en 32" skærm og derefter sige "se hvor grimt det er, det er en skodskærm" Iphone er lavet til e-mails - hvor man kan få høj opløsning på billederne.

Generelt er software's feel bare lækker, rigtig lækker. Jeg er endnu ikke stødt på egentlige bugs som jeg ser til hverdag i Nokia, LG, Motorola eller HTC telefoner. Iphonen er den første som integrerer et egentligt OS i en telefon med flot grafik uden at man kan mærke at hardwaren er under fuldt pres.

Når du siger at skærmen går i stykker ofte - hvad baserer du det på? løse rygter på nettet? Hvis det er egen erfaring, så kan du kun have set det på en enkelt telefon, da den endnu ikke er solgt i DK og den kan ikke købes af en ikkeUS statsborger. (den skal aktiveres med US personnummer).

Andre fokuserer på navigation - ja men de løsninger jeg har set har virkeligt været halve løsninger, behøver jeg at nævne Nokia N95 der tager knapt 2 min for at starte GPS'en op..

Og helt ærligt jeg har svært ved at tage din kritik seriøst, det virker til at du baserer dine bastante udtalelser på internethistorier.. Ved du hvor mange telefoner der er solgt?

sidst men ikke mindst, du siger at du arbejder med dem til hverdag - hvad arbejder du med?

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 18:10:17
Svar/Indlæg:
1081/37
#19 Lad være med at udtale dig om noget du ikke har forstand på: "#15 ja, du kunne måske nok købe multitouch dengang, men så vidt jeg husker er det ikke sålænge siden at man har opnået en opløsning så det kan bruges til noget som eks. en mobil telefon, er jo ikke ligefrem fordi sådan en bar hvor imponerende den end er har de helt store krav til opløsningen. Men inden apple er det stortset kun i forsknings projekter jeg har set opløsninger nede i et par mm. Se eks. http://cs.nyu.edu/~jhan/ftirto... dette er stadig på forsknings stadiet og alligevel de praler med 2,5mm i opløsning, tror nok Iphone klarer det lidt bedre.
At gps'en så desværre mangler kan jeg kun give dig ret i, skulle ikke kræve meget at smide eks. en sifr III chip i."

Multi touch med ekstrem høj opløsning har eksisteret i mange år efterhånden(en touchpad virker efter samme princip, med multitouch tillader man bare to eller flere inputs på samme tid og er mest betinget af software og styreprocessoren ikke selve modstands filmen andet end den har flere lag), det er der intet nyt i! Det du linker til har intet med den touch teknologi som er i Iphone at gøre, det er en et forsøg med en teknologi der gør brug af LEDs kvantemekaniske egenskaber som gør at en LED både kan fungere som en emitter og som en fotodiode og derfor kan man meget genialt bruge baggrundsbelysningen som et input interface i sig selv så man er fri for at bruge modstandsfilm som i sig selv kan ødelægge deltaljegraden i højopløsningsapplikationer.

#20 Bassere mine udtalelser på baggrund af mange brugers erfaringer med de samme problemer, at du ikke accepterer at mange brugere har oplevet problemer så tidligt med selve holdbarheden siger bare at du er ignorent = fanboy

Har ikke sagt at jeg arbejder med dem til hverdag, kun at jeg som tekniker har et ansvar for at følge med i hvad der sker i den teknologiske verden!

TB

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 19:30:23
Svar/Indlæg:
767/51
#21 Netop som jeg frygtede så udtaler du dig på baggrund af rygter og enkelte dårlige historier på nettet. Jeg har rent faktisk en iPhone og jeg har påersonlig erfaring med den. Jeg er ikke fanboy, for den har sine svage sider - men jeg har stadig min kritiske sans når jeg læser i diverse forumes på nettet.. Det er synd at du ikke kan se lidt nøgternt på det.

aterra

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2007 23:38:22
Svar/Indlæg:
97/4
Hvis du siger multitouch har været på markedet længe i den kvalitet, har du så et link, jeg får nemlig det modsatte indtryk fra google. Se eks.

Other Multi-touch Systems

When Apple first announced the iPhone, there weren't many multi-touch sy­stems on the market. New York University had released a dramatic demonstration video of the results of its research into multi-touch interfaces, but few such systems had made it into practical use.

In May 2007, however, Microsoft announced Surface multi-touch computer system. Surface uses cameras and light for its multi-touch interface. Surface should hit the market in winter 2007

sakset fra http://electronics.howstuffwor...

Og så er der jo selvfølgeligt det med at apple har udtaget patent på gestures og multitouch sammensætningen http://blogs.zdnet.com/ip-tele...

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2007 08:00:39
Svar/Indlæg:
1081/37
#23 Jamen nu du er så klog så forklar da lige præcis hvordan en touchscreen fungerer istedet for at linke til en overfladisk gennemgang? jeg sidder selv og arbejder med en på en ny type alarm panel til industrien. Desuden omfatter Apples pantent ikke selve touchskærmen men det styresoftware de benytter til den, hvilket man vil kunne se hvis har lidt teknisk viden(hvilket faktisk ikke er en nyhed så det kommer apple nok også til at få problemer med).

Du er jo ignorent, jeg sidder og forklare dig hvordan de to systemer virker som du linker til og du blander dem stadigvæk sammen som et, apple benytter det samme system som man hele tiden har benyttet med modstandsfilm, microsoft udnytter et nyt system uden modstandsfilm.

Lad for sidste gang være med at spille klog på noget som du ikke har forstand på.

Multitouchskærme har eksisteret flere år før apples lille iphone, også selvom at de fleste først fik bekendtskab med det med apples iphone. Rendte selv rundt med en scanner der havde multitouch skærm for 4år siden og så vidt jeg ved virker skærmen stadigvæk.

aterra

Superbruger
Tilføjet:
28-08-2007 01:25:55
Svar/Indlæg:
97/4
#24 for det første vil jeg gerne vide hvorfor du har så svært ved at holde en ordenlig tone, hvis du skulle være nysgerrig er det ikke særlig høfligt at kalde andre for ignorent, hvis det fortsætter vil jeg fremover ignorerer dine indlæg.

Jeg er ked af det, men jeg gider ikke skrive en hel stil, men prøv evt. at kigge på http://focus.ti.com/lit/ds/sba... side 13, mener ikke den siger meget nyt, men Texas Instruments mener altså at det er nok til at implementerer deres touchscreen controller, i et design.

Mht. at apple's patent dækker et stykke software, så ja det kan jeg da godt se, men hvis du lige kigger på hvad jeg skriver i indlægget så står der
Og så er der jo selvfølgeligt det med at apple har udtaget patent på gestures og multitouch sammensætninge Sagt med andre ord, det at kombinerer gestures for mig første gang noget jeg stødte på ved computeren (Opera browseren hvis du endeligt vil vide det). Og så det at bruge det sammen med en touchscreen. Så er ganske udemærket klar over at det er software der er tale om, det var for at bakke argumentet med at apple's gui er innovativt op. Ikke for at snakke om touchscreens.

Og uanset om du mener at howstuffworks har givet en overfladisk gennemgang eller ej, så skriver de stadig sort på hvidt det samme som jeg argumenterer for.

Assassin

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2007 17:22:10
Svar/Indlæg:
1081/37
#25 Hvis du ikke er ignorent så lad være med at få samtalen hen på noget andet end det den handlede om, nemligt at der ikke var noget som helst revolutionerende ved deres tlf, og touchscreen som du jo så mente ,ved at sammenligne det med Jeff Han's nyudviklede FTIR system.

Hvad har Texas Intruments hardware controller med sagen at gøre, udover at det der står i databladet bekræfter det jeg siger?

Der er heller ikke noget nyt i deres software kombineret med touchscreen, kan godt være at apple mener det, men det siger mere om de amerikanske patent regler end det gør om deres teknologi. Ja faktisk benytter alt multitouch software samme funktion.