Bærbar kører i SLOW-motion?!

Software d.  26. august. 2007, skrevet af Duzty
Vist: 766 gange.

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 14:16:26
Svar/Indlæg:
216/94
Sidder med en Bærbar som virkelig kører slowmotion!
Har ryddet lidt op på computeren osv, men syns ikke det hjælper!
Lyden hakker også helt vildt herpå...
Hva kan man gøre? Vil gerne undgå geninstallation!
Facts om maskinen:
Acer Travelmate 2413LMi
1,5GHz Celeron.
60GB
256DDR2 ram

Kører windows xp sp2 (Og har kørt længe og godt med det)
!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 14:33:22
Svar/Indlæg:
3944/384
Du mangler sikkert en driver :) Enten til dit lydkort eller grafikkort..

Shake

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 15:13:28
Svar/Indlæg:
1248/70
Vil umiddelbart sige at det ikke er muligt at køre i et "fornuftigt tempo" (eller hvad man skal kalde det) med windows xp sp2 og 256mb ram (har jeg aldrig oplevet) minimum for at det spiller er IMO 512mb ram eller endnu bedre 1gb ram

Du har vel ikke kørt med sp1 og installeret sp 2 for nylig ? (kunne godt være årsagen, så)

-----CB

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 18:51:33
Svar/Indlæg:
3410/199
Du skal da bare slå "turbo" til 😛
Ej.. Det med SP2 virker også som en meget oplagt mulighed.

Og.. Den med, at ens computer er uduelig uden SP2 tror jeg simpelthen ikke på. Jeg har til enhver tid haft mindre lort på min pc uden SP2 end med SP2. Håber, at du forstod det. 😀

Jeg bruger Avast Antivirus og Sygate Firewall. Begge trækker ikke særlig mange systemressourser.

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 19:09:58
Svar/Indlæg:
1058/59
Prøv at gå ind i kør, og så skriv msconfig

Det sidste faneblad derinde hedder startup

Her kan du stoppe alle programmer der ikke behøver starte op.
I startmenuen ligger der i start typisk en masse ting der heller ikke er brug for (OSA, qtquicklaunch osv.).

Afinstaller alle antivirus programmer (hvis du har to, kan det være grunden) og installer avg (free.grisoft.com), bruger næsten ikke systemressourcer.

Til sidst kan du køre en scandisk og bagefter defragmenter. Det plejer at hjælpe på mange systemer.

Hvis du er i tvivl om hvad der skal slås fra i startup, kan du give os et screendump, eller skrive det ned i her i tråden, så kan vi lige hjælpe 😉 Samtidig kan du også give et screendump af kørende processor og programmer, det kan også være nogle uhensigtsmæssige programmer der.

Hvis disse ting ikke hjælper, kommer du nok ikke uden om en geninstall.

#2 Jeg kører xp sp2 ganske fornuftigt på en gammel bærbar - asus A1000, p3 850 mhz, 320 mb ram (32mb til grafik), 20 gb harddisk. Den er ikke superhurtig, men fin at programmere på og til lidt word, inet og lign.

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 20:04:34
Svar/Indlæg:
216/94
Ved faktisk ikke om den har opdateret sig selv til SP2 på et tidspunkt, det er min fætters nemlig!
Men her er hvad der er slået til under start i msconfig:
RUNXMLPL
igfxtray
hkcmd
synTPLpr
synTPEnh
epm-dm
ePM
IMJPMIG
ImscInst
TINTSETP
TINTSETP
PDVDServ
LaunchAp
PowerKey
HotkeyApp
CtrlVol
OSDCtrl
Wbutton
jusched
HPWuschd
hpcmpmgr
dxdllreg
BearShare
winampa
avgcc
SOUNDMAN
realsched
dumprep 0 -k
ctfmon
MsnMsgr
HP Digital Imagning

Ved godt der var rigtigt langt! Håber folk kan hjælpe med at få slået så meget som muligt fra!
Den kører med AVG AntiVirus.

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 20:15:01
Svar/Indlæg:
216/94
Forresten så er der ikke ændret i drivere eller lign. Og lyd har virket perfekt herpå!
Her er ey link til Joblisten lige efter opstart:
http://peecee.dk/?id=64788

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2007 20:44:00
Svar/Indlæg:
1058/59
Der er i hvertfald nogle stykker der kan fjernes. Der er nogle jeg ikke kender, som muligvis hører til den bærbare.
Fordelen ved at du afkrydser dem i msconfig, er at hvis du fortryder kan du klikke dem til igen! Så helt alvorligt vil det aldrig blive. Når du har ændret beder den om en genstart - dialogboksen ser meget gammeldags ud 😉

Når du har genstartet kommer den med en meddelse om at du har lavet nogle ændringer osv osv. Her skal du markere fluebenet med at du ikke vil se disse meddelser fremover og så -> OK. Den vil komme hver gang du har lavet ændringer med msconfig

Jeg kan se der er installeret en HP printer, den sløver rigtigt meget, ved at lukke den ned kan du ikke bruge image zone, men alle programmerne der startes derfra vil stadig virke.
Hp programmerne er:
HP Digital Imagning
HPWuschd
hpcmpmgr

Winampa, også kaldet winamp agent, er der slet ingen grund til at installere, og kan sagtens lukkes.

BearShare har spyware med, så afinstaller helt programmet, men fjern det også fra msconfig. Bagefter skal du scanne din pc med adaware, det kan også være dette program alene der er skyld i sløvheden.

I messenger kan du inde i instillinger sætte den til at den ikke skal starte med windows(medmindre du selvfølgelig gerne vil have den starter med windows), det er bedre at ændre det der, end at lukke den fra msconfig - her hedder den MsgMsgr.

Det ser ud til at der er nogle programmer der "konkurrerer" om at have de forskellige genvejstaster, det er:

PowerKey
HotkeyApp
CtrlVol
OSDCtrl
Wbutton

Prøv at slå dem fra en af gange, genstart og se hvad der virker. OSDCtrl er kun nødvendig for at du får popup på skærmen om hvad der sker, dvs. når du skruer op og ned...

PDVDServ er til din dvd afspiller - men de kan sagtens vises alligevel, og er ikke nødvendige.

Det ser endvidere ud til at der er leget med noget XML (eXtended Markup Language), hvis du ikke bruger det selv, kan du jo også lige prøve at slå den fra.

ePM og EPDdm kender jeg ikke, men er muligvis noget driver- et eller andet, igen du kan prøve dig frem.
Det samme gælder dem der hedder TINTSETP

Håber det hjælper 😀, ellers spørg igen

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2007 10:27:53
Svar/Indlæg:
216/94
Alle de der genvejstaster hører til det samme program!

Men den kører stadig meget SLOW!
Hvis man hører musik, så hakker det rimeligt seriøst!

Lounge

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2007 11:31:01
Svar/Indlæg:
69/16
download AVG antispyware og koer det, det er ogsaa en god ide at downloade CC cleaner, begge gratis og kan findes her

http://www.filehippo.com

Boissez

Overclocker
Tilføjet:
28-08-2007 04:13:04
Svar/Indlæg:
86/0
256MB RAM er meget lidt til winXP SP2 - Du kan gå ind i BIOS og sætte onboard-grafik RAM ned til 'hvad der nu er lavest' og dermed frigøre lidt mere hukommelse.

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2007 08:27:07
Svar/Indlæg:
588/68
For ikke så lang tid siden rodede jeg ved en bekendts bærbar, fordi den var meget langsom. Årsagen fandt vi d0g ret hurtigt, da der lige så snart at jeg piller ved noget setups, så fik jeg et pupup vindue op med Blaster. "systeem lukker ned om 60 sec".

Der findes et par forskellige søge værktøjer der burde kunne finde den gamle Blaster virus, men ingen af dem virkede. jeg prøvede også med en patch, en blaster fix, som også virkede i et lille stykke tid, men så kom den tilbage. Det endte med at jeg bruge dens recovery cder og vupti så virkede maskinen igen.

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2007 12:09:46
Svar/Indlæg:
216/94
Der er ikke nogle fejl der popper op på nogle tidspunkter. Så det kan ikke rigtigt være en fejl...
Har kørt Ad-Aware, det er vel ca det samme som AVG antispyware?!

Har prøvet det med RAM, det kan ikke lade sig gøre!

Men den kører virkelig så langsomt at lyden hakker når man spiller musik! Og det tager ca 10-15 sekunder fra man trykker på "start" indtil menuen kommer op! ☹

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2007 15:19:37
Svar/Indlæg:
1058/59
Kan du ikke lige køre en ctrl+alt+del og så i perfomance se hvor meget cpu'en bliver brugt, samt PF size og hvor meget ram du bruger? så kan vi måske finde problemet

Hvilke programmer disablede du, og slap du af med bearshare?

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2007 15:43:33
Svar/Indlæg:
216/94
http://peecee.dk/?id=65113

Disablede dem du skrev, også dem der du skrev til sidst som du var i tvivl om!

Hvis jeg kører en Scandisk, skal det så være den der der tager 10timer?