Jeg havde selv samme spørgsmål og fustration for ikke ret lang tid siden og er blevet opsat på at mit styresystem til den maskine jeg næsten har fået købt alt ind til skal være 64 bit, fik et godt post fra en bruger herinde fra som bruger 64 XP Pro, og det indeholder en 32bit "efterligner" så du godt kan køre gamle spil som fx Age of empires 2 og ældre, som måske ikke kan køres i 64 bit. Dog da det er en "efterligner" eller emulator om du vil, kører det da også derefter, og ikke 100% hastighed af hvad din maskine ellers er i stand til, men da de fleste lidt nyere spil godt kan køres på 64 bit, er der ingen problemer.
32 bit styresystemer har en mem controller der max kan håndtere 4096 (4 GB) ram I ALT!!!!! Det vil sige at den tager dine system ram, lad os sige du har 4 GB i alt, og så finder den alt andet hardware der har indbygget ram, fx dit grafikkort. og trækker det fra dine system ram, 8800 GTS 640 har 640 ram, og så ville dit windows vise at du kun har 4096 - 640 = 3456 (3.5 GB) til rådighed selvom du har 4 GB i maskinen, altså er der hardware som ikke bliver udnøttet. hvormod 64 bit styrersystemer har en grænse i memcontrolleren der er så høj at der nok skal gå 50 + før du kommer bare halvvejs mod grænsen, mener det er noget med 17 milliarder ram + det løse, 😛
Håber mit vrøvl giver mening, fordi det gav mig hvertfald lidt at tænke over da jeg også skal have 4 GB i min nye maskine.