Effektiv PSU

Diverse d.  29. august. 2007, skrevet af ZnarF
Vist: 324 gange.

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2007 23:23:25
Svar/Indlæg:
1058/59
Jeg har kigget lidt på min nuværende PSU - 300W PSU der fulgte med mit zitech maxitower i 2001. Den har en effektivitet på omkring 55%, det er ikke godt nok. Samtidig har den kun en 80mm blæser og larmer en del. ☹ ☹

Jeg har prøvet at søge her og omkring, men har brug for nogle erfaringer med lownoise effektive PSU'er. Mit system bruger jo ikke så meget - men jeg vil gerne have en modulær PSU, og et sted mellem 400-500W burde være nok til fremtiden også. En 120mm blæser vil er et must, da jeg kun har 2 x 80mm ud over PSU til airflow. Samtidig for fremtidssikring vil ATX v. 2.2 være at foretrække. Sidst men ikke mindst ligge budgetet på ca. 700.-

Jeg har hørt godt om Antec, Seasonic, Tagan, OCZ og Corsair.

Jeg har set mig lidt varm på enten:
http://www.pc-netto.dk/asp/ind...
http://www.pc-netto.dk/asp/ind...

Men det skal ikke nødvendigvis være disse. Så hvad synes i, og har jeg lagt budgettet for lavt, med det her budget - og en effektivitet på eks. 85% (ved godt det er højt) vil den være tjent ind på ca. 2 år. 😎
BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2007 07:58:59
Svar/Indlæg:
1186/81
Du kunne også vælge denne her http://www.shg.dk/link.asp?got...

Link kræver popups tilladt,

Det er en chillinnovation 450W, med 120mm blæser og active PFC de lover mellem 17-19 db, sådan en har jeg i min stationære, og har aldrig ku høre den, men nu larmer mit gfx også en del! (X1900XTX)

BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2007 08:00:39
Svar/Indlæg:
1186/81
Hov.. glemte at sige at grunden til jeg gav link til en anden er at jeg ikke har hørt om Tagan før, og Zalman.. ved ikke hvorfor min holdning til Zalman er så ringe 😕 har kun ejet 1 af deres produkter før, en VGA køler som brændte mit gfx af... men du skal nok ikke lægge så meget i min mening om zalman, kender nemlig intet til deres strømforsygninger 😉

teko

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2007 08:06:11
Svar/Indlæg:
873/19
Har og havde en OCZ, og de har fungeret fint, brændte en af (min egen fejl) og deres RMA på den fungerede perfekt :)
Skulle jeg vælge en anden blev det nok antec eller corsair ;) Corsairs 520W er blevet meget anbefalet ;)

Jenner

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2007 09:44:22
Svar/Indlæg:
2267/261
Kan også anbefale en 600W zalman heatpipe psu, aftagelige kabler, 120mm fan og siger absolut intet, og jeg er virkelig kræsen, så hvis du kan leve med at give 150kr mere end budgettet, vil jeg klart anbefale det.

Mvh

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2007 11:32:44
Svar/Indlæg:
1058/59
Tak for svarene - jeg tror jeg snupper den #1 linker til. 🙂

TB_Kolding

Overclocker
Tilføjet:
30-08-2007 11:58:18
Svar/Indlæg:
492/12
Hold dig fra Chill...

Hvis du er energirigtig:
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Hvis du bare skal have top-kvali og god energiudnyttelse:

Denne her skulle også være nice, men den kender jeg ikke:

Jeg har selv en SeaSonic S12 500W, og jeg øber ALDRIG andet end SeaSonic!

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2007 12:19:52
Svar/Indlæg:
5410/123
Tagan er über kvali. Virkelig nogle lækre psu'er. Ellers er Corsair og OCZ også vilde...

BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2007 14:47:49
Svar/Indlæg:
1186/81
#6 hvorfor skulle han holde sig fra chill??

Min fader, kender ham der laver dem, og de er sq mindst lige så gode som alle de andre.. Både min og min fars maskine har Chill i, og min Chill 450 er snart 2 år gammel, og kører stadig på fuld drøn, uden noget som helst larm.

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2007 22:13:48
Svar/Indlæg:
1058/59
Det er rart med alle de holdninger - men jeg er stort set hvor jeg startede, med mindre der er nogle der har nogle gode argumenter for eller imod nogle af producenterne. Jeg har i #0 skrevet at jeg har hørt godt om alle mærkerne her - på nær chillinovation, jeg ikke kender i forvejen. #8 det lyder betrykkende at din far kender ham der bygger dem, men det garanterer jo ikke for mig at det er kvali, men argumentet skader jo heller ikke 😉 Så pt. er jeg fristet til at prøve en chillinovation, og se om den er det værd, den er jo billig 🙂

Efter jeg har kigget nærmere på tagan, så er de stadig i rigtig god kvali, men før at energieffektiviteten er i orden, skal man op og slippe 1k. Seasonic er også lækre, men de er godt nok også dyre - eller skal købes hos getmore ... :no:

Hvis der er nogle flere input bliver jeg glad, ellers må jeg jo bare gå videre med hvad jeg har nu - og mange tak for de indlæg der allerede er kommet 😀

Update! Nu har jeg fundet den her Corshair:
http://www.shg.dk/link.asp?got...
- prisen er rigtig - effektiviteten og modulær er også ok, og er samtidig et "kendt" mærke. Så medmindre der er nogle der protesterer helt vildt, så ligger jeg fast på

TB_Kolding

Overclocker
Tilføjet:
30-08-2007 23:29:42
Svar/Indlæg:
492/12
#9 De nye Corsair skulle angiveligt have indmad der er produceret af SeaSonic - til en god pris! SeaSonic er den bedste PSU-producent, og det var AFAIK SeaSonic der i tidernes morgen opfandt PSU'en, som vi kender den i dag.. Hvis du vil have en energirigtig PSU, så er det SeaSonic's Energy+ serie, du skal gå efter - men du vil åbenbart ikke betale prisen. Fint nok - så må du jo bare betale ekstra på elregningen 😉

Jeg vil ikke råde folk til Chill af 2 grunde; Det første man bliver mødt med, når man går ind på chill's hjemmeside, er en letpåklædt dulle:

http://www.chill-innovation.co...

Dette er ekstremt useriøst, og virker som noget "teen-boy-come-get-me" pis! Og for det andet, så har jeg set lidt for mange tråde der omhandlede defekte Chill-PSU'er.

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2007 23:37:19
Svar/Indlæg:
3485/76
#10 det var dog et barnligt første argument, du skulle bare ha holdt dig til den sidste, det første er jo noget pjat, det er bare marketing ! ikke en skid med kvaliteten at gøre.

TB_Kolding

Overclocker
Tilføjet:
30-08-2007 23:48:24
Svar/Indlæg:
492/12
#11 Næh... Det er ikke barnligt - det er fakta. Alt for meget lort bliver solgt, fordi der er en ½-nøgen dulle på pakningen, og det er dybt useriøst - specielt hvad angår hardware... Forestil dig en boxed Intel CPU, med en topløs dulle på pakken - ville det være seriøst marketing? Næppe!

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2007 23:54:42
Svar/Indlæg:
3485/76
#12 marketing er marketing, det er en smagssag, fordi du ikke bryder dig om det betyder ikke at resten af verden føler som dig, så ville de sku nok ikke gøre det. der er statestikker til sådan noget 😉
tror du seriøst selv på at folk vælger grafikkortet med baben frem for det med dobbelt så mange kræfter? der bliver nok solgt meget lort fordi folk er uvidende og ikke fordi de så baben på indpakningen, det var højst det der lige fik dem til at tage det bestemte lorte produkt frem for det andet lorte produkt.
salgstrick er ikke useriøse ! det er jo nok ikke fordi ejeren af produktet er en liderbuks de gør det.

TB_Kolding

Overclocker
Tilføjet:
31-08-2007 00:15:34
Svar/Indlæg:
492/12
#13 Hvis man ikke har forstand på tingene - som du og jeg har 😉 - så er der en stor tendens til, at folk vælger det produkt, der har den bedste (eller mest indbydende) marketing fremfor det, der har den bedste kvalitet... I mine øjne er anvendelsen af bar røv og gummi-patter forbundet med useriøst marketing, hvor man prøver at få folk til at købe noget lort - alene fordi de tror, at det gør dem mere "indbydende" på kødmarkedet... Sex Sells - I'm not buying!

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2007 00:17:54
Svar/Indlæg:
3485/76
#14 men igen, så er det marketing og som du selv siger, sex sells, altså er det noget der virker. så må man jo teoretisk gå ud fra folkene bag chill ved hvad de laver 😉 😛 TEORETISK !

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2007 06:46:14
Svar/Indlæg:
1058/59
😲 uanset hvad - så er hun i hvert fald ikke grim 😉 Og PSU'en fra Corshair ligger også over 80% i effektivitet, ligesom seasonic. Og det er ikke fordi jeg ikke vil betale - men jeg har også en kone der ikke lige kan forstå hvorfor vi ikke skal købe barnevogn i weekenden fordi jeg "skal have endnu en dims"...

TB_Kolding

Overclocker
Tilføjet:
31-08-2007 09:14:43
Svar/Indlæg:
492/12
#16 Hehe... Avs - den var værre 😀

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2007 23:27:36
Svar/Indlæg:
1058/59
Corshair'en er udgået fra importøren - så nu har jeg bestilt en SeaSonic S12II PSU, 380Watt