Catalyst-drivere til Linuxfolket

Litteratur d.  05. september. 2007, skrevet af Emillos
Vist: 512 gange.

Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
05-09-2007 19:21:04
Svar/Indlæg:
14079/622
Omsider kommer de Linuxglade, til at kunne benytte sig af Radeon HD2000-serien

Læs hele nyheden her: http://www.hwt.dk/newsdetails....
vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2007 20:39:53
Svar/Indlæg:
3972/242
ja ,vi andre venter også spændt på 7,9 driver . rygter siger man kan enlige oc i cf tilstand .


beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2007 21:08:23
Svar/Indlæg:
3943/44
Understøttelse for nyt hardware slet ikke det eneste interessante i den release.

50% til 90% mere ydelse i spil/programmer, (og det er ikke Amd/Ati tal)
Phoronix har målt op til 5x ydelse i doom3.

ATI er endelig ved at lave drivere der kan måle sig med Nvidia's.

Det skal siges at driverne først kommer i næste uge, den hedder i øvrigt 8,41 - det der catalyst er ikke noget vi regner i...

Tror en af hovedegrundene til at den kommer er at AMD altid har lagt lidt vægt på opensouce miljøet.
Og selvfølgeligt også at Linux's udbredelse øges. Ø (hvilket vi da kan give Dell en smule kredit for, selv om de da langt fra er de eneste der sælger computere med linux på)
Google har også råbt på nye drivere.

Næste version af Linux driverne har også godt nyt, nemlig Aiglx.

Men hvad der er mere interessant er at Amd meget snart skulle offentlig gøre opensource drivere. Det vil bla. betyde at specifikationerne bliver offentligjort, det vil gøre det muligt også at lave opensource windows drivere.


DaMooze
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2007 21:10:38
Svar/Indlæg:
469/83
CF tilstand ? (vidst mig der er noob her 😲 )


Freddy_206
 
Overclocker
Tilføjet:
05-09-2007 21:12:37
Svar/Indlæg:
21/3
#3 tror han mener CrossFire (er ikke sikker)


DaMooze
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2007 21:16:39
Svar/Indlæg:
469/83
#4 ahh tak.. så er jeg med XD


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2007 21:18:28
Svar/Indlæg:
3972/242
ja crossfire , så jeg glæder mig . 😀


DaMooze
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2007 21:19:39
Svar/Indlæg:
469/83
glæder mig mere til at se de 50-90% ekstra performance O_O
hvis det passer kan det være jeg faktisk kan kører digger i full screen XD


beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2007 21:30:06
Svar/Indlæg:
3943/44
#7 Tror ikke du skal regne med at se ret meget mere ydelse i Windows, er ret sikker på at det kun gælder Linux.

For ATI's linux drivere har altid være noget bagud, men da Amd gør noget mere i opensource, så er der blevet arbejdet en del på driveren siden Amd købte ATI.

Men med deres nye Linux drivere skulle de være oppe på ca. samme ydelse som Nvidia. og når næste måneds release kommer med Aiglx, så skulle det være muligt at have 3D effekter både på skrivebordet og i spil. (hvilket allerede er muligt med Nvidia drivere)


DaMooze
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2007 21:36:13
Svar/Indlæg:
469/83
det var mest ment som en joke :P
digger kører skam fint nok ^^


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2007 22:17:47
Svar/Indlæg:
1771/62
Kan det virkelig passe at man kan få så meget ekstra ydelse på linux?
Er grunden til at folk ikke kører spil med det at spillene ikke kan kører eller laves til linux så?
Kører selv med det på hele universitetet jeg går på (DTU) og synes da det kører fremragende og meget mere stabilt end windows.


Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2007 00:17:41
Svar/Indlæg:
1287/32
#10 ATI's linux drivere har i lang tid været elendige og ydet langt dårligere end deres windows modparter. Nvidias drivere har derimod altid været af god kvalitet. Jeg tror de ydelsestal skal ses i forhold til ATI's tidligere linux ydelse og ikke i forhold til windows. Det er ikke desto mindre rigtigt at det er muligt at få mere ydelse ud af linux end windows. Doom 3 havde så vidt jeg husker betydeligt lavere minimumskrav på linux end på windows.

Og ja, grunden til at linux ikke har et rygte som et godt gaming OS er at der ikke udvikles spil til det. Det grundlæggende problem er jo, at DirectX er det dominerende API på spilmarkedet.Der er i teorien ikke noget i vejen for at DirectX kan implementeres i Linuxdriveren på samme måde som det er på windows og dermed muliggøre native udførelse af DirectX på linux, men da DX er udviklet fra Microsoft og er proprietært er det lettere sagt end gjort, specielt fordi dem der laver driverne skal være med på den - og det bliver svært. Indtil videre er os linuxfolk afhængige af abstraktionslag som Wine for at få DX til at virke, men da disse implementerer DX apiet oven på Open GL vil der være et vist ydelsestab.

En anden underlig ting er at PS3 også bruger OpenGL grafik API'et som er det samme der benyttes på linux. Det burde derfor være meget let at få spil til PS3 til at køre på linux. Cry Engine 1 havde faktisk understøttelse for både DX og OpenGL renderer til windows. Dette gjorde det meget let at køre farcry under wine, CryEngine 2 har derimod desværre kun OpenGL renderer til PS 3.


beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2007 16:42:12
Svar/Indlæg:
3943/44
#11
Doom3's lavere minimums krav på Linux skyldes at Linux har bedre hukommelses styring end Windows. Faktisk er det sådan at nogle af de mest ram krævende spil kører en smule bedre i wine end i Windows...

DX10 burde heller ikke være det store problem at implementere i XP, men Microsoft vil jo gerne have os nørder til at skifte til Vista, så vi kan hive dem med over som spørger os om hjælp.


Nu er openGL jo opensource.
Så den version der bruges på PS3 - må jo enten være version 2 eller 3 (gætter på den sidste) Version 2 er den der understøttes af det hardware vi har på pc platformen fortiden.
Men tror det egentlige problem vil at være at emulere cell processoren. (Helt anden arkitektur end x86)
Og hvad der kunne være blevet det helt store problem "Emotion engine" chippen som stammer fra PS2 - den er desværre sløjfet i den europæiske version af PS3, så spil producenterne begynder nok ikke at bruge den chip selv om de kender den godt (de snakkede bla. om at den kunne stå for alle lydrelaterede beregninger)