HTPC vs. Medieafspiller?!

Media Center d.  13. september. 2007, skrevet af o27
Vist: 1089 gange.

o27

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2007 12:01:59
Svar/Indlæg:
937/191
Bruger pt. min HTPC en hel del og er ret tilfreds med den. MEN på et tidspunkt (inden alt for længe skal den jo udskiftes/opgraderes).

Har brugt meget tid på at finde de enkelte dele til en helt ny HTPC der er fremtidssikret og med FireDTV dvb-c und alles. Den kan laves for ca. 5k - det er i sig selv en ok fair pris og jeg kan lave det billigere endnu ved at købe brugt.

MEN MEN en ting jeg pt. savner er at have adgang til mine filer via min og min kærestes laptop. Så jeg er begyndt at kigge på nogle NAS enheder men de er tilgengæld ret dyre synes jeg.

Så faldt jeg over MS Windows Home Server (WHS) der lyder genialt og nemt at gå til.

Jeg overvejer derfor at bruge min nuværende HTPC som dedikeret Medieserver (WHS) og så bare købe en Mediaplayer som fx Netgear EVA8000 eller hvad der nu er bedst på pågældende tidspunkt.

Så kan jeg have en "lydløs" medialøsning i stuen men min server placeret i et andet rum.

Mit spørgsmål er primært om jeg vil kunne sidestille den billedkvalitet jeg får fra en EVA8000 med den billedkvalitet jeg vil kunne få fra en HTPC med fx. et 8600GT der pixelmapper 1:1?

Dette er primært mit største/eneste ankepunkt ved at kaste mig over at bygge en home media server.

Håber nogen kan hjælpe mig her.
bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2007 13:30:04
Svar/Indlæg:
2145/218
Jeg kender ikke lige et EVA8000 men mit GMA3100X med 256 Mb ram kører perfekt på min 42" full hd plasma skærm i pixelmapping 1:1 og det er selvom jeg spiller fuld HD film eller jeg bare bruger den til at surfe på.

Det jeg mener med dette er selvfølgelig at du sagtens kan bruge mindre kraftige grafikkort og få god ydelse, skulle jeg ha et nyt grafikkort til min media center pc skulle jeg ha et HD2600XT det har jeg haft med hjemme fra arbejde og prøve og det performer virkelig godt pris og den slags taget i betragtning.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2007 13:52:49
Svar/Indlæg:
10398/435
Jeg har da lige lavet en htpc til ~3500kr (uden tv-kort og dvd).. hvad skal der i din?

Med sådan en netgear kan du ikke optage tv, tune dtv eller afspille H.264. Hvis du dog ikke har brug for det, så er den vel fin nok..

o27

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2007 09:32:26
Svar/Indlæg:
937/191
Har sådan set også selv "samlet" én på edbpriser til de små 3500 kr. Så kan godt se besparelsen ikke bliver noget særligt.

Dog kan EVA8000 faktisk godt bruges til TV der dog selvføli kræver at compen med tuneren er tændt.

Jeg tror jeg bikser en lille HTPC sammen og får den til at streme fra en WHS.

Er der nogen forskel på stabiliteten af S3 standby i MCE contra Vista? Kører pt. Vista Home Premium og jeg må indrømme jeg ikke kan finde rundt i det contra XP Pro som jeg har rodet meget med.

Så jeg overvejer om jeg skal installere XP MCE - XP og MediePortal eller Vista på den nye HTPC - decisssions decissions.....

Mht. TV tuner vil jeg have en FireDTV med dvb-c fra TDC da jeg pt. har selector og vil have det absolut bedste billede fra HTPC´en.

Lige netop tuner delen er pt. mit største ankepunkt mod HTPC da mit analoge signal fra en PVR-250 stinker selv om det bliver født fra en Selector.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2007 10:56:21
Svar/Indlæg:
10398/435
XP + Mediaportal uden tvivl. MCE er lige til at danse i, Vista MediaCenter er ikke kommet meget videre.

Du kan vel sætte selectoren til begge ting (htpc og tv).. nu har jeg ikke helt styr på selector, så det kan være jeg tager fejl.

Her er min nye htpc.. får den sidste pakke i dag..

Socket 775 mATX - MSI P4M900M2-L pr stk: 323,00 DKK
320 GB Hitachi 7200rpm SATA2 16MB pr stk: 485,00 DKK
(Socket 775)INTEL Core2Duo EXXX Box pr stk: xxxx DKK.
Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3: 800,00kr
2x Kingston Value- 1GB - PC5300 - DDR2. Total: 376,00
Antec-INC NSK2480 - Desktop - mATX - 380W: 630,00

Et par noter.. Jeg valgte en E6750, men den ryger i min hovedcomp, og så får htpc'en en E6600. Ellers er en E4400 helt fin til htpc-brug.
Til grafikkortet skal der bruges hdmi-hdmi kabel. Man skal ikke bruge et alm DVI-hdmi, da lyden i så fald ikke vil komme med..

Har allerede Empire mce dvb tvkort, samt en MS MCE remote.