Lidt hjælp til netværks tuning

Software d.  15. september. 2007, skrevet af !-!Shake!-!
Vist: 346 gange.

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2007 12:52:26
Svar/Indlæg:
3944/384
Hej :)

Efter jeg har fået min en ny router:

http://www.edbpriser.dk/Produc...

er jeg blevet lidt mere OBS på netværks indstillinger, fordi jeg gerne vil have max ud af den forbindelse og hardware jeg har.. Det er vel lidt ligesom med overclocking 😛 Nå. Altså, jeg har mødt nogle begreber som jeg ikke ved noget om, men har googlet og fundet ud af at de er ret så vigtige.. For nu, vil jeg gerne vide hvad mine TCP send and receive socket buffer sizes skal være sat det? Har læst lidt om det her:

http://www-didc.lbl.gov/TCP-tu...

Men kan ikke rigtigt få regnestykket til at gå op.. Hvad skal den være hvis jeg kører med 10Mbps, eller med 100Mbps? Ligenu står den på standard, 256kb både på send og receive..

Noget andet er 802.1p support, skal det være enablet?

Jumbo Frames, skal det være enablet?

Hvad skal Max IRQ per sec værdien være?

Alle disse indstillinger finder jeg inde under mit netkorts configure..

Håber i kan hjælpe :)

Shake

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2007 15:18:42
Svar/Indlæg:
611/26
Jumbo frames er størrelsen på dine pakker. Alt udstyret skal understøtte jumbo frames før du får udnyttelse af det. Det skulle spare processoren for en lille smule og hjælpe ved overførsel af store filer. Jeg har personligt aldrig kunne måle den store forskel på hverken dyre hp switche eller billige Linksys.

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2007 15:36:38
Svar/Indlæg:
3944/384
#1 Så den settings er lidt ligegyldig? Hvad med de andre? :)

Shake

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2007 10:57:54
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg tror ikke du skal til at regne noget ud og prøve at optimere, bare sæt den på standards settings. Du kan jo risikere at din udbyder ændrer noget uden at du opdager det og så er alle dine instillinger på buffers på WAN porten forkerte.

802.1p er QoS som beskriver at du får lov til at prioritere nogle ting før de andre. Hvis du benytter Voice over IP, så kan du prioritere denne, så én eller anden barnlig sjæl ikke afbryder din samtale fordi han eller hende vil spille imens.

Max IRQ tror jeg ikke du kommer til at behøve at pille med, det er hvor meget dit netkort kan håndtere i et stort netværk i forhold til din cpu.
Medmindre du kører i et stort corporate netværk med gigabit switche overalt, så tror jeg ikke dine indstillinger har så meget indflydelse på performance.

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2007 13:08:18
Svar/Indlæg:
3944/384
#3 Ok :)

Shake