Ingen dual boot.

Software d.  16. september. 2007, skrevet af Fiddoo
Vist: 284 gange.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2007 19:58:21
Svar/Indlæg:
1293/104
Ja, så var det så min tur til at prøve Vista. Har en 64 bit version som skal installeres på min pc (se profil) sammen med XP. XP er installeret i forvejen, så jeg har selvfølgelig lavet en partition til Vista på 30 GB. Jeg booter på Vista dvd´en og installationen forløber så vidt jeg kan vurdere glat. Da den er helt færdig, går den ud på skrivebordet, hvorefter den pludselig genstarter. Derefter poster den, men når den skal til menuen, hvor man vælger om den skal boote fra XP eller Vista, skriver den blot følgende:

Booting `Windows Vista´

aspi

Vista loader 2.1.2

Done!

Fallback 1

find--set-root/bootmgr

Nu står jeg så med en pc hvor ikke en s*** virker ☹

Jeg har så forsøgt at køre en repair med Vista, men den finder ingen fejl !

Hvad gør man nu 😲
Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2007 20:40:42
Svar/Indlæg:
1293/104
Er så kommet et skridt videre. Jeg har 2 diske i mit system og det ser ud til at den har lagt boot sektionen på den forkerte disk !! Kan nemlig boote XP op hvis jeg booter fra disk 2 😲 Har også fundet en fil som hedder bootsect.bak på min anden disk. Så nu er jeg, ad omveje, kommet ind i XP. Men jeg mangler jo så stadig at få bootmanageren til at virke.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2007 21:15:23
Svar/Indlæg:
1293/104
Og nu kan jeg komme ind i Vista ved at boote fra den anden disk 😀

steen

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2007 22:04:14
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeg ved ikke hvor mange gange jeg her på sitet har advaret folk mod at køre dualboot med XP og Vista, men det kan snart ikke tælles på 2 hænder.

Problemet med dualboot mellem andre OS og Vista er, at Vista ikke har den samme slags bootmanager som de tidligere OS. Derfor går det meget nemt i ged.

Når jeg selv installerer XP og Vista på den samme maskine, gør jeg det konsekvent på 2 forskellige diske, sådan at de 2 OS ikke kan se hinanden. Altså skal jeg skiftet bootdisk i bios, hver gang jeg vil køre det andet OS. Men det er nemmere at leve med end altertivet:

Nemlig, hvis Vista går i udu, trækker det XP med ned. Vista kan dog fjernes....så længe at man er istand til at boote fra XP. Så kan man fjerne Vista´s bootmanager fra XP.

I dit tilfælde, har Vista fundet ud af, at der allerede var et OS på maskinen...og valgt den anden disk at installere sig selv på. Derfor har du fået den opsætning.

Mit råd til dig er dette: Fjern Vista. Hiv så den disk som du har XP på...og installer så Vista på den tilbageværende disk. SÅ får du samme setup som jeg har...og får ikke senere problemer når et af OS går i udu. De vil altid kunne re-installeres/repareres på samme måde som du installerede dem.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2007 00:39:11
Svar/Indlæg:
1293/104
steen: Jeg kan følge dig langt hen af vejen. Ved at surfe lidt på Google, har jeg så fundet ud af, at har man mere end en disk, kan Vista finde på at installere bootmanageren på den forkerte disk. Det er så sket hos mig, da jeg faktisk har fundet bootfilerne på min anden disk. Jeg har så kopieret dem over i C, hvilket har resulteret i at jeg kan boote XP eller Vista op, ved at vælge disk. Det er så bare noget rigtig makværk fra MS´ side af. Men det kan vel ikke overraske.

Det jeg skulle have gjort, var at koble disk 2 fra, så var det aldrig sket. Nu har jeg så koblet den fra og XP booter fint. Vista er kun at finde på min anden partition. Jeg prøver så at køre en repair med Vista disken, i håb om at den så kan lave en ny bootmenu.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2007 00:51:18
Svar/Indlæg:
2870/65
Stadig er mit råd til dig: Lad være med at køre dualboot mellem XP og Vista på samme disk.

Som tidligere sagt: Sker der noget med XP skal du re-installere begge OS. Så enkelt er det.

Microsofts trang til at lave om for hver OS, er noget som har irriteret mange...og meget. Men det ser ud til at M$ ønsker det på den måde. Det er jo også en måde at tvinge nye OS ned i halsen på folk....selv om udviklingen alligevel vil tvinge os til at investere i nye OS, da nye funktioner vil kræve det.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2007 01:05:16
Svar/Indlæg:
1293/104
Hej steen. Nå, men jeg kørte en repair med Vista. Det resulterede så i at Vista bootede i stedet for XP ! Men stadig ingen boot menu ! Jeg installerede så EasyBCD. Det resulterede så i at jeg, endelig, fik min ønskede bootmenu 🙂

Men belært at dette, tror jeg du har ret. Jeg har faktisk en 120 gb sata disk liggende. Måske jeg burde installere den og køre Vista på den 😀

Tak for en hyggelig support 😉