Jeg ved ikke hvor mange gange jeg her på sitet har advaret folk mod at køre dualboot med XP og Vista, men det kan snart ikke tælles på 2 hænder.
Problemet med dualboot mellem andre OS og Vista er, at Vista ikke har den samme slags bootmanager som de tidligere OS. Derfor går det meget nemt i ged.
Når jeg selv installerer XP og Vista på den samme maskine, gør jeg det konsekvent på 2 forskellige diske, sådan at de 2 OS ikke kan se hinanden. Altså skal jeg skiftet bootdisk i bios, hver gang jeg vil køre det andet OS. Men det er nemmere at leve med end altertivet:
Nemlig, hvis Vista går i udu, trækker det XP med ned. Vista kan dog fjernes....så længe at man er istand til at boote fra XP. Så kan man fjerne Vista´s bootmanager fra XP.
I dit tilfælde, har Vista fundet ud af, at der allerede var et OS på maskinen...og valgt den anden disk at installere sig selv på. Derfor har du fået den opsætning.
Mit råd til dig er dette: Fjern Vista. Hiv så den disk som du har XP på...og installer så Vista på den tilbageværende disk. SÅ får du samme setup som jeg har...og får ikke senere problemer når et af OS går i udu. De vil altid kunne re-installeres/repareres på samme måde som du installerede dem.