Der er jo ingen, der nogensinde har forbudt princippet i at bundle et styressystem med ekstra software! (Hvornår har du i øvrigt sidst købt browsersoftware? :p)
Grunden, til at EU anklagede dem for monopolsudnyttelse, var, som jeg skrev, at de kan udnytte en eksisterende kæmpe markedsandel på OS-markedet til at skabe en ny monopollignende tilstand på markedet for medieformater - blot ved at inkorperere WMP i Windows, da det så bliver det, "folk bare bruger". Dette - ud over, at MS efter al sandsynlighed har lobbyister til at tilbyde rabatordninger - gør, at MS's format bliver til et standardvalg for f. eks. DR (som først nu bliver pålagt af Kulturministeriet at tilbyde deres tjenester i åbne formater - H.264 til video er valgt ☹ ). Og som sagt, hvis man ønsker noget andet end Windows, kan man så bare skifte, hvis de tjenester, man gerne vil bruge, kun virker med Windows?
Min tidligere kommentar skulle IKKE forsvare EUs beslutning dengang. At tvinge MS til at lave to versioner af deres styresystemer er en fuldstændig intetsigende løsning. Jeg gider ikke engang bruge tid på at forklare, hvorfor det ingen effekt ville have! 😉
Efter min egen mening burde EU simpelt hen lægge pres på udbyderne for at få dem til at tilbyde deres indhold i en rigtig standard! :P
Og vil du i øvrigt godt lige nævne et område, hvor MS holder sig tilbage?? :no: 🤣