Lydkort til Vista

Diverse d.  18. september. 2007, skrevet af BlackAce
Vist: 340 gange.

BlackAce

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2007 10:07:35
Svar/Indlæg:
88/16
Helloooo
Jeg overvejer p.t. at sætte et nyt lydkort i min Dell PC. Jeg har kikket på Creative SB X-Fi XtremeGamer, men virker det kun til XP. ???
Nogle med erfaringer som har ovenstående kort, må gerne give deres erfaringere. :yes:
Mit prisloft er mellem 500-800 dask og det skal helst være et X-Fi kort. 🙂
Jeg har prøvet at goggle lidt rundt på nettet, men blev ikke klogere af det. 😕
Witekdk

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2007 10:28:23
Svar/Indlæg:
118/5
Jeg har det samme kort og har kørt det under Vista 64bit. Dog fulgte driverne ikke med på skiven, de skulle hentes på nettet.
En anden ting var at jeg kort efter opstart fik BSOD inden jeg nåede at lægge driverne ind.

Jeg løste dette problem ved at dl driverne i fejlsikret tilstand og også installere dem i fejlsikret tilstand. Kunne derefter boote op uden problemer.

Edit: Mit kort er et X-Fi XtremeGamer Fatal1ty og er ikke klar over om der er forskel på det og så et X-Fi XtremeGamer mht driverne.

Men ifølge Creative selv, så skulle det virke fint under Vista http://creative.com/products/p...

Hvis du vil hente driverne på forhånd så sker det her http://dk.europe.creative.com/...

BlackAce

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2007 10:41:26
Svar/Indlæg:
88/16
Hi #1
Tak for hurtig svar. Jeg har været inde og luret lidt på dine link og hentet driverne.
Jeg hælder mest til Fatalty ver. Så det bliver sikkert det som ryger i maskinen. :yes:
Lige en sidste ting, hvad er BSOD. ? 😲

Havegas

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2007 10:48:00
Svar/Indlæg:
127/5
Sådan en her.

Witekdk

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2007 10:55:39
Svar/Indlæg:
118/5
Jeg gik fra et Audigy zs2 i xp og over til en onboard lydchip i Vista, da Audigy ikke ville virke under Vista.
Brugte chippen i ca 14 dage og købte så det andet X-FI kort og tro mig, du vil ikke blive skuffet.
Sad næsten med tårer i øjnene og ståpels på armene da jeg skød Pink Floyds Hey You af........ 😀 på mit X-FI kort.

BlackAce

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2007 10:59:36
Svar/Indlæg:
88/16
Hi # 3
Det var en grim en - jeg må heller huske dit tips.
Hej # 4
Hvad for et X-FI kort købte du. ?
Der skulle vist være forskel på Audio og Gamer kort.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2007 11:00:47
Svar/Indlæg:
5410/123
Mit Xtreme Music virker også fint både i xp og Vista 🙂

Witekdk

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2007 11:05:17
Svar/Indlæg:
118/5
X-Fi XtremeGamer Fatal1ty

BlackAce

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2007 11:33:00
Svar/Indlæg:
88/16
Hi
Tak til alle. Det var gode svar/tips som jeg vil bruge fremover. :yes:

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
18-09-2007 12:30:04
Svar/Indlæg:
4295/306
Mit Audigy 2 ZS fungerer glimrende i vista 32x med nye drivere fra nettet. Kunne også installere vista og bagefter opdatere driverne.

Witekdk

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2007 12:46:40
Svar/Indlæg:
118/5
#9 ja men du kan ikke køre med EAX slået til i spil. Til det skal du skal du bruge OpenAL som ikke ligger til fri afbenyttelse, men som kan købes af Creative.

Men som jeg også skrev i #1 så kørte jeg med Vista 64bit.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
18-09-2007 13:49:18
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg har hentet Creatives Alchemy som en bruger på Creatives eget forum havde "hacket" så det virkede til Audigy serien og det fungerer aldeles glimrende. Den detecter selv de spil jeg har installeret og det eneste jeg skal gøre er at trykke på en knap så smider den en fil i biblioteket og så virker EAX i spil. 🙂

Witekdk

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2007 13:54:11
Svar/Indlæg:
118/5
Ja ok. Hvis vi snakker "pirateri" så er alt jo muligt 😉 Ville dog bare ikke anbefale det til andre.
Men hvis du godt ved det i forvejen, så burde du måske have oplyst det i dit første inlæg. Jo ikke smart at folk køber noget som "kræver" "hacket" software.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
18-09-2007 15:52:03
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg ville bare tilføje at mit lydkort virker glimrende i Vista med helt alm. drivere. Dvs. der er ingen crashes eller blå skærm.

Det virker også med samme driver ganske fint i spil.

Folk skriver at de er nødt til at drøne deres Audigy ud fordi Vista crasher. Det samme problem havde jeg for ½ år siden, men med de nyeste officielle drivere fungerer det upåklageligt. Her snakker vi almindelig lyd, spille musik, se film og have almindelig 2-kanals lyd i spil.

Det er så rigtigt at man skal have ekstra software hvis man vil have EAX til at virke, men skal man ikke også det med X-Fi? EAX understøttes jo ikke i vista generelt og alt skal via OpenAL. Er det ikke samme case med X-Fi?

Jeg benytter mig såmend ikke af pirateri. Jeg bruger bare samme software som Creative sendte ud så deres X-Fi kort kunne understøtte EAX i vista. Samme software kan benyttes til Audigy...

Witekdk

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2007 16:09:24
Svar/Indlæg:
118/5
#13 EAX virker med de standard drivere Creative har lave til Vista, så der er ikke så meget hokus pokus i det.

Og skal da lige sige at mit Audigy zs2 kort også kørte fint under Vista hvis vi lige ser bort fra det med manglende EAX.

Når man modificere i software (som man ikke må modificere i) er det så ikke ulovligt og på kanten af pirateri?

Nå men fred være med det. Det er jo fint at du har fået dit zs2 til at virke. Dog er de 2 kort helt uden sammenligning.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
18-09-2007 18:15:25
Svar/Indlæg:
4295/306
Det er vel ikke mere pirateri end når man driver-mod'er et grafikkort til at åbne pipes o.l.

Ok vidste ikke at X-Fi har EAX virkende standard i driverne. Det er jo så igen et bevis på Creatives' fantastiske manglende kundeservice. De kan åbenbart sagtens udvikle en driver der kan håndtere det, men de gider kun gøre det til deres største serie.

Creative lydkort er fantastiske - ingen tvivl om det. Men den dag X-Fi ikke længere er deres no1 så kan kunderne rende og hoppe og får standard svaret at de kan købe det nye produkt hvis de vil have support. Og ak og ve hvis MS vælger at udvikle et nyt styresystem - så er man for alvor på skideren.

Witekdk

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2007 19:58:01
Svar/Indlæg:
118/5
#15 Ja det er sgu en underlig form for kundeservice de holder sig hos Creative, ingen tvivl om det. 😐