Computer med adfærdsvanskeligheder (Screen inkluderet)

Litteratur d.  18. september. 2007, skrevet af daelin
Vist: 415 gange.

daelin

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2007 15:16:54
Svar/Indlæg:
35/12
Jeg er på det sidste begyndt at få grafikfejl på min computer. I diverse spil er fejlene af forskellig karakter, som for eksempel prikker der dukker op over hele skærmen eller en pludselig fejl der dækker hele den ene del af hele skærmen og som bedst kan betegnes som at kigge på et smadret spejl. I selve Windows oplever jeg også grafikfejl, men kun i form af røde og cyan pixels i et bestemt mønster som kan ses her: http://www.sharemation.com/Dri...
(Læg mærke til de røde pixels på sort skrift og de cyan udenfor)

Jeg er temmelig sikker på at det er mit 7800GTX der er bonkers, hovedsaglig fordi det jo er grafikfejl der er tale om. Men ud over de fejl er computeren også begyndt at crashe helt, med uregelmæssige intervaler. Det sker som regel ved at skærmen skiftevis tænder og slukker, hvorefter computeren begynder at "hakke", altså fryse i cirka 5 sekunder ad gangen, indstil den fryser helt fast og skal genstartes.

Derfor vil jeg nu høre om disse adfærdsvanskeligheder kan skyldes anden hardware (måske defekte RAM?) eller en eller anden form for crap software?
På forhånd tak! 🙂
speed

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2007 16:01:38
Svar/Indlæg:
786/83
Hej daelin

Et forslag kunne være, at dit grafikkort bliver for varmt. Har du undersøgt grafikkortets køler for støv og snavns. Det har det med at sætte sig i selve blæseren og blokere for denne, så den ikke kan rotere ordentligt. Det medfører naturligvis en meget ringe køleevne.

Jeg har en kammerat, der mistede et grafikkort på denne måde. Der var simpelt hen så meget snavns i blæseren at den ikke længere kunne køre rundt.

/Henrik

betteberg92

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2007 16:30:38
Svar/Indlæg:
315/8
Kan vi ikke få nogen temperaturer på alt dit hardware. Både gfx, cpu og bundkort.

Vil ligesom #1 tro at det er varme der er dit problem. Eller det kan være det. Det er hvertfald altid en god ide at tjekke, før man giver noget andet skylden.

Men kom med nogen temperaturer og hvilket andet hardware vi snakker om.

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2007 16:40:07
Svar/Indlæg:
8555/439
#1 har fat i noget 😉 tempen på dit GFX

daelin

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2007 17:25:34
Svar/Indlæg:
35/12
Jeg tror så ikke det er temperaturen på grafikkortet eller nogle af de andre komponenter. Jeg renser tit for opsamlet støv, og har gjort det flere gange efter fejlene er begyndt at opstå. Jeg forestiller mig ikke at der er nogen anden måde at måle temperaturen på et ASUS 7800 GTX end med et fysisk termometer, og et sådan har jeg ikke.
Jeg kan ikke se hvordan temperaturer kan være problemet, da de små sjove pixelfejl opstår i Windows, når der ikke er særlig meget load på grafikkortet.

Jeg har prøvet at køre 3DMark06 for at se hvad det kunne bringe med sig. Når programmet kører CPU-testene begynder fejlene virkelig at opstå:
http://www.sharemation.com/Dri...

Når alle testene er udført gik computeren helt i kage, som den har gjort før:
http://www.sharemation.com/Dri...

Guardix

Overclocker
Tilføjet:
18-09-2007 20:44:43
Svar/Indlæg:
14/3
En mulighed kunne være at prøve at skifte grafikkortet ud med et andet, hvis du har et andet liggende der passer til slottet, eller en nær bekendt som gider låne dig et.

Hvis du får det prøvet, altså med et andet grafikkort hvor det ikke hjælper, ville jeg hvis jeg var dig tag et kig på CPU'en... Har selv set noget lignende på min egen comp hvor det var CPU'en der lavede problemet, da kunne jeg bare ikke få startet windows overhovedet uden den frøs ved windows loading screen. Dog var der stadig garanti på CPU'en ;)

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2007 20:57:52
Svar/Indlæg:
3065/208
Det minder om den fejl mit 7900GT har, det blev lidt bedre da jeg fik renset kortet for støv omkring gpu-coren, men repareres kan det ikke. Rma det.

Jeg får HTTP 403 Forbidden når jeg tjekker screenshot

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2007 22:42:39
Svar/Indlæg:
3065/208
Tror både gpu'en og rammene er røget sig en tur 🤣

Ser fedt nok ud den der stargate ride 😀

Rma skidtet !

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2007 22:44:58
Svar/Indlæg:
3065/208
Sender i øvrigt mit til RMA i denne uge, så jeg regner med at få et nyt tilbage inden for en uges tid (XFX 7900 GT OC (520/1500))

Kan være du vil købe det i stedet - de yder nogenlunde ens, dog skulle 7900GT'et være lidt bedre. Hold øje med en tråd inden for nærmeste fremtid.

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2007 22:54:35
Svar/Indlæg:
4107/224
Inde i Nvidia Control Panel skulle du meget gerne kunne se din temp på dit gfx 🙂

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2007 01:23:21
Svar/Indlæg:
3065/208
Fik nogenlunde - som sagt - de samme symptomer, med prikker over hele skærmen i de tre grundfarver, rgb. Det var ikke cpu'en, men grafikkortet (7900GT) der var fucked. Har nu et 8800GTS og er meget tilfreds, selvom det lider af lidt for lidt cpu kraft pt.

Det første screenshot ser coolt ud (beklager) - har aldrig set noget lignende, men er det grafikkortets skyld, er det sandsynligvis rammene der er skyld i det.

Har du haft det oc'et meget, eller er det bare kommet gradvist stille og roligt hen ad vejen ?

(Skal så lige tilføjes, at det for mit vedkommende intet havde at gøre med temperaturen, som lå på 45-50 grader under load! )