Hey, 6-8.000 er lidt urealitisk hvis du vil have noget godt SAS udstyr. Alene diskene, hvis du vælger 146gb tager de 5k, også er der kabler og controller for resten. Kablerne koster omkring 500kr (til 4 diske) også controller, som nemt bliver 3.000+
Mit råd vil være at købe en ordentlig controller. Der må simpelthen ikke spares på dette område. I min verden er det som at købe de fedeste højttalere også ikke have penge til andet end normalt el-kabel til dem.
Det mindste jeg ville starte med ville være noget ala det jeg ligger inde med. HP P400 eller Intel SRCSAS18E / LSI Megaraid 8408E (same same), de ligger ligeomkring de 4-5.000. Hvis du vil have det bedste snakker vi Areca's ARC-1681. Den har den nye IOP og levere alt hvad man kan tænke sig til. Dog ligger prisen her omkring de 6.500, og sikkert lidt mere, denne oplyste pris er i udlandet.
De fleste knækker på prisen af controlleren, hvilket jeg da udemærket forstår, men jeg må sige at når man først har haft det, så går man ikke tilbage. Jeg har lige nu sat mit OS på to diske i raid1 og et alt muligt drev til spil, swapfil osv på 6 diske i raid50. Det vil sige ca 95mb/s på os arrayet og ca 350mb/s på alt muligt arrayet, og det med søgetider på ca 3,5ms.
Jeg vil gerne hjælpe dig med så meget som jeg nu kan, men det kræver at du slår dig fast på en given controller, da kabler osv er forskellige. Og sæt dig nu og læs forskellige reviews omkring det først.. storagereview.com er okay god til det :)