RAM til bærbar

Diverse d.  20. september. 2007, skrevet af jorn@bjarning.dk
Vist: 320 gange.

jorn@bjarning.dk

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2007 21:06:33
Svar/Indlæg:
3/1
Hej

Jeg ønsker at opgradere min bærbare Dell M90 fra 2GB til 4GB RAM men jeg er i tvivl om hvilket fabrikat jeg skal vælge. Er der nogen som kan give mig et par anbefalinger?

På forhånd tak.
Mvh.
Jørn
mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2007 22:41:07
Svar/Indlæg:
3588/418
Kan Dell kører andet end Dell?

Jeg ved det ikke, og hvis de kan andet, så er det lige meget hvad for et mærke du vælger.

jorn@bjarning.dk

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2007 22:56:11
Svar/Indlæg:
3/1
Jeg må indrømme, at jeg havde Dell mistænkt for at anvende en RAM variant, som kun kan købes igennem Dell. Det pudsige er, at Dell slet ikke har 2GB moduler i deres produktsortiment. I stedet har jeg fået specifikationen fra Dell.

Efterfølgende har jeg kigget hos Kingston og Corsair og på begge sites kan man faktisk browse sig frem til den rigtige RAM type til M90'eren, og det lader til at være standard RAM.

Jeg har fået oplyst følgende spec.:
SO DIMM 200-pin - DDR II - 533 / 667 MHz - Unbuffered - Non ECC

Det er vel ikke helt lige gyldigt hvilket fabrikat det er? Er der ikke forskel på ydelse og kvalitet?

DLC

Overclocker
Tilføjet:
20-09-2007 23:09:49
Svar/Indlæg:
151/18
Hvis du downloader cpu-z kan du gå ind og tjekke serie nummeret på de ram og ved lidt kiggen rundt på google plejer det at være muligt at finde så præcise specs at du kan gå ind på edbpriser og finde nogle tilsvarende

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
20-09-2007 23:11:35
Svar/Indlæg:
14079/622
->#1

Øh.. Dell laver ikke RAM mig bekendt?

->#2

I de fleste tilfælde, kan det være ligegyldigt med fabrikaten. Ydelsen pr. MHz er næsten 100% identisk, og kvaliteten er i orden hos langt de fleste.

Har selv lige smidt endnu en stang 512mb RAM i mine Dell bærbare, som ikke var samme fabrikant som den der sidder i det andet slot - virker perfekt.
Men du KAN selvfølgelig være uheldig og få en inkombatibel.. det er bare at prøve..

jorn@bjarning.dk

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2007 23:26:13
Svar/Indlæg:
3/1
->#4

Godt at høre! Der er 2 slots i min bærbare - som i øvrigt kører dual, så jeg har brug for 2x2 GB blokke. Med en pris af ca. 1000 kr. pr. blok, så har jeg ikke lyst til at "prøve" så meget.

Jeg har brug al den performance jeg kan klemme ud af min bærbare - det er derfor jeg spørger til anbefalinger. Hvis der ER forskel på forskellige fabrikater/modeller, vil jeg have det bedste...

Men det lader altså til, at den forskel der måtte være mellem forskellige fabrikater er så lille, at der reelt ingen forskel er...?

Jeg er ikke RAM ekspert (derfor spørgsmålet i dette forum...). Af navn kender jeg Kingston og Corsair. En forhandler foreslog mig Crucial. Er det lige så anerkendt - og godt?

Cyberfrog

Superbruger
Tilføjet:
20-09-2007 23:52:24
Svar/Indlæg:
30/0
Der sad oprindeligt 2x512 mb infineon ram i min dell xps 1210.
Dem har jeg skiftet ud med 2x1024 mb kingston ram og det virker bare perfekt.

Tror ikke fabrikatet af ram betyder det store, bare de har samme specifikationer.