SLI crash?

Grafikkort d.  21. september. 2007, skrevet af Bullockornis
Vist: 479 gange.

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
21-09-2007 21:33:21
Svar/Indlæg:
297/39
så er jeg tilbage igen

mit 8800 ultra sli setup driller en smule, håber i kan hjælpe mig med at finde ud af hvad der går galt

problemet er som følger
når jeg kører en 3dmark 06 crasher den altid i den første HDR test, computeren lukker simpelthen bare ned. den gjorde det ikke da jeg kun havde et 8800 ultra så ved ikke helt hvad der går galt?
Det er ikke temperaturene (vil jeg vove at påstå eftersom at de er på ca 65 i idle og jeg mindes en delta temp på max 15 grader førhen)

resten af mit hardware er som følger:
Q6600
GA N650SLI DS4
2x1gb kingston ddr 667 ram (har noget 1150 liggende, mangler bare lige at smide det i, er desværre lidt doven)
og en OCZ 850W strømforsyning
desuden har jeg windows xp

har prøvet med 2 forskellige driverset 162.18 og Beta 163.69, den laver samme fejl med begge drivers.
jeg er så småt begyndt at give strømforsyningen skylden, ved selvfølgelig ikke om det er den men har overvejet den måske ikke leverer nok ampere?

ved ikke om det her spillet nogen rolle (det burde det vel egentlig ikke)
men grafikkort 2 får strøm gennem 4x molex stik (det der hvor der går 2x 4 pin på en 6 pin)

håber i kan hjælpe, fordi det egentlig lidt surt at man smider 5000kr efter et kort som man ikke kan benche med :P

på forhånd tak for hjælpen
vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2007 21:37:38
Svar/Indlæg:
3972/242
kunne jo være din psu .men tvivler lidt .hvis du piller et gfx ud ,og kører 3dmark ,går den det ikke?

-J-

Overclocker
Tilføjet:
21-09-2007 21:53:26
Svar/Indlæg:
211/5
Kan det ikke også være ustabilitet ved resten af systemet. Min maskine crasher næsten altid kun i spil hvis jeg presser rammene for hårdt....

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2007 21:56:09
Svar/Indlæg:
8555/439
har du prøvet at gi din ram noget mere volt ?

Fylmyeen

Superbruger
Tilføjet:
21-09-2007 22:07:58
Svar/Indlæg:
113/10
Prøv også at give lidt mere volt til både nord og syd chipset.

PRJ

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2007 23:51:50
Svar/Indlæg:
1249/247
Hvis du vil prøve med en ny driver...

XP 32 Bit http://downloads.guru3d.com/do...

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
22-09-2007 00:16:43
Svar/Indlæg:
297/39
har lige installeret mit OCZ ram igen, derudover har jeg spillet nogle spil uden at computeren crashede?

men prøver at benche igen i morgen og så må jeg jo bare håbe på det bedste og ellers følge jeres råd

jeg holder jer opdateret sov godt

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
23-09-2007 18:01:28
Svar/Indlæg:
297/39
jeg har prøvet at bytte rammen ud med mit OCZ nu, men selvom at det kun kørte 667mhz (hvor det er lavet til 1150) og derfor ikke var overbelastet crashede min pc i benchmark

efter at jeg spillede en smule quake wars med alt på max og en opløsning på 2560x1600 lavede den det samme trik efter lidt tid

den gjorde det ikke da jeg spillede i 1280x1024?
det er altså kun når de er maksimalt pressede, eller det er ihvertfald hvad jeg konkluderer.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
23-09-2007 22:46:11
Svar/Indlæg:
6368/477
Så kan det kun være en ting - varme. Vil jeg ihvertfald vove at påstå. To af de bedste kort fra nVidia presset godt op mod hinanden. De kan jo ikke andet end at svede sig selv ihjel til sidst. Hvis du har mulighed for at tage temperaturen, så gør det. Brug et termometer forskellige stede. Hvor du nu kan komme til. Og se hvad du højest kan få den op på. Giver det ikke noget, ville jeg udskifte de stock kølere med noget andet. Ville jeg tro er problemet, men nu er jeg ikke den største nørd her.
Men er meget spændt på om du får det til at køre. Tror du kan få en del point i 3dmark af de to kort.

Vil meget gerne høre resultatet hvis du får det til at køre :)

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
24-09-2007 19:23:23
Svar/Indlæg:
297/39
har kigget lidt på temperaturene mens jeg kørte en smule ati tool

og fik disse resultater http://peecee.dk/index.php?lid...

ved ikke hvorfor gpu 2 er så koldt, fordi jeg havde slået SLI til

derefter lod jeg den stå mens jeg spiste aftensmad og fik disse resultater i idle

http://peecee.dk/index.php?lid...

det skulle desuden komme bag på mig hvis mine grafikkort blev for varme fordi blæserne på begge kort står på 80% konstant, udover det har jeg en 25cm blæser der blæser kold luft ned til dem og en 80mm blæser der suger varm luft ud bagi

jeg går stadig og overvejer om det er min PSU jeg skal give skylden, nok er den på 850W men ved ikke om 20A på hvert af 4 rails er nok? så går og overvejer at smide penge efter en Enermax Galaxy, det vil selvfølgelig bare være lidt surt hvis det ikke er PSU'en alligevel at vide man så har brændt 2300kr af på en ekstra...

men kunne godt tro det var den fordi jeg har lagt mærke til at den piver, og det bliver mere og mere højfrekvent jo mere min pc er presset, altså specielt når den viser mange billeder i sekundet, det lyder mærkeligt at det så skulle være strømforsyningen der piver men når man lytter efter så er det den?

ellers tak for hjælpen indtil videre

og håber da at der er nogle der kan hjælpe mig i min efterforskning :P

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
25-09-2007 16:04:50
Svar/Indlæg:
6368/477
Det med at din ene core er koldere end den anden, har jeg samme undring over. Nu har jeg GeForce 7950GX2, som jo faktisk er to kort sat sammen. Min GPU2 er også betydelig lavere end min GPU1.

20 ampere lyder nu heller ikke af meget min PSU har 2x18A (36) ampere. Min den gamle havde 22 ampere, og kunne ikke følge med. Min computer ville slet ikke starte op. Og jeg tror ikke min bruge samme mængde strøm som din gør. Nu har jeg 3 kabinet blæsere og 6 katoderør. Da jeg tog dem fra, virkede min computer som den skulle.

Jeg vil ikke sige at det er din PSU den er gal med, men lyder meget som om at det er den. Men jeg vil ikke have skylden hvis du render ud og køber en, og det ikke er den, den er gal med 😛

Så vidt jeg ved, kan et grafikkort holde til ca. 100 grader, før man skal begynde at tænke på om der ikke skal andet køling på, så tror ikke at det er fordi de bliver for varme.
Medmindre, du evt. kunne få load temp? Ved ikke hvordan du vil gøre det, men kunne være meget rart at se hvor mange grader de var når de er under pres. Men selvfølgelig. Det kan du jo ikke 😛

Jeg vidste ikke at kan kunne bruge ATI tool til nVidia kort egentlig?

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
25-09-2007 17:02:06
Svar/Indlæg:
297/39
jeg prøvede også lige at køre en 3dmark med sli slået fra, og havde rivatuner kørende i baggrunden til at overvåge temperaturen, mit ene grafikkort blev højst 76 grader under testen.

Det betyder selvfølgelg ikke at begge kort bliver 76 i sli, men vil prøver at checke temperaturer under sli i aften hvis ikke den crasher :P

men jeg er så småt begyndt at tvivle på om jeg overhovet udnytter sli? det her er selvfølgelig noget jeg selv vil undersøge lidt nærmere inden jeg begynder at bede jer om at hjælpe mig med at finde fejlen.
det der indtil nu har fået mig til at undre mig er at jeg synes mine fps i første 3dmark test ser ret identiske ud med og uden sli, men det vil jeg kigge lidt nærmere på i aften.

men vil lige spørge endnu en gang, har det slet ingen effekt at mit grafikkort er får strøm vha. sådan 2
? Det kunne jo godt være at de var skyld i at grafikkortet sluger strøm fra nogle forkerte rails eller noget?

går lidt og overvejer at smide 2000kr efter en galaxy PSU hvis det kan have noget med det at gøre

på forhånd tak for hjælpen og tak for hjælpen indtil nu
håber vi snart finder ud af hvad der er gået galt :P

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
27-09-2007 16:46:02
Svar/Indlæg:
6368/477
Hmm. Tror ikke det er varmen ihvertfald.

Men at den får strøm via 2 molex stik lavet om til et 6 pins stik, kan jeg ikke se hvad skulle være dårligt ved det. At der er et normalt 6 pins stik fra PSU'en, eller fra 2 molex stik. Strømmen kommer vel fra samme PSU?

Men så alligevel. Ved jo ikke ikke det kommer fra helt samme. Da det vel er 24 volt kortet skal have. Svært at forklare.

Det jeg gjorde var, at betale en computer butik 250kr. for at teste om det var min PSU den var gal med den gang. De skiftede den ud med en ny, og konstatede at det var den det var galt med. Købte en ny via edbpriser.dk :)

JF_Fredsgaard

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2007 17:09:39
Svar/Indlæg:
1000/101
Umiddelbart kan det godt være dit Molex->PCI-E stik der har noget at skulle have sagt..
Ifølge en vedlagt folder til min 8800ULTRA fraråder både nVidia og XFX (i mit tilfælde)at bruge denne slags converters 🙂

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
28-09-2007 20:31:31
Svar/Indlæg:
297/39
så vil jeg bare gå efter en ny PSU ellers må jeg jo prøve at sælge den videre hvis det ikker er det

men er der nogen der kan sige mig hvad forskellen på disse 2 PSU'er er?

1. http://www.thermaltakeusa.com/...
2. http://www.thermaltake.com/pro...

umiddelbart ser det for mig ud som om de er helt éns?
ellers så er jeg stadig åben for andre anbefalinger.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2007 22:10:03
Svar/Indlæg:
2600/84
14#

ligner at den ene kun er tilgængelig i USA, og den anden til europa, måske?

desuden er der forskel på hvilke slags ledninger du kan sætte i dem.

kig nederst på siderne, der står hvor mange af hver stik der kan sidde

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
03-10-2007 17:34:59
Svar/Indlæg:
6368/477
Den ene har ikke sådan at man kan sætte ekstra stik i. Den første du linker til. Den anden har nogle stik indbygget i sig, så man kan sætte ekstra stik i. Vil jeg umiddelbart tro er forskellen.