Hjælp! Misfarvede 40" PC Skærm!

Diverse d.  22. september. 2007, skrevet af noobdk
Vist: 680 gange.

noobdk

Overclocker
Tilføjet:
22-09-2007 19:06:07
Svar/Indlæg:
40/4
Hej med jer...

jeg har købt et nyt tv idag, og har understreget til sælgeren at jeg skulle bruge den som pc skærm!
Jeg har tilsluttede det hele, men der er 2 major problemer!
1: Lilla farve der gøre at man ej kan se billedet ordenligt (der er ikke hvid frave)
2: skærmopløsning er ej god! jeg kan ikke se dte hele! uanset hvor meget jeg ændrer i skærm opløsning, må ærlig indrømme jo lavere jo bedre, men ikke godt nok!

er her nogend er kan hjælpe en noobie??
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2007 19:21:34
Svar/Indlæg:
20170/383

Har du kontrolleret at du har sagt de rigtige stik i hvis du bruger komponent indgange??

Hvad for et grafikkort har du, og hvad for et fjernsyn har du købt?

noobdk

Overclocker
Tilføjet:
22-09-2007 20:18:57
Svar/Indlæg:
40/4
Hej tom81

Jeg har købt: Sony KDL 40S2000K
HAMA HDMI-DVI DUALLINK GOLD
Jeg har: Gainward BLISS 7800 GT GLH DUAL DVI

:/

EDIT: mht korrekt tilslutning ved jeg ikke ret meget om, altså jeg sat den både til at være skærm nr 1 og 2 for at se om det blev bedre, men det hjælp ikke... lige nu kører jeg "clone" funktion på nVIDIA kontrolpanelet...
Jeg har også prøvede at tilslutte den direkte via DVI VGA stikket som jeg bruger til min 19" skærm, og skiftede den over til pc istedet for AV4(som er HDMI tilslutning), men jeg får en besked på Sony'en der løder på: Kontrolerer udgang signalet på pc, signalet understøttes ikke!

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2007 20:31:05
Svar/Indlæg:
8555/439
har du prøvet at sætte det til og genstart din pc ?

noobdk

Overclocker
Tilføjet:
22-09-2007 20:37:32
Svar/Indlæg:
40/4
Hej Martin

Jep, mange gange...

Her er nogle billeder:

Min 19"

Sony'en, læg lige mærke til farve forskelen :/

tilslutningen fra pc, den hvide og guld farvet!

tilslutningen til Sony'en (HDMI)

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2007 21:04:50
Svar/Indlæg:
262/84
jamen de fleste tv tager kun imod HD opløsninger via HDMI. dvs 1280 x 720 eller 1920 x 1080 og scalere derfra. Dette vil dog altid give et slørede billed hvis du skal kunne læse tekst. LG er nogen af de eneste der kan køre 1:1 pixel mapping på deres LCD skærme.
Derudover skal du bruge din skærms opløsning som garanteret er 1366 x 768 og bruge vga kabel istedet. Så kan du vælge 1360 x 768, hermed kan du så håbe at din skærm slukker 3 pixeller i hverside, det gør, LG, samsung, og mange andre, nogen skærme gør ikke dette, og prøver at scallere det også og så er det ubrugligt igen.
Du kan godt bruge DVI til HDMI hvis du kan leve med et sløret skrivebord samt ikke at kunne surfe, men kun spille.

Ellers har du købt en forkert skærm og dermed fået dårlig vejledning.
\René

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2007 21:07:40
Svar/Indlæg:
20170/383

DU kan nu også fint køre HD signal via Component indgangen.

noobdk

Overclocker
Tilføjet:
22-09-2007 21:12:11
Svar/Indlæg:
40/4
Hej Rene

Hmm... er ej sikker på jeg forstår hvad du skrev, ja, der mangler altid noget ud i siderne, ligemeget hvilke skærm opløsning jeg kører...

Hvad med det med farver? jeg kan kun se lilla?!

Hej Tom
Component indgangen??
sød at forklar? :no:

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2007 21:21:28
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvis du skriver nummer på det indlæg du svarer, som os andre bliver det hurtigere for os andre at finde rundt i 🙂

Component indgangen er tre Phono stik bag på dit TV. Der er en Rød, en Grøn og en Blå indgang. Fx Xbox360 bruger mere eller mindre som standard denne indgang, og den er på stort set alle fladskærms TV.

noobdk

Overclocker
Tilføjet:
22-09-2007 21:27:07
Svar/Indlæg:
40/4
#9 eller #8? (der står jo nummer øverst på højre side??)

Hej Tom

ok, bottom line, jeg kan ej bruge dette tv som pc skærm?
...selvom sælgeren anbefaldet mig det?
det med misfarvninger er der intet svar på,sådan er det bare (forkete tv)?
Jeg forstår ikke hvorfor det er lilla?

Har du set billederne jeg har på svar #4?

tak

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2007 21:32:02
Svar/Indlæg:
20170/383

hvis du skal svare på et indlæg referere du bare til det indlæg du vil svare på. I dit tilfælde ville #8 så være det rigtige da #9 er dit eget indlæg.

Den lille stribe ved jeg ikke hvad kan kommer fra, er den der kun hvis du sætte computeren til?? Hvad hvis du ser film?? Har du mulighed for at sætte en anden computer til? Hvad er det helt præcis for en udgang på GFX du bruger, og hvilken indgang på fjernsyn bruger du? Ved ikke om du har skrevet det før. Men er nødt til lige at være helt sikker.

De fleste TV nu om dage skulle gerne kunne modtage et signal fra en computer.

noobdk

Overclocker
Tilføjet:
22-09-2007 21:44:37
Svar/Indlæg:
40/4

undskyld Tom, men hvilke stribe? hvor kan du se en stribe henne?

Jeg har kun sat min computer til, har ikke prøvet med dvd eller kabel tv...men tror ikke det er et problem, da jeg kan se "menuen" på tvet klart med alle farver.

Lige pt. har jeg ej muligehed for at sætte en anden computer til.

Jeg bruger "skærm 2" udgangen, altså en DVI udgang, sekundæren, da jeg bruger primæren til min alm. 19 ".
Jeg bruger HDMI indgangen på tvet.

Jeg kan også godt se PC på mit tv, men som du kan se her:

Min 19"

TV, Sony'en

...er der en kæmpe farve forskel, tv'er er jo helt lilla!

billeder af forbindelsen:

fra pc

til tv

håber det var svar nok?

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2007 22:19:06
Svar/Indlæg:
3410/199
Kan du ikke prøve med en direkte forbindelse via DVI/VGA?

noobdk

Overclocker
Tilføjet:
22-09-2007 22:23:24
Svar/Indlæg:
40/4

Hej Goaguy

jeg har prøvet, TV'er viser en besked der siger aat signalet understøttes ikke, kontrolerer din pc udgang! 😩

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2007 23:00:54
Svar/Indlæg:
20170/383
undskyld, læste lige lidt forkert, og skrev også forkert 🙂 Mente lilla, og troede det var en stribe. MEn okay 🙂

Har du mulighed for at prøve med et andet grafikkort? Hvad sker der hvis du bytte om på stikkene i dit grafikkort?

noobdk

Overclocker
Tilføjet:
22-09-2007 23:20:12
Svar/Indlæg:
40/4
Hej tom :)

YESS!! jeg har fundet ud af det!

Det er forbindelsen inde i TV'et der er noget galt med...
jeg var ved at afmonterer HDMI stikket bag på TV'et og pludsligt blev det meget bedre!?

nu har jeg kablet i en bestemt vinkel viklet om lampen ved siden af tv'et, og nu er det perfekt med farver! meget fedt tv!

har dog stadig det problem at siderne mangler på min skærm opløsning, altså at jeg f.eks ikke kan se S og T i START knappen på proceslinjen... kan heller ikke se minutterne på uret nederst til højre! og uanset hvad jeg gøre med skærm opløsning kan jeg ikke få hele billedet med! er der mon en løsning til det?

men TV'et skal tilbage igen på mandag det er helt sikkert...
tak for din tid og andres

tjens

Overclocker
Tilføjet:
22-09-2007 23:22:09
Svar/Indlæg:
61/7
Prøv VGA-indgangen, og start med lave opløsninger.

Står der ikke en maksimal opløsning i manualen?

(Jeg har selv købt et Mirai 22" med 1650x1050 opløsning. Det understøtter ikke den opløsning via VGA/DVI. Og det er jeg overrasket over, når panelet nu er i PC-opløsning?)

Mit 40" Myrica V40-1 kan derimod vise 1:1 pixelmapping: http://tjens.dk/Myrica/

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 00:33:47
Svar/Indlæg:
1581/5
hvis stikket ikke virker - så få tv'et byttet, det kunne tyde på det måske er "mishandlet" og gud ved hvad ellers der kan have fået lidt "vold" eller dårlige lodninger.

en ting der ikke har været nævnt her er opdaterings hastighed, sørg altid for at den står på 60hz når du roder med lcd. Og kan grafikkortet ikke vælge f.eks. 1368x768 opløsning, så hent en driver der kan - for det er intet problem at køre ud af dvi porten på grafikkortet, til skærmens hdmi.

Lars

Superbruger
Tilføjet:
23-09-2007 09:59:05
Svar/Indlæg:
1633/76
Prøv også lige at tjekke om dit tv ikke har en "geometry" menu et sted.. nogengange kan kanterne godt blive lidt mærkelige når du skifter opløsning (ligesom på en gammeldags computerskærm).

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 12:36:38
Svar/Indlæg:
611/26
De fleste tv køre som standard med Overscan, så det er med vilje at S er skåret væk fra dit billede.
Det problem er både ved component og DVI, men nogle gange har de taget højde for det med VGA indgangen på tv'et. (det er jo bare ikke optimalt at køre.)

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2007 18:13:47
Svar/Indlæg:
262/84
Du kører også klon så hvis du har begge skærme til og det kan du ikke med 2 forskellige opløsninger, jeg ved godt at det står som om det kan, men det kan du ikke.

Hvis du kører XP så lav profiler med hver sin opløsning, dem kan du loade via hotkey og sådan kan du skifte skærm. SÅ kan du justere overscan ind på dem også.
Hvis du kører vista, så gøres det på en lidt anden måde.
Din 19" kører sikker 1280 x 1024 og din fladskærm skal enten kører 1280 x 720 via dvi til HDMI eller 1360 x 768 via dvi til vga eller dvi til HDMI, hvis dit tv understøtter dette via HDMI, mit Pioneer understøtter kun HD opløsninger via HDMI og dermed ville denne opløsning ikke kunne bruge.

Så drop Nview (ektended skrivebord) og klon med mindre du kan kører samme opløsning på begge skærme.

Prøv lige at tjekke om dit tv kan de ting jeg beskriver og find ud af hvad dit behov evt er, for hvis det skal retur kunne det være du skulle vælge et andet tv.

PS De fleste samsung tillader kun 1:1 via VGA, men LG tillader 1:1 over HDMI på mange af deres så måske det bør være det du kigger på.

1:1 betyder at et LCD kun har en rigtigt opløsning. dit tv er nu 1366 x 768, så der er 2 muligheder enden slukker den 3 pixel i hver side så den hedder 1360 x 768 (fordi Nvidia og Ativ driver kun kan kører dette og ikke 1366 x 768) eller også scallere den for at få det til at passe og så ser det ud af H... til.

\René