Så er der guld, sølv eller bronze til (næsten) alle

Om siden d.  22. september. 2007, skrevet af Clintin
Vist: 1505 gange.

Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
22-09-2007 21:38:52
Svar/Indlæg:
1317/46
Jeg læser ofte hardwaretests her på siden, og er glad for at have et sted hvor jeg kan læse beskrivelser af konkrete produkter. Dog undrer jeg mig over sidens rating/karakter system. Dette skyldes at rigtigt mange produkter får enten guld, sølv eller bronze(pokaler), hvilket gøre at systemet enten er til grin(overvej at folkeskolelærene kun brugte de tre højeste karakterer på en skala), eller at vi er ved at blive oversvømmet med rigtigt gode produkter. Jeg har selv svært ved at tro på det sidste.

Fordi en meget stor del af produkterne får en pokal, så udvandes systemet, fordi det ikke er noget særligt for et produkt at få en pokal, tag denne artikel som et eksempel: http://hwt.dk/literaturedetail... produktet skorer ingen bemærkelsværdige karakter(bemærk desuden at den danske og engelske karaktergivning ikke er ens for bundle). Karaktererne er middelmådige (fire 3taller og to 4 taller), hvilket burde gøre produktet karaktermæssigt middelmådigt og ikke et specielt produkt som fortjener bronze(hvilket jeg tolker som et 10tal på 13-skalaen).

Jeg har nogle idéer til ændringer af karaktersystemet:
1. drop sølv og bronze og nøjes med at give en særlig udmærkelse til de produkter der faktisk klarer sig særligt godt.
2. Drop pokalerne, men behold ratingen, og brug istedet et system lignende det der findes på hifi4all, det er system som skiller fårene fra bukkende.
3. Inden for hver kategori kunne en vægtning af de enkelte kategorier overvejes fx at ydelse og design/layout vægtes højere end innovation/teknologi inden for grafikkort.
#1
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2007 21:51:31
Svar/Indlæg:
4689/105
Nu skal man så også hovedsageligt kigge på tallene 😕 Og jeg synes det er fint med de pokaler.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2007 22:13:33
Svar/Indlæg:
3410/199
Nej. Man skal læse testen igennem, hvis det er et produkt, som man ønsker at investere i. Det mener jeg i hvert fald. Ellers har man for mange penge at rykke rundt med.

Desuden er der da også platin-awards, eller er det bare mig?


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
22-09-2007 22:22:42
Svar/Indlæg:
5363/442
#2 rigtigt platin er der også 🙂

Pokaler og den samlede % karakter udregnes efter hvor mange point produktet får i de forskellige kategorier.
En samlet god karakter udløser så en pokal. En bronzepokal gives til et produkt som kan anbefales, men har enkelte mangler. Alle som ligger over bronze er rimelig svære at opnå, og det skal derfor være et produkt som virkelig fortjener en god karakter.
Det kort du nævner får flere 4-taller som er en rimelig god karakter, jeg kan derfor ikke se hvad der er galt i at det får en bronzepokal. Den siger jo netop at det er et godt produkt (uden at være i særklasse.). Du skal måske lige læse info igennem, så kan du måske se det rimelige i vores karakterer. Karaktererne er nemlig en ting som er blevet tænk igennem her på siden 🙂
http://hwt.dk/awardsinfo.aspx
http://hwt.dk/literaturedetail...


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2007 23:49:34
Svar/Indlæg:
6293/359
Jeg kan heller ikke lide den samlede procent-vurdering, som i næsten alle tilfælde er misvisende lavt, selv om rigtig gode produkter:
1: Bundlen bliver vægtet alt alt for højt, og burde ikke kunne trække et produkt så meget ned, som det er tilfældet når der gives 1-2
2: Prisen: jeg ved godt, at de vi er ude efter er pris i forhold til ydelse: men igen, hvis den er alt for dyr, så trækker det også vildt ned at give den 1-2 i rating.

Det er i orden at skrive om ting der kunne være bedre, men se hellere på alle de gode ting. For mig at se er en procent på 73% bare ikke godt nok, men jeg har lært helt at kigge væk fra den rating, og så kigge på de andre ratings som ydelse, design osv. da bundlen ikk sir mig noget som helst.


ku man lave en vægtning af bundle-scoren? så ville jeg blive glad. Lad den vægte med 1/2 eller 1/3 - det er kun rimeligt

ellers tak for mange gode tests igennem de sidste par år - altid god læsning 😉 😎


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
23-09-2007 00:02:07
Svar/Indlæg:
4741/1690
Læs om VORES rating her:

http://hwt.dk/literaturedetail...

Hvis i læser det hele igennem vil i forstå hvorfor vores rating er som den er og hvorfor vi ikke bare har en karaktergivning der ligger på 95-100%...


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 00:08:51
Svar/Indlæg:
6293/359
Hermed læst #5

jeg foreslår bare om man kunne vægte bundlen med fx. 1/2 når man giver den samlede procentgivning? synes ikk et superprodukt skal nøjes med 73% fordi den har fået 1 i bundle, det er for mig og for alle, som køber produktet for produktets skyld og ikke for klistermærker, diverse kabler og "program"-pakker og bling blongs skyld 😉


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 00:14:26
Svar/Indlæg:
3532/303
#4 Husk nu, at når et produkt får 73% her er det fordi vores skala starter på 0, ikke på halvtreds eller 50 som tweakup gør... Dvs. at deres skala reelt set tæller dobbelt for hver gang. Dvs. et produkt som vi har rated til 50 % ville de rate til 75%, dvs. at når vi rater et til knapt 75% er det betydeligt bedre end hvad tweakup fx mener med deres 75%. Nu er det på ingen måde for at hænge TU ud eller noget, men de har bare en helt anden måde at give point på.
Når vi så giver en mere "hård" karekter udmynter det så at nogen ikke gider at sende deres produkter til os fordi det ligner at vi slagter dem, det betyder selvfølgelig også at de reelt gode produkter, som fx. nyligt testede Logitech MX Air, bliver sendt til os fordi de mener at det er et godt produkt. Og det viste det sig at være :)

#7 Hvis bundle vægtes halvt er det jo også et problem hvis bundlen VIRKELIG er god og det er en del af det produktet sælges på. Fx. et vandkølet gfx, et lydkort med 5,25'' udvidelse etc.. Det kan være ting som virkelig gør købet bedre end et konkurrende produkt


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 00:15:41
Svar/Indlæg:
2620/327
#0 Jo, vi får faktisk ret mange gode produkter. Det grafikkort, du linker til, får 67% i scoren, hvilket sådan set er en god karakter - du skal huske, at vores skala starter ved 0. Fire 3-taller og to 4-taller er ikke dårligt, når skalaen er fra 0 til 5.

Selvfølgelig er vi klar over, at en pokal og et %-tal ikke siger alt - det er også derfor, vi skriver en konklusion i ord og giver karakter i flere forskellige kategorier.


Djernæs
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2007 01:13:04
Svar/Indlæg:
30/0
jeg synes rating-systemet, er fint som det er.
at hver kategori får deres egen 0-5 rating (eller N/A), kan da kun være det rigtige at gøre. det bliver da først forvirende hvis en kategori kun skal tælle for halvdelen, eller en anden del...
se på artiklen om "Asus P5K3 Premium Black Pearl"... hvis man vil købe et produkt og er ligeglad med f.eks. prisen, så kan personen selv, bare lade være med at vægte pris-ratingen så højt.
for mig er forfatteren's ord stadig det vigtigeste for en artikel.


Martin.v.R
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 02:22:30
Svar/Indlæg:
8555/439
😀 de test her på siden er ikke så gode ?
man test ikke en fiat på samme måde,som med en Jaguar. 😀
når nu tikniken er en anden,det dur ikke Gutter 😉 tiderne skifter,prøv noget nyt.

hvorfor lader ikke flere test det samme produkt,og så kom med et samlet tal.?
når jeg vil vide noget om et produkt,bruger jeg aldrig jers test ? i når aldrig max.

? hvis det er en en OC side,så skal folk da havde nogle vilde tal 😉 så de siger 😲

sådan her må en test godt se ud.
http://www.xbitlabs.com/articl...


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 03:03:30
Svar/Indlæg:
6293/359
#9 enig, forfatterens ord er det vigtigste. Og dog, for når alt kommer til alt, så er din egen vurdering den vigtigste... 😉
fx. så købte jeg en logitech G3 mus, som er den bedste mus jeg har haft nogensinde (kører sammen med en QcK heavy steel) - og den fik da ikk verdens bedste anmeldelse. Den fik alvorlige minus i karakterbogen, fordi man fik svedige hænder af at bruge den - men der var jeg da lige hurtig til at tænke: det får jeg jo ikke, hehe 😉 - så derfor når man læser alle de gode ting en anmelder har at sige og så gør op med sig selv, om man skal være enig i alt det dårlige, så kan man finde mange gode produkter som ender op med en rating på 60-70%

#7 hvis bundlen er virkelig god skal den også ha 5, men stadig vægtes 1/2. Ligesom hvis den får 1 så vægtes det med 1/2 i forhold til de andre scores... som en 3dmark06 hvor cpu-scoren også vægtes med 1/2 ca. (der ville jeg dog ønske det var 1/1 hehe) - men ja, men kan jo ikk sige at det er et problem hvis bundlen er god. Det er og bliver en bi-ting. Og sælges et produkt på en god bundle, så sir det måske mere om produktets svaghed? Især fordi når man skal ha noget rigtigt feinschmecker-hardware bestilt hjem fra et eller andet vildt sted, så er der aldrig andet med en den ene lille stump hardware, og det er jo mere end rigeligt og alle er glade. 😲


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 05:12:18
Svar/Indlæg:
4230/89
#6 det kan jo være meget forskelligt hvad folk vægter højest...
og derfor er det jo svært at lave et system der "tilgodeser" alle, da der altid vil være nogen som ikke ønsker tingene helt som de andre...

jeg syntes systemet fungerer ganske udemærket, og jo, der bliver da givet en del gode karekterer ud, men det er jo også blevet meget normalt, at producenterne gør hvad de kan for ydelse, design og bundle, så da produkterne alle er gode, får de selvfølgelig også mange point...
hvis man virkelig skal kunne bruge en test til noget, bliver man nød til at læse hele artiklen igennem, og selv danne sig et billed af hvor godt det er, hvilket betyder at den endelige score, reélt set er ligemeget 🙂


BeoWulf_Beo
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2007 11:16:23
Svar/Indlæg:
1186/81
Jeg syntes HWT gør det godt som de gør, og hvis du alligevel har tænkt dig at indvistere i noget af det de har testet, så læser du vel det hele igennem, og har samtidig i baghovedet hvad du havde "regnet med" og så kan du jo få det Be eller Af kræftet ved at læse deres tests igennem.

det er jo en gratis service, og hvis flere skulle teste samme produkt ville det jo allerede hvis der var 2 der skulle teste det, næsten fordoble test tiden, og så ville der gå forfærdelig lang tid mellem testene herinde, og det vil vi jo heller ikke have.

jeg vil faktisk indrømme jeg kigger aldrig på om de har fået pokaler (eller hvad det nu er?) eller de ikke har, hvis produktet der er testet levere det jeg forventede af det, eller mere så er det da noget jeg ville indvistere i. men også modsat, hvis det slet ikke leverede noget i nærheden af det jeg regnede med, så sparede jeg jo de penge, og logger af glad.

Syntes ikke der er noget at klage over.. men jeg er heller ikke som andre mennesker 😉


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 11:19:51
Svar/Indlæg:
6293/359
#12 ja man skal læse det hele igennem, det plejer jeg også, hvis det er noget jeg er på udkig efter, for så at finde ud af, hvad man egentlig har brug for. Det er jo fint nok, hvis et produkt for høje scores, i de ting man går op i. Og så skal man ikk kigge på totalscoren.

Er der ingen der vil give mig ret i, at bundle er en mindre faktor, hvor det ville være rimeligt, at den ikke kan trække et superprodukt ned fra skamlen, hvis den er mangelfuld? Eller også så skulle I vurdere - er det væsentligt for produktet, at der er en god og stor bundle? for hvis ikke, så ku man lade være med at ta vurderingen med i totalscoren, ligesom hvis bundlen ikke eksisterede, så giver i nogle gange et N/A... det synes jeg er ganske fint 😉


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 11:37:06
Svar/Indlæg:
4107/224
Personligt, så kigger jeg aldrig på den samlede rating, da man ikke kan regne med den!

et godt eksempel ville være at et produkt nu havde fået:

Bundle 1
Teknologi 4
Ydelse 5
Design 5
Pris 2

Så ville dette vanvittige gode produkt udstråle middelmådighed i den samlede vurdering, hvilket det OVERHOVEDET ikke er 😲

See the point?


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2007 11:38:30
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg må sige, at jeg ikke kan tilslutte mig den holdning, at vores awards og karaktergivning er for useriøs. I modsætning til andre sites hvor et middelmådigt produkt måske scorer 85-90%, vil det sikkert score 65% her på siden. Kan ikke præcis huske hvor bronze-awarden begynder, men der er faktisk (en del) produkter der ikke har fået awards. Endda under de 50%, som der bliver nævnt.
Man kan sige, at en bronzeaward gives til et solidt og gennemsnitligt produkt, mens sølv-awards gives relativt sjældent, for et produkt der næsten er helt i top. Guld gives til det næsten-perfekte produkt, hvor det fx kun er pris eller bundle der trækker ned. Platin-awarden er mig bekendt kun givet 1 eller 2 gange i HWTs historie, og skildrer det helt igennem perfekte produkt. :yes:

Men igen, karaktergivningen afhænger også af skribenten - og det er lidt forskelligt hvad vi giver af karakterer...


->mikkeldreng

Det må da anses for at være et middelmådigt produkt, såfremt det er alt for dyrt og bundlen er elendig. Men okay, har du røven fuld af penge, kan du jo se bort fra pris-delen. Netop derfor er karaktergivningen delt op på denne måde.


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 12:15:00
Svar/Indlæg:
2620/327
#14 Jeg synes, det er lidt forskelligt, om bundle er vigtig eller ej. Hvis der ikke følger det helt store med til produktet, er det ikke nogen katastrofe, men det er til gengæld et stort plus, hvis der følger en stor bunke tilbehør med, som også er relevant for produktet.

Og så er der nogle ting, der bare skal være i orden. Fx er det efter min mening meget vigtigt, at der følger en ordentlig manual med til et bundkort. Og at alle de nødvendige kabler følger med til et sæt højttalere.

Kort sagt kan det vel altid diskuteres, hvor meget bundlen skal tælle - ligesom alle de andre kategorier også kan diskuteres. Det er også derfor, vi har delt pointene op, så folk kan danne deres egen konklusion.


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 12:40:45
Svar/Indlæg:
6293/359
#17 okay jeg havde bare den opfattelse af at en bundle er ekstra tingel-tangel som man sagtens kunne undvære... men hvis det også gælder nødvendige kabler osv. så kan jeg godt se at det er noget mere vigtigt - dette er dog en selvfølge IMO at sådanne ting følger med. Bundle var for mig unødvendige program-pakker, lir og tingeltangel ala klistermærker osv. men der kan jeg da se jeg er gal på den
-beklager 😉

keep up the good work


Eskimow
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2007 13:27:44
Svar/Indlæg:
431/38
jeg synes også der er gået inflation i guldet 😩 det virker af og til noget overdrevet med de mængder pokaler, og medalier der deles ud i løbet af et år. Jeg tror standarderne har flyttet sig, med hensyn til bundle, design, og ydelse selvfølgelig 😉, men kan nu ikke se hvad baggrunden er for den guldregn der er gang i.

Nye standarter tak!!

#15 Jeg støtter dig müller 🙂


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2007 13:29:16
Svar/Indlæg:
14079/622
->#19

Jamen så kom da med et eksempel, hvor et produkt har fået en ufortjent karakter ?

Jeg har svært ved at se det i hvert fald.. :yes:


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 14:36:18
Svar/Indlæg:
6293/359
#19 ja jeg støtter også #15 som jeg selv har sagt i #4, #6, #11 og #14... at jeg så i #18 siger, at jeg har misforstået indholdet af, hvad en bundle er, det ændrer IKKE ved min mening om, at det er sekundært.

#20 Logitech G3 mus fik en urimelig dårlig anmeldelse fx.


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 14:56:29
Svar/Indlæg:
4230/89
#21
nu fandt jeg lige den omtalte test af G3'eren...

Innovation 3
Bundle 2
design 3
software 4
ydelse 2
pirs 4

den scorer 60%, og det er altså ikke bundlen der trækker ned der, når den "kun" får 3point i Innovation/teknologi, og 2point i Ydelse, skal den ikke score mere end det den gør der... slet ikke når der fks er så mange bedre mus på markedet...


#23
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 14:57:49
Svar/Indlæg:
3640/1231
Nu skal man huske at vi allesammen er forskellige. Nogle fokuserer på prisen, hvor andre er helt og aldeles ligeglade med den, bare det yder godt.

Sådan er det også med bundle, og design for den sags skyld.

Systemet er lavet som det er, for at man nemt kan sortere i det.
Den samlede score ER en overall vurdering af produktet, der fortæller at "okay, det kører sku stærkt, men prisen er altså ikke i orden" <-- eksempel.

Når man ønsker at bruge det som en købsguide, skal man kigge på de punkter som er relevante, f.eks. prisen eller ydelsen. Man skal ikke vælge et produkt udfra samlet score kun, det er i hvert fald ikke meningen.

Det er rigtigt at der kommer flere og flere pokaler til, vi har skam fokus på det. Men vi må også erkende at produkterne bliver bedre og billigere hele tiden. Udover det, bliver producenterne, distributørerne og forhanlderne sikkert også bedre til at sortere i de ting de sender til test.

Vi kan sagtens revurdere awards og scoren, men det er noget som skal overvejes kraftigt, da det heller ikke skal gøres umuligt for producenterne at leve op til vores krav 🙂

Håber det kastede lidt mere lys over det.


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 15:16:46
Svar/Indlæg:
4107/224
#23 Det er det jeg mener!

Man skal kigge på punkterne, og ikke den samlede vurdering.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2007 16:07:08
Svar/Indlæg:
1317/46
Mit foreslag er at bevare en karakter inden for forskellige kategorier (bundle, ydelse osv), mens pokaler og procenter udgår. Dog bør det være konklusionen der vægter hvilke kategorier der er vigtige(fx er det forskelligt hvor vigtigt bundlen er).

Dermed bliver det op til skribenten og ikke HWT at afgøre hvad der skal vægtes hos et produkt. Dog vil en læser der mener at fx bundlen skal vægtes højere end skribenten mener stadigt kunne se hvad skribententen isoleret mener om bundlen. Læsere har jo også altid mulighed for at få noget uddybet via forummet, samt få andres mening om produktet.

Sidst på året kan der så evt komme en artikel som inden et udvalgt antal produktkategorier(grafikkort, cpu'er, bundkort osv), tildeles guld, sølv og bronze til de produkter inden for en kategori, der udemærket sig særligt.

Som systemet er nu fungerer det ganske simpelt ikke, så længe størstedelen af produkterne er noget særligt, medfører det at ingen af produkterne er særlige(til vm er det kun de tre bedste hold der får en særlig udemærkelse i form af pokaler, ikke de 16 bedste hold, for så ville pokalerne være ligegyldige).

En mere simpel løsning kunne være at droppe bronzepokalen, for jeg er enig med andre i at der ikke er mange produkter der får sølv eller højere. Dermed går min kritik også primært på de mange bronzemedaljer.


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 17:21:44
Svar/Indlæg:
3532/303
Det kan godt være at der måske skal sættes skarpere krav til hvornår et produkt får en pokal, som #25 nævner kan man evt. fjerne den laveste pokal.
Problemet her ligger også i at alle skribenter er forskellige, forhåbentlig vil vi ikke deviere meget mere end en enkelt karekter ifh. til en anden skribent, men det er stadig en del hvis man gør det på to punkter.
Netop derfor er det vigtigt at vi ikke begynder at skelne på om bundle er vigtigere end pris. Om udseende er vigtigere end ydelse. Den klasiske er jo fx kabinetter. For hvor vi her på siden ikke alle sammen er glade for "konfirmand" kabinetterne med deres fancy farver, opbygning, lys og 25cm blæsere er der jo stadig nogen der vil ELSKE det, hvorimod nogen fx vil hade de simple linjer på fx SilverStone Temjin serien.
Derfor synes jeg ikke vi skal være dommere for hvad I skal synes skal vægtes højest, og derfor er systemet som det er idag hvor hver ting vægter 1/5 af maks point.
Som nævnt så mange gange før er det jo indholdet i artiklen der skal besvare jeres spørgsmål, ikke et par simple tal.

Mvh. Rage


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 19:39:53
Svar/Indlæg:
4107/224
Tallene er bare med til at opsumere beskrivelsen/bedømmelsen på en MEGET kort måde.

Jeg synes vi skal bevare det vi har nu, dog synes jeg, at man evt. godt kunne sætte procenterne lidt højere mht. at få en pokal/award.





Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2007 22:02:54
Svar/Indlæg:
6293/359
#22 super du lige fandt den. Så ser man også at den får 2 i ydelse - men hvorfor? Fordi anmelderen fik svedige hænder af at bruge den... 🤣


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2007 19:23:32
Svar/Indlæg:
5891/423
har der været produkter hvor man har givet 0??? for pris osv.


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2007 20:06:35
Svar/Indlæg:
4107/224
#29 Det kan man ikke


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
05-11-2008 23:28:40
Svar/Indlæg:
1317/46
Denne tråd er et år gammel, men jeg fik pludseligt lyst til at lave en opfølgning, for at illustere svagheden ved det eksisterende pokalsystem som jeg påpegede det for et år siden.

Når jeg klikker ind på hwt.dk, så er der ti anmeldelser/tests på forsiden, en gennemgang af artiklernes pokalgivning fordeler sig således:
Platin: 0
Guld: 3
Sølv: 1
Bronze: 3
Intet: 1
Not ratet: 2

Ud af 8(no ratings tæller ikke) er der kun et produkt der ikke fortjener en pokal, men det er ikke mere en 3% fra at få bronze, dermed har intet synligt forandret sig(sammenlign med det i skriver om awards på http://hwt.dk/awardsinfo.aspx )

Her en lille opfølgning:
#29 skrev, er der noget produkt der har fået nul, #30 svarer at det ikke kan lade sig gøre. #16 skriver at andre sider starter karakterskalaen så højt at de fleste produkter får en høj rating,
Min kommentar: HWT er helt klart en af siderne, for det første er det ikke muligt at give et produkt total dumpekarakter(0%).

Jeres skal starter ved 20% og er dermed ikke meget bedre end andre siders pointsystem, dette svarer til at lade 13 skalaen starte ved 5 i praksis selvom man kunne forvente at den startede ved 00.

Dermed er der større chancer for at næsten alle produkter får en pokal, og dermed fremstår som gode, et produkt vil altid ligge 20% højere end man skulle tro og fremstår dermed umiddelbart bedre end det er for 20% og ikke 0% er ultiamtivt dumpet(hvilket virker underligt). Så vidt jeg kan se gives der 60% for bronze, umiddelbart skulle man tro at det var en 6/10 topkarakter, men det er i virkeligheden lavere, men karakteren gives alligevel ud fra et fiktivt 0%

#26 skriver at der måske skal sættes skrappere krav, hvilet lyder som en god idé, her er mit foreslag til en rating:

1. Lad karakteren 0 indgå i ratingerne(ved delkatogorierne fx bundle)
2. Lad platin være 99 eller 100%(og ja den er faktisk sjælden i dag)(13 på 13-skalaen)
3. Lad guld starte ved 95%(11 på 13-skalaen)
4. Lad sølv starte ved 90(10 på 13-skalen)
5. Lad bronze starte ved 80(9 på 13-skalaen)
6. Tilføj et punkt der hedder subjectivt med anmelderens peronlige samlede bedømmelse(på skalaen 0 til 5)

Bemærk at 1 muligvis alene kan være løsningen, hvis anmelderne vender sig til at karakteren starter lavere.
Med mit system ville karakterfordeling for 10(8) forside artikler være følgende(uden at karakterene starter ved 0):

Platin: 0
Guld: 0
Sølv: 0
Bronze: 3
Intet: 5

I eksemplet herover er bronze noget særligt men ikke sjældent, sølv er noget sjældent men ikke unikt. Guld er unikt. Platin er som det er idag noget der tildeles med års mellemrum.

Jeg håber det kan sparke gang i debatten igen for den mangler, for at skabe klarhed, samt at få karaktersystemet til at give lige så meget mening som det skrives i artiklerne.




Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2008 00:49:09
Svar/Indlæg:
2620/327
#31 Vores karakterer starter ved 0%. Det er rigtigt nok, som #30 skriver, at vi ikke kan give 0 i karakter i systemet, og det er egentlig en fejl, som principielt skulle rettes.

Men det er udelukkende et teoretisk problem, for jeg har svært ved at forestille mig, at noget skulle have karakteren 0 i noget som helst. Hvis fx et bundkort skulle have 0 for ydelse, skulle det være fuldstændig defekt - ligesom et 00 på den gamle karakterskala svarer til ikke at aflevere noget som helst. Men hvis et bundkort er fuldstændig defekt, skriver vi jo ikke nogen test af det. Og hvornår skulle man give karakteren 0 i pris? Hvis tingen kostede uendeligt mange penge? Nogle gange kan vi få noget til test, som er en Engineering Sample, og der er ofte slet ingen bundle med, ikke engang emballage - men så får det n/a i bundle i stedet for 0 eller 1, da det ikke er færdigt retail produkt, vi tester, og det ville ikke være fair at lade den manglende bundle trække ned.

Karakteren 0 findes altså, men den kan ikke bruges i praksis - for så ville der ikke være et produkt at teste, eller vi ville ikke gide bruge tid på en artikel til det.

Hvad angår resten af din kritik, så har crew vist sagt, hvad vi ville sige - din kritik er hørt, vi er bare ikke enige - og det behøver vi heller ikke at være.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
06-11-2008 08:48:12
Svar/Indlæg:
1317/46
Det er klart i ikke kan teste et deffekt produkt, og skulle karakteren 0 blive inført skulle det overraske mig hvis den bliver brugt ofte. Hvis jeg skal nævne et produkt der muligvis kunne have fået 0 så er der det hedengangne XGI Volari som var et grafikkort som prismæssigt befandt sig i topklassen, ydelsesmæssigt befandt sig i bundklassen og larmede som et gforcefx 5800U.

Hvis du ikke mener der er noget problem med pokalsystemet så vil jeg godt bede dig beskrive det for mig for jeg forstår det simpelthen ikke når jeg læser jeres egen beskrivelser så står der følgende:

Om guld: "Golden Award er meget svær at opnå og fortæller dermed også at det anmeldte produkt er i særklasse" ikke desto mindre får 3 ud af 8 guld(det er næsten halvdelen)

Om sølv: "Silver Award viser at et produkt er langt over middel, men ikke helt på toppen." Der er 1 af 8 produkter der får sølv altså en tredjedel af dem der har fået guld, men når jeg kikker frem er der en masse der har fået sølv.

Om bronze: "Bronze Award vil normalt tilkendegive at det anmeldte produkt bestemt er et godt køb. " 3 ud af produkter 8 får bronze igen næsten halvdelen.

1 produkt får ingenting, men er meget tæt bronze.

Når jeg går ind under uddelte awards, er det som at komme ind på forsiden fordi stort set alle produkter får awards. Hvsi det er formålet med awardsystemet at det skal være muligt at kunne søge blandt særligt gode produkter så er det mislykkedes, for det er jo bare en liste over næsten alle produkter(platin undtaget).

Jeg fatter simpelthen ikke systemet, så jeg håber at der er en, der kan forklare det!!!


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
06-11-2008 09:20:24
Svar/Indlæg:
5363/442
#33 Beskrivelsen af de forskellige awards og karaktersystemet er som du selv citerer det.

Jeg kan godt følge dig i, at du synes mange af de testede produkter, får pokaler. Men jeg synes generelt, at de afgivne karakterer/procenter er fair.

En af grundende til de mange awards er, at de fleste af de produkter vi får til test generelt er rigtig gode. Producenterne er selvsagt ikke så velvillige til at sende deres dårligere produkter til test. Så det er "desværre" de gode vi får til test...

Jeg er enig med de tre forskellige awards - kan du finde nogen specifikke tests, hvor produktet ikke fortjener f.eks. en bronzeaward = "Et godt køb"...


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
06-11-2008 10:25:23
Svar/Indlæg:
1317/46
Min kritik handler ikke så meget om den samlede karakter(altså %-karakteren eller delkarakteren fx for bundle) udover at det ville give mening at tillade karakteren 0.

Når jeg ser et produkt der får Platin så forventer jeg at det er det bedste inden for en kategori, hvilket også passer fint.

Når jeg ser et produkt få guld forventer jeg at det er næsten perfekt og langt bedre end de andre produkter inden for kategorien. Dermed vil det være et sjældent produkt. Jeg forventer højest at se 1 til 2 produkter inden for en kategori får guld hvert år.

Sølv er et sjældent men ikke enestående produkt, mens bronzer er noget mindre sjældent.

Egentligt håber jeg bare at den tekst der står hvor i skriver om awardsene stemmer overns med virkeligheden, så det fx er "sjældent at et produkt får guld", jeg vil anbefale jer at læse udgangspunktet for det system i selv har lavet for udgangspunktet er faktisk meget godt.

Sammenlignet med andre sider hvor de på kluntet vis skriver hvad de enkelte karakter mellem 1 og 10 betyder, så kan jeg bedre lide den gennemskrevet tekst og gennemtænkte kriterier i har for jeres pokalsystem.

Det eneste jeg ønsker er at der er overenstemmelse mellem pokalens definition og pokalens sjældenhed. Derfor er dette ikke en kritik af anmelderne og anmeldelserne, men kritik af at stort set alle produkter får pokaler, og at rigtigt mange produkter får guld. Det kan sammenlignes med en konkurrence hvor med ti hold hvor arrangørende har poklaer til alle som er med, frem for at det kun er den bedste, næstbedste og tredjebedste der får en pokal. Når der ikke nogle tabere så er der heller ikke nogle vindere, og så forsvinder idéen ved at tildele en pokal, det samme gælder her på siden.

Til dit spørgsmål om jeg kan finde et produkt der ikke fortjerener bronze, jeg vil ikke søge efter et specifikt produkt. Men jeg har svært ved at forstå at ca. en trejdedel af alle produkter fortjener bronze, og det kun er fordi de ikke fortjener guld eller sølv.

Jeg vil anbefale jer at læse http://hwt.dk/awardsinfo.aspx !


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
06-11-2008 11:06:28
Svar/Indlæg:
5363/442
#35 Vores karakterer og awards er baseret på hvordan et gennemsnitligt produkt i kategorien klarer sig. Og i forhold til hele markedet, kan du have ret i at awards bør være så og så sjældne.

Problemet er bare, at hvis f.eks. 80% af de produkter vi tester, i forhold til det gennemsnitlige produkt ligger så højt at de fortjener en award, skal vi så redefinere hvad "et gennemsnitligt" produkt er, for at kunne holde en hvis fordeling..

Det mener jeg bestemt ikke, vi kan d aikke justere på karaktergivningen, fordi vi generelt får mange gode produkter til test!


Mathis77
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2008 11:09:17
Svar/Indlæg:
6293/359
det som nager mig er at fx. intel kan fremvise den senest nye Nehalem fx. og den får 5 i dele og 1-2 i pris - og hvad ender vi så på: 70% og bronze-award

synes pris og bundle skulle vægtes langt mindre

overall karakteren er alt for bundle og bang-for-the-buck orienteret - nogle vil gerne give 2000 for et GFX for at få 50% mere i ydelse end et til 1000,- ja jeg vil i hvertfald

synes ikke at pris i kr og øre og så ydelse skalerer særlig statisk sammen når vi er nede i det prisleje

en RAM disk til 300.000 kr og så monsterydelse er heller ikke bang for the buck på denne skala, da vi intet har at bruge denne ydelse til... 😉


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
06-11-2008 11:53:37
Svar/Indlæg:
1317/46
#36, jo jeg mener faktisk at specielle priser bør være specielle, lige meget hvor højt gennemsnittet er, for hvis der er noget som er gennemsnitligt, så er der også noget der bedre end gennemsnittet og derfor fortjener en award, det giver ikke mening at give awards til alle produkter. Tænk på den information du ønsker at give læseren.

Alternativet kunne være en årlig tildeling af awards, dermed er der kun tre produkter i hver kategori der får en pokal og skulle der vise sig at være et fænomonalt produkt, så kan det tildeles platin.

Hvis du mener at pokalsystemet i dag giver nogen særkilt unik information så må du forklare mig hvordan for som jeg skrev tidligere så kan jeg ikke se formålet med det.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
06-11-2008 12:00:15
Svar/Indlæg:
818/58
#37 Men det jo derfor der følger forskellige niveauer af tekst med og at hele artiklen ikke bare består af 5 tal.

Med niveauer mener jeg:

1. Brødteksten (Selve artiklen)
2. Konklusionen (Vi summerer godt og skidt)
3. Begrundelsen for karakteren i de forskellige kategorier.
4. Den specifikke karakter, som udmønter sig i en score (%)

Karakteren er givet af den enkelte tester og er i sidste ende en subjektiv bedømmelse, så hvis du ikke er enig i 2. og 3., så ændrer 4. sig jo for dig specifikt.
Det ville være lidt overfladisk at købe hw på baggrund af rating i % og pokaler alene. Testerens ord og motivation for karakteren bør være dominerende.

Sådan fungerer reviews og karakterer nu engang. Folk skal bruge hardwaren til forskellige formål og har derfor forskellige behov og krav til samme hardware.

For de fleste brugere er Nahelem til 7k. dyrt. Enhver 'idiot' kan lave et hurtigere system (jaja ikke en CPU I know), men det giver ikke mening hvis prisen ikke er derefter. Vi tager vel udgangspunkt i den gennemsnitlige bruger (som ikke køber PC udstyr til +30k) og hvad der allerede findes på markedet.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
06-11-2008 12:36:18
Svar/Indlæg:
1317/46
#37, denne tråd handler ikke om en karakter er rigtig eller forkert, en anmeldelse vil altid være anmelderens mening. Denne tråd handler om at det skal være langt svære at få awards, fordi næsten samtlige produkter får awards idag.


#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2008 14:10:53
Svar/Indlæg:
1581/5
hvis folk gider diskutere det her emne så sygt må der være for få artikler eller forum indlæg på siden at gå op i :)


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
06-11-2008 14:24:25
Svar/Indlæg:
1317/46
#41, måske er der bare noget vi ikke forstår!