Følgende er baseret på mine egne personlige meninger:
1) Jeg kan klart følge dig i, at det er meget fristende at skrive i en tråd, at man kan få produktet billigere fra nyt. Dog bliver man nødt til at lade være. Begrundelsen kommer Polarfar med i den anden tråd, så det vil jeg ikke bruge tid på her.
2) Eksemplerne med henvisninger til QXL/DBA ser jeg typisk, når sælger ikke kan få det for tingene, som han vil, og selv spørger om hvorfor. Enten direkte eller bliver ved med at oppe en tråd, hvor prisen åbenlyst er over det normale prisniveau for den pågældende vare.
3) Lige det eksempel du nævner: Der er normalt stor forskel på at købe over eBay og ved køb fra en dansk butik. Her tænker jeg på sikkerhed generelt og ved en evt. reklamationssag. Jeg kan udemærket godt følge sælger i et sådant tilfælde.
4) Trådene fader hurtigt ud i mængden, hvis der ikke er nogen der byder eller viser interesse for produktet til det opgivne HBO. Det gør, at salgstråde med en for høj pris hurtigt bliver "sorteret" fra og falder ud i mængden til fordel for andre tråde. Dette forholder sig selvfølgelig anderledes, hvis sælger gentagne gange opper sin tråd. Der synes jeg personligt, at det er i orden at komme med en kommentar om, at prisen nok er for højt sat. Dette er dog ikke det samme som at henvise til et direkte link til edbpriser.