Køb og Salg på HWT

Om siden d.  24. september. 2007, skrevet af Rednalyn2
Vist: 573 gange.

Rednalyn2

Superbruger
Tilføjet:
24-09-2007 16:23:55
Svar/Indlæg:
558/73
Efter at have fulgt en længere debat på køb/salg forum delen, mener jeg vi bør flytte den absolut ikke afsluttede diskution til et mere passende sted på forum! Tråden der startede dette findes her: http://hwt.dk/forumthread.aspx...

Kort beskrivelse af tråden:
Sælger er blevet mødt af kommentarer om, at pågældende salgsvare kunne findes billigere andetsteds. Er en sådan kommentar ok, eller ødelægger den salgs/købs tråden?

Er det ikke i HWT's interesse, at bevare et fair salgsforum, hvor man uden videre trygt kan handle, da man ved, at der vil forekomme denne "selvcensur" blandt brugerne, og blive gjort opmærksom på lavere/bedre priser, eller alternative handelsmuligheder?

Hvad med de utal af salgstråde, hvor folk har anbefalet en at sælge et 7900GT over QXL, for at få mere for kortet? Det er jo samme eksempel, bare byttet om på parterne :)
Det er da sole klart, at det er en super god service brugerne herinde gør overfor hinanden, hvad enten de optræder som køber eller sælger.

Hvordan bliver en salgstråd øddelagt, af at der bliver klarlagt alternativer til et pågældende salg? Det er vel op til den enkelte køber, om han vil løbe Ebay risikoen, eller handle direkte hos eksempel DEVIL_DK. Hvis ikke man ønskede disse bemærkninger, ville man så ikke bare sætte det til salg i dba.dk eller QXL, hvor denne form for behjælpsomhed ikke eksistere?

Jeg kan slet ikke se problemet i det, det er jo blot en kommentar, det kan da på ingen måde øddelægge salgstråden. Den er saglig og relevant, så længe den er det, så er der vel ingen problemer?

Til slut så forventer jeg da, hvis mit indlæg bliver besvaret, at det bliver gjort i en saglig og ordentlig tone - alt det andet lader vi hol.dk om, ikke?
Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2007 16:38:02
Svar/Indlæg:
3410/199
Følgende er baseret på mine egne personlige meninger:

1) Jeg kan klart følge dig i, at det er meget fristende at skrive i en tråd, at man kan få produktet billigere fra nyt. Dog bliver man nødt til at lade være. Begrundelsen kommer Polarfar med i den anden tråd, så det vil jeg ikke bruge tid på her.

2) Eksemplerne med henvisninger til QXL/DBA ser jeg typisk, når sælger ikke kan få det for tingene, som han vil, og selv spørger om hvorfor. Enten direkte eller bliver ved med at oppe en tråd, hvor prisen åbenlyst er over det normale prisniveau for den pågældende vare.

3) Lige det eksempel du nævner: Der er normalt stor forskel på at købe over eBay og ved køb fra en dansk butik. Her tænker jeg på sikkerhed generelt og ved en evt. reklamationssag. Jeg kan udemærket godt følge sælger i et sådant tilfælde.

4) Trådene fader hurtigt ud i mængden, hvis der ikke er nogen der byder eller viser interesse for produktet til det opgivne HBO. Det gør, at salgstråde med en for høj pris hurtigt bliver "sorteret" fra og falder ud i mængden til fordel for andre tråde. Dette forholder sig selvfølgelig anderledes, hvis sælger gentagne gange opper sin tråd. Der synes jeg personligt, at det er i orden at komme med en kommentar om, at prisen nok er for højt sat. Dette er dog ikke det samme som at henvise til et direkte link til edbpriser.

Sedl

Overclocker
Tilføjet:
24-09-2007 16:45:18
Svar/Indlæg:
260/3
Synes det er ok med en saglig bemærkning om feks. overpris, også for sælgers skyld , vi tror jo alle det vi har købt for guld kan sælges som guld , desværre bliver det hurtig sølv eller bronche

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2007 16:46:05
Svar/Indlæg:
2620/327
Vores holdning er ganske enkel: Lad være med at kommentere pris eller HBO!

Hvis prisen er for høj, så lad være med at byde, og så forsvinder tråden såmænd nok hurtigt - det plejer at regulere sig selv.

Som Goaguy skriver, kan det i visse tilfælde være i orden at skrive noget om prisen til sælgeren, hvis han selv flere gange skriver noget om, at han undrer sig over, at dimsen ikke kan blive solgt. Men så gør det over en PM, så salgstråden ikke bliver forstyrret. Hvis sælger op'er tråden så meget, at det bliver irriterende, skal vi i crew nok gøre noget ved det.

riska

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2007 16:49:48
Svar/Indlæg:
7241/274
jeg plejer at skrive en pm til sælger eller til eventuelt køber hvis varen findes billigere andet sted

Sedl

Overclocker
Tilføjet:
24-09-2007 16:51:49
Svar/Indlæg:
260/3
ok en bemærkning i PM er nok bedre... tænkte ikke lige så langt.

bluedemon

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2007 16:54:00
Svar/Indlæg:
710/40
grunden til at vi efterlever reglen "byd eller ti stille" er at der var alt for meget OT, flame og tilsvining i køb/salgs trådene og det tog meget af vores tid at sidde og rydde op i det og be folk om at opføre sig ordentligt/holde sig til emnet...

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2007 17:48:43
Svar/Indlæg:
2872/90
Har fundet ud af det bedste at gøre er at holde sin kæft.. Køber er for det meste så stædig at manden ikke fatter logik i det man siger og det ender bare med trusler om tæsk osv.. Hvis folk sætter sin pris for højt så lad dem det.
De finder vel ud af at prisen er for høj hvis ingen gider købe varen eller også finder de person som er dum nok til at give angivende pris.. hvilken vi jo ik burde blande os i..

Kan fandeme godt forstå devil_dk bliver sur.. overregere måske en smule men hey sådan er tonen nu engang blevet herinde..

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2007 18:19:50
Svar/Indlæg:
3640/1231
Man kan jo kun blive chokeret. Hvor blev den sunde fornuft af?

Man skal naturligvis ikke skrive ting der kan ødelægge salget for sælger, og mener man det er for dyrt kan man byde eller spørge via PM. Ret simpelt faktisk :yes:

Rednalyn2

Superbruger
Tilføjet:
24-09-2007 21:22:19
Svar/Indlæg:
558/73
Vi er da helt enige om at der ikke skal skrives ting der ødelægger en salgstråd, men at bringe fakta på banen kan jeg bare ikke se er at ødelægge en salgstråd. Sålænge det er fakta!

Men nu ved man jo det til næste gang :)