Den pc jeg har brugt, er den som står i min profil, installeret med XP med SP2. Også med det oc som der står. Der er kun skiftet køler og blæser, intet andet.
Først et par data med Ninja køleren. Den originale blæser er udskiftet med en North Q jeg havde liggende. Den har siddet på i cirka 4 måneder og har kørt upåklageligt. Der er brugt AS 5 som kølepasta.
Pc´en er bootet op, derefter er jobliste og core temp startet op på skrivebordet. Joblisten er for at se cpu forbruget, core temp giver sig selv. Pc´en har derefter stået i cirka 15 minutter og passet sig selv. Derefter kan temperaturen aflæses til dette:
Rumtemperatur er ca. 21 C
Idle core 0= 27 C
Idle core 1= 25 C
Derefter er Orthos startet op med "Small FFTs-stress CPU". Denne test er kørt i cirka 30 minutter. Derefter kan temperaturen aflæses til dette:
Load core 0= 56 C
Load core 1= 56 C
Temperaturene er lidt højere i min profil, da de er målt i sommer, eller hvad vi nu havde ☹
Derefter er der skiftet køler 😀
Køleren er nemmest at montere uden blæser, da det ellers bliver svært at få fingrene ned og trykke tapperne ned. Der er igen brugt AS5 pasta. Køleren sidder solidt fast når alle tapper er trykket ned. Man føler den har godt fat i cpu´en. Derefter monteres blæseren med gummidutterne. Det er lidt bøvlet, men med en lang pincet og lidt tålmodighed gik det. Der er brugt den medfølgende blæser, som selvfølgelig vendes korrekt.
Pc´en bootes og alt kontroleres om det virker. I tomgang står blæseren og hakker lidt frem og tilbage, uden at starte op. Så snart cpu´en belastes, starter den op. Blæseren må betegnes som meget støjsvag.
Der er brugt nøjagtig samme fremgangsmåde som med Ninjaen.
Efter 15 minutter i tomgang, kan følgende temperaturer aflæses:
Idle core 0= 31 C
Idle core 1= 29 C
4 grader højere 😲 Det skuffede mig lidt og jeg begyndte at tvivle på den evner 😕
Jeg startede Orthos op og lod den passe sig selv. Efter ca. 30 minutter kiggede jeg til den. Da jeg havde studeret temperaturene lidt, valgte jeg at genstarte pc´en og køre en test igen. Bare for at være HELT sikker på der ikke var noget i vejen. Efter 30 minutter viste temperaturene det samme igen. De kunne aflæses til følgende:
Load core 0= 50 C
Load core 1= 50 C
😲 😲 Den havde sgu hugget 6 grader af !!!
Her til aften da jeg kom hjem fra arbejde, kørte jeg en test igen. Den kommer simpelthen ikke over 50 grader 😀
Alt ialt en imponerende køler. Den er fysisk også mindre en Ninjaen, hvilket giver lidt mere plads i mit kabinet.
Det var ordene. Kommentér 😀