Jeg er ved at blive fuldstændig van(d)vittig...

Bundkort / CPU d.  25. september. 2007, skrevet af Mathis77
Vist: 388 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 09:32:17
Svar/Indlæg:
6293/359
Hey guys

som tillæg til Mathis77s vandkølings-eventyr vil jeg bare lige tilføje, at nu står verden ikke længere...Dog har vi fået Coolit Eliminatoren udelukket fra fejlkilderne, så det er jo dejligt

men...
Mine 2 samsung T166 diske er helt døde (dog findes de i bios) med det ny P5K Black Pearl bundkort. Jeg ku installere vista, men efter et par reboots (drivere) så står den ene disk af. Så har jeg lånt 2 maxtor diske af en go kammi, og de gør nøjagtig det samme.

Hvad kan der være galt - har haft den henne ved PC-værkstedet 3 gange nu - sidste gang tog jeg endda taxa, men ak, no luck 😳

Har jeg bare haft for travlt med det hele og har overset en F40 (dvs. det har PC-manden også) eller kan man opleve defekter i onboard Raid-controllere?
Yderligere så kan jeg heller ikk få hul igennem til lyd på onboard-lydkortet, men det kan måske skyldes at jeg har et X-Fi kort i - synes bare ikk det ka være rigtigt...

Hermed et par oplysninger fra mig til jer - håber der er en klog gut derude, som lige kan gi tips - google er ikk min ven mere i denne sammenhæng 😉
Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 09:43:20
Svar/Indlæg:
2620/327
Kører alt standard hastighed, og er PCI-Express sat til 100MHz? Hvad med strømforsyningen, er den i orden - har du prøvet med en anden?

Selvfølgelig kan Raid-controlleren også være defekt - alt kan jo gå i stykker. Men jeg forestiller mig nu, at den så ville være alt eller intet 😕

steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 10:02:21
Svar/Indlæg:
2870/65
Det er ikke et ukendt fænomen, at sata-controllere kan finde på at "bukke under"/damage diskene ved OC.

Specielt NF2/NF3 havde de problemer, især når folk glemte at låse PCI.

Virker diskene i en anden maskine?

Ved godt at du risikerer re-format af dit system, men vil det ikke være rart at vide om det er diskene el. controlleren der fejler?

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 10:22:14
Svar/Indlæg:
1293/104
Som #2 skriver: Kan det med sikkerhed konstateres at disken er stået af ? Er de testet efterfølgende i en anden maskin. Hvis partitionstabellen er røget, kan man godt tro de er stået af.

Jeg har selv for kort tid siden bøvlet med det samme problem, hvor det var umuligt at formatere disken med XP. Det var et program fra Acronis som fik styr på det.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 10:26:19
Svar/Indlæg:
6293/359
#2 jeg må erkende at det er sket de fleste gange ved OC, men også selv om jeg havde låst PCI-e til 100 - det havde jeg dog ikk til at starte med... men jeg har nok prøvet at installere vista 6-8 gange igår

vender lige tilbage -busy at work 😉

steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 10:36:40
Svar/Indlæg:
2870/65
# 3 Jepper....acronis, ahhh. Hold da kæft hvor har det reddet min r.. mange gange.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 10:38:03
Svar/Indlæg:
1293/104
Ja, de laver godt nok nogen "sparker røv" programmer 😛

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 12:42:22
Svar/Indlæg:
6293/359
#2 ja jeg må prøve igen når jeg kommer fra arbi - og så låse PCI-e til 100. Og så måske lave et RAID1 setup. Mine tider som diskbencher er ovre, så det er fint nok ikk at køre RAID0

så hvis/når jeg får vista lagt ind, prøver jeg med en bios-update - PC-værkstedet har garanteret mig et nyt board + montering, hvis det slår fejl, men det sku det jo ikk gøre, hvis jeg holder mig fra beta-bios (dont try beta at home!)

Jeg ringer også lige til compumail og hør ad med de samsung diske - jeg har ikk lige mulighed for at teste dem i en anden maskine, men jeg må jo forklare sådan og sådan, og så plejer de være flinke til at ta tingene retur og give pengene retur

/hygge

Mathis

steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 13:16:03
Svar/Indlæg:
2870/65
# 7 Fantastisk vigtigt at have en god og forstående HW-pedler.

Jeg tvivler lidt på, at der er noget galt med dine diske...hælder mest til controlleren.

Skulle diskene (mod forventning) have smidt MFT$-tabellen, kan der sagtens laves nye partitioner på disken. Det er bare ofte nemmere i en anden maskine.

Hvor bor du? Hvis du bor tæt på Østerbro vil jeg da gerne teste dine diske for dig. Har et par ekstra maskiner at lege med.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2007 14:51:12
Svar/Indlæg:
6293/359
#8 hejsa HW-m8 - ellers tak - men jeg bor i Fredericia 😛

Jeg tar hjem fra arbi nu og går igang med de ting jeg har beskrevet i #7 og læser lige tråden igennem igen for at prøve alle tips

/hygge

Mathis 😎

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2007 18:18:34
Svar/Indlæg:
1349/11
husk nu også at låse pci til 33 mhz