Hitler var ikke legalt set folkevalgt. Han brændte rigsdagsbygningen af, og beskyldte oppositionen for det og fik dem fængslet - jeg mener endda han gjorde dagen før stemmerne skulle tælles sammen.
Hitler's "demokrati" var i praksis et ét-parti-system, altså et diktatur.
I befolkingens øjne var han den retsmæssige leder, men som historiebøgerne viste senere, gjorde han blot som mange diktatorer har gjort. Han satte oppositionen ud af spil ved at kriminialisere dem og fængsle dem.
Den tyske befolkning var ikke klar over hans sande intentioner ift. jødeudryddelse, han promoverede sig selv lidt a la kennedy: "ask not what your country can do for you, but ask what you can do for your country".
Han minder lidt om Pia Kjærsgaard, men det er også OffTopic og min egen personlige mening.
-----------
Det er rigtigt at USA aldrig har grebet ind i nogen situation uden at det har gavnet dem selv, og det skal ses i modsætning til EU, som i Burma-situationen har sanktioneret pænt groft, dog uden at stoppe "korn-henfald". En lov på EU-plan, som gør det ulovligt at handle med Burma er dog ønskelig, ligesom samme lov på FN plan ville være genial.
Jeg mener den her debat om Burma ligeså godt kan handle om "United Nations" - og om de virker, for det gør de jo tydeligvis ikke.
Hvis man læser igennem hvad jeg har linket til: Universal Declaration of Human Rights, er det da tydeligt at se hvor afmægtig FN egentlig er, og det er egentligt et væsentligt problem.
Da Burma var et demokratiskt land, var deres leder faktisk General sekretær for FN!
Den eneste ambition jeg har haft med denne tråd, er at jeg selv har søgt at blive lidt klogere på Burma situationen, og under vejs viser det sig, at FN stinker en anelse.
Det mest ømme punkt i forhold til denne diskussion, synes jeg er, at vi ofte før vi egentlig snakker Burma, konkluderer at både USA, EU og FN stinker, hvilket dog sagtens kan være tre begreber i sameksistens, og det udtrykker egentlig kun en afmagt fra hos os selv.
Fordi FN's dagsorden har fejlet så ofte, behøver man ikke tage udgangspunkt heri. Irak er ligeså velegnet som Burma, men når det nu er Burma det handler om ... synes jeg vi ligeså godt kan diskutere FN. FN og dens handlen ift.
Burma er jo under al kritik og Irak-situationen har sagt a, hvilket unægteligt medfører et b, men ingen (i FN-regi) har sagt a i Burma, og det mener jeg den her diskussion bør afklare.