En defekt CPU køler?

Luftkøling d.  28. september. 2007, skrevet af Zeezar
Vist: 346 gange.

Zeezar

Superbruger
Tilføjet:
28-09-2007 22:53:47
Svar/Indlæg:
16/8
Hej allesammen.

Jeg har netop modtaget en North Q 3393 FlexQ ALU med posten for 3 timer siden. (se evt link)

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Jeg har monteret den fredag aften og umiddelbart efter opstart kørte alt fint. Jeg har indtil videre holdt maskinen kørende i BIOS da jeg ville måle hvor godt den ny køler kunne klare arbejdet.

Den kørte fint i ca 10 min, hvorefter at maskinen besynde at udsende en EKSTREMT HØJ og konstant hyletone. Lyd-niveau'et er ca på højde med en standard brandalarm.

Jeg troede først det var en hardware fejl men maskinen bootede upåklageligt hver gang.

Det er nu lykkes mig at finde frem til problemet. Lyden kommer fra det lille kontrol-modul som følger med den nye køler, der bruges til at ændre hastighed på blæseren. Dog er hyletonen der fortsat, uanset hvad hastighed jeg sætter den til. ☹

Kontrol-modulet nu frakoblet, CPU-køler sluttet direkte til mobo, og alt kører fint igen, men nu kører blæseren på fuld hammer hele tiden, hvilket larmer en smule. 😕

Er der mon nogen der har nogen ide om hvad pokker den hyletone skyldes? Kontrol-modulet er som så ikke defekt for det gør arbejdet fint nok, men jeg har aldrig oplevet noget lignende før? Kan nogen hjælpe???

På forhånd tusind tak.

Mvh
taker

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2007 00:16:00
Svar/Indlæg:
292/84
jeg har også sådan en kontrold enhed liggende der hyler har heller ikke fundet ud af hvad den fejler men jeg tror det har noget at gøre med at det er en alarm den giver hvist spændingen falder eller bliver for høj i en zalman sidder der en modstand i stædet for den der hyler har lige skildt en af de zalman kontroldenhed af

taker

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2007 00:18:00
Svar/Indlæg:
292/84
jeg har 3stk liggende af de kontroldenheder hvist du er intrassert i en de har ikke den hyler

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2007 01:25:23
Svar/Indlæg:
6531/410
det er ikke unormalt den styre enhed går i stykker.

mit forslag pil den af og lad bundkortet styre blæseren.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2007 09:00:01
Svar/Indlæg:
5410/123
Ja, du kan jo styre blæseren med bundkortet vha. BIOS eller Speedfan 😉

Zeezar

Superbruger
Tilføjet:
30-09-2007 15:20:28
Svar/Indlæg:
16/8
Hmm... Vil lige høre SHG ad på mandag, om de kan ombytte den. Tak til alle for hjælpen. 🙂

#2: Tak for budet Taker, hvad vil du evt have for at sende en til Aalborg?