Trådløs router til lejlighedsblok

Diverse d.  29. september. 2007, skrevet af Celfa
Vist: 352 gange.

Celfa
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2007 18:52:51
Svar/Indlæg:
4/3
Hej. Vi skal have en trådløs router op i en 10 etages blok. Der er 54 lejligheder. (Langt fra alle der skal på)..

Så ville høre hvordan jeg skal gøre det? Jeg kan fornemme at en normal bette trådløs router ikke kan køre igennem betonnet..

Kan man så købe en trådløsrouter og smide en mega antenne på og en forstærker? Hvis ja, nogle der kan smide link til noget der fungere sammen.

På forhånd tak.


-Claus
Celfa
 
Superbruger
Tilføjet:
29-09-2007 20:20:33
Svar/Indlæg:
4/3
Hmm hvad med noget acces point på hver etage?


Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2007 20:29:20
Svar/Indlæg:
1081/37
Ville også foreslå nogle acces point på hver etage, og så noget 1gbit router til at dele forbindelser ud til hver etage. Hvis kabling ikke er muligt ved jeg at linksys, både laver omni antenner med større forstærkning og de laver også WIFI repeaterer/range expander.


#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2007 00:23:27
Svar/Indlæg:
1581/5
det kommer an på hvordan byggeriet er lavet, men umidelbart vil jeg skyde på at der skal 2 ap's til pr. etage, og en ap-managment box til at styre dem alle. Absolut "best case" skal der 1 ap pr. 2. etage dvs 5ap's sættes op. - men kontakt en professionel leverandør, sådan noget der skal man ikke rode med selv, det bliver noget lort så.


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2007 10:11:05
Svar/Indlæg:
1058/59
#3 Enig.

#0 - du skal også overveje at den båndbredde der er på routeren bliver delt mellem alle der er koblet på. En 54 mbit forbindelse der deles mellem 54 lejligheder = 1 mbit pr. person. Men grundet signalstøj osv. vil dette i realiteten være mindre. Men som sagt, få en prof til at kigge på det.


Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2007 10:51:26
Svar/Indlæg:
611/26
#0 Normalt er der en masse ting som skal overvejes i forbindelse med sådan en løsning. Allerførst skal du være sikker på at jeres ISP er inforstået med at du laver sådan en løsning.

Hvis hver enkelt beboer skal betale noget for adgangen, så skal der jo være noget individuel adgangstilladelse. Det går jo ikke at der er fælles kode på netværket og så er der en beboer som giver passwordet til underboen, som ikke betaler.
Password for hver beboer kan laves med noget Radius i en firewall. Alternativt kan man lave noget med at man tilmelder sig med sin MAC adresse, brugernavn og password. Så har man konstant adgang herefter. Men som admin kan man stadig lukke for adgangen når beboeren flytter.
Det kan også være at der findes andre løsninger som er skræddersyet til problemet.

Jeg vil råde dig til at kontakte en professionel, som mange af de andre også skriver. Det er ikke nok bare at sætte et enkelt accesspoint og tro den hellige grav er velbevaret.
Måden som trådløst netværk virker på er ved at vente til at der er fri bane og så prøve at sende et "jeg vil gerne sende" signal. Når der så er frit igen, så sender computeren/AP sine data. Men det gør at der bliver meget "lag" når man sætter mange brugere på. Et standard 54 Mbit trådløst netværk kan ikke understøtte mere end 4-5 bruger hvis de skal have garanteret 1 Mbit linie hver. Så meget bliver spildt i kommunikationen. Men benytter man P2P traffik så går det helt galt. Så bliver der oprettet en masse forbindelser til det trådløse netværk og de skal så sendes til computeren som har forsinket respons pga. det trådløse netværk. Så routeren sidder med en masse åbne forbindelses som den enten skal lade time ud, eller skal sende videre. Det æder bufferen og routeren bliver svine langsom eller går ned.
Du kan også risikere at mærke det på computeren, fordi den også vil have en masse åbne forbindelse og skal vente på svar på den. Det vil bruge noget processorkraft.
Det jeg prøver at sige er at hele dit system med 1 enkelt AP. måske kan understøtte 54 pensionister, som ikke surfer i vildskab. Men 1 til 2 teenager som leger med P2P kan få dit korthus til at falde.
Desuden tror jeg det ikke bliver hurtigt nok i ping til at man kan spille flere mennesker på det samtidigt.
Accesspoint pr. anden etage lyder fornuftigt, men det kommer an på om de kan række igennem armeringen på betonen. Ellers skal der sættes på hver enkelt.
Alternativt er hvis man kan sætte en antenne på altanen som bliver justeret ind. Men så kræver det specielt udstyr for hver lejlighed og en installation.


Celfa
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2007 14:58:06
Svar/Indlæg:
4/3
Hmm hvad med at trække et kabel til hver etage hvor man så stiller en acces point? Så er der jo ikke det store tab imellem routeren og ap'erne.

Men i skal have tak for hjælpen :)

Kan man evt. lade en computer styre det hele? Sådan hvor man kan begrænse internettert til hver lejlighed. Så der ikke er nogle der kan sluge hele linien med p2p. Og evt. blokkere alle porte på nær IE og FF osv.


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-09-2007 16:11:37
Svar/Indlæg:
4657/53
blokkere alle porte på nær IE og FF. I næsten alle router kan du blokere div porte som ikke må bruges .