-> #4
Så kan PS3'eren vist snart godt gå hjem og vugge - hvis vi ser bort fra prisen altså.
Tænk jer. Tre stk. double-GPU 8800 Ultra, det er jo 6 kerner til grafik alene. Så har vi et lydkort, det er 7, og så lige en Quad eller Octo-core. Se så kan vi se på elmåleren når computeren tændes 🤣
Uanset hvad. Hvis det er single-GPU kort, så er det stadig 3 kerner, plus en til lyd, samt fire fra processoren. Det er 8 kerner i alt, såfremt det er en Quad-core. Jesus Christ!!! 😲
-> #9
Nu skal jeg ikke erklære mig for ekspert inden for området, men jeg tror faktisk at nVidia har trukket det lange strå her.
Lad mig forklare det således:
Hvad laver Intel? De laver, naturligvis, processorer, chipsæt og grafikløsninger. De har opkøbt Havok. Dvs. Intel sidder med muligheden for at lave gode fysikløsninger, in-house. Deres chipsæt understøtter ikke officielt SLi - det vil nVidia ikke, og (nVidia) hjælper dermed inderekte AMD/ATi, ved at lade Intels chipsæt understøtte Crossfire.
Hvad laver nVidia? De laver chipsæt og grafikløsninger. Deres chipsæt understøtter ikke Crossfire, da det er ATi/AMD, men de laver chipsæt som understøtter AMDs processorer, og gør deres chipsæt SLi kompatible. Smart træk.
Hvad laver AMD/ATi? De laver processorer, chipsæt og grafikløsninger. Deres chipsæt understøtter "naturligvis" ikke Intels processorer, og i hvert fald ikke SLi. Men selvfølgelig understøtter de Crossfire, da det er AMDs eget "brand" nu.
Så hvem er den store vinder?
Jamen, hvis Intel ser sig sure på Ageia, og det må de jo nærmest gøre, ved at opkøbe Havok. Så sidder Intel godt på markedet for workstation/gaming, da de kan implementere særdeles gode fysikelementer, som kan aflaste grafikkortet. Dvs. vi har ikke behov for en tredjepartsløsning med Ageia, og scorer nogle gode point dér. De vil naturligvis gerne sælge deres egne chipsæt, men de accepterer jo nVidia, ved at lade dem producere chipsæt til deres processorer. Disse chipsæt understøtter SLi, og man kan dermed få et rigtig lækkert gamingrig, uden de vilde komplikationer.
Set på denne måde, hvem laver hvad:
Chipsæt: AMD, Intel, nVidia
Grafikkort: AMD, Intel, nVidia
Processorer: AMD, Intel
For mig at se, så ser nVidia ud til at have et ben godt plantet i begge lejre. Intel er jo i forvejen størst på grafikfronten, og jeg tror ikke de føler sig vildt meget presset af AMD, da de kan gå ud og sige til producenterne: Vil I have vores succesfulde Centrinoløsning i jeres computer? Så skal I vælge: Intel processor, chipsæt og grafikløsning.
Det kan producenterne jo vælge at ignorere, og sætte et AMD grafikkort i. Men jeg tror, at det vil være langt mere attraktivt for de store producenter, at sætte et nVidia i, og lade AMD vedholde: "Vi kan levere hele pakken".
Centrinoplatformen har nu en gang solgt bedre end Turion hen over tiden. Og det eneste sted hvor jeg har set AMD få presset deres grafikkort i en maskine med Intel processor, er hos Apple. Deres nye iMac's er udstyret med Radeon grafikløsninger. Deres Mac Mini, Macbook Pro og Mac pro er stort set kun tilgængelig med udelukkende nVidia løsninger. Der er dog en enkelt undtagelse: Mac Pro kan vælges med et X1900XT.
Jeg tror faktisk, at nVidia har lært af det hedengange 3Dfx' fejl, og tænkt sig godt og grundigt om. Det er højest usandsynligt, at AMD pludselig laver chipsæt der understøtter SLi og Intel processorer.
Så, nVidia står med to processorfabrikanter, som ikke laver chipsæt til deres SLi platform. Intel hjælper indirekte AMD, og AMD hjælper helt klart ikke nVidia. Så igen. Jeg tror faktisk at nVidia har en god chance her. De laver gode grafikkort, har et chipsæt til begge processorplatforme. Så jeg ville mene, at de sidder ret godt i det.
Hvis du vil have Crossfire, så skal du køre med enten AMD eller Intel (!) chipsæt.
Hvis du vil have SLi, så skal du køre med nVidia chipsæt.
Den eneste producent der kan levere en komplet løsning, er faktisk AMD - hvilket jo er ret interessant. Det virker måske lidt upside-down. Men jeg synes nu det ser ret fornuftigt ud. Så længe producenterne laver bundkort med chipsæt fra alle tre fabrikanter, så kan der kun være éen vinder. Og det er os! 😀