Computer lukker ned og siger som brandalarm! :(

Diverse d.  02. oktober. 2007, skrevet af NickKokkedal
Vist: 382 gange.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
02-10-2007 20:43:57
Svar/Indlæg:
2600/84
Jeg sad stille og roligt med min comp, har lige sat en ny strømforsyning i, det virkede perfekt... den kørte igår i et par timer med den PSU, og ingen problem...

lige pludslig, out of nowhere, bliver skærmen sort og computeren siger som en brandalarm (meget høj og højfrekvent tone, nonstop)... og jeg tænkte bare WTF og slukkede den... åbnede og kiggede inden i

det viste sig at 20pin ATX stikket sad rimelig tæt på CPU blæseren, og jeg tænkte den måske havde fået fat i den og forhindret den i at blæse... og at den så var blevet for varm og var lukket ned... så jeg fixede det, bootede op, ingen problemer, begyndte at overføre til en anden computer via FTP (hvor det også skete første gang), og så BOOM, sort skærm og pivelyd efter et minuts tid...

så prøvede jeg at tænde efter et minuts tid... stadig pivelyd... så tog jeg strømmen fra (på knappen på PSU), ventede et halvt minut, og nu kører den igen... so far intet crash

min PC er som i profil, og PSU'en er en ny Antec Earthwatts 380W, som jeg fik rekommenderet herindefra.

er det PSU'en der ikke er stærk nok elller hvad?
kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2007 20:59:51
Svar/Indlæg:
3565/372
Din pSU er riglig stærk til det system du har dig der.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
02-10-2007 21:02:56
Svar/Indlæg:
2600/84
hm, så tror jeg lige jeg vil teste det drev jeg overførte fra de gange den crashede... scandisc eller noget.

edit: hurtig errorscan siger ikke noget... hmm.. hmm, meget underligt det her

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
02-10-2007 21:13:40
Svar/Indlæg:
2600/84
Alle voltages og temperature jeg kan se, ser normale ud.

varmeste HDD er 40 grader, iflg. everest... CPU ca. 30, MB ca. 30... hmm..

min pagefile ligger på samme drev som jeg overførte fra med ftp... bare for lidt mere info

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
02-10-2007 21:51:03
Svar/Indlæg:
2600/84
hmm.

jeg har 4 80mm blæsere der sidder sammen med molex-adaptere... alle sammen på samme ledning, og så grafikkortet i enden (da det er den letteste måde at forbinde alle delene på, rent ledningsmæssigt)...

jeg synes jeg husker at der er en løs forbindelse i en af de blæsere... jeg har 8 eller sådan noget ligggende... hvis nu jeg har en af dem i, hvor forbindelsen dør, og så kommer tilbage igen.. hvilket jo vil svare til at tage molexstikket ud af grafikkortet under drift... så kan det vel meget vel resultere i et crash af den kaliber?

jeg skiftede nemlig blæserne ud da jeg skiftede PSU, og jeg ved ikke hvad der sidder hvor nu.

edit: viser sig at jeg ikke kan nå alle delene i min comp uden de der "forlængeromformere" man tilslutter blæsere med... gah.

Hmm, jeg tænkte om jeg kunne prøve selv at hive molex'et ud, og se om der sker det samme, bare for at konkludere/udelukke problemet... er der en speciel fare relateret til at hive molex stik ud?

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2007 23:11:48
Svar/Indlæg:
2958/84
#4 go ide, hvis du er træt af din pc 🤡 men det kan godt lyde som en gnist der springer.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2007 00:22:57
Svar/Indlæg:
4222/223
#0, #2, #3, #4
Istedet for at lave en ny post hele tiden, så er det altså muligt at redigere i nogen af de andre. Det gør ikke noget hvis du tilføjer noget mere til det #2

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
03-10-2007 07:56:21
Svar/Indlæg:
2600/84
ja, sorry... 2 og 3 skulle nok have været i den samme, mah-bad 🙂

Boissez

Overclocker
Tilføjet:
03-10-2007 08:56:06
Svar/Indlæg:
86/0
Har oplevet noget lignende under overclocking af mit GFX med en 5V køling (hvilket jo giver en del varme) - så jeg vil tro at det er GFX der begynder at hyle pga overophedning.

Prøv at køre rthdribl eller atitool til at stresse GFX -> hvis din PC går ned så undersøg kontakten mellem GFX køleren (og hvorvidt den overhovedet kører) og chippen.