Spørgsmål mht. ny Gamer Comp.

Bundkort / CPU d.  03. oktober. 2007, skrevet af SnottyDongle
Vist: 389 gange.

SnottyDongle
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2007 20:51:01
Svar/Indlæg:
84/20
Hey Alle sammen.

Jeg går og grupler over en opgradering af møgdyret, da den efterhånden er ved at komme op i årene (3 år hvilket vel svarer til pensions alderen i Computer år?!).
PC'en skal bruges til gaming. Der snakker vi BF2142, WoW og Spil som FarCry og Crysis når de kommer. Altså primært FPS spil.

Jeg regner ikke med at overclocke det helt store. Men nu går vi jo vinteren i møde og det er jo meget sjovt, at sidde og hygge sig med en kold vinter aften :) Men, at fyre et par tusinde af på noget vapo, peltier og OC-venlige komponenter, var ikke lige noget jeg havde i tankerne.
Men en lydløs PC er jo altid dejlig at have, så Støjniveauet må gerne være i bund.

Budgettet ligger på 5000-6000,-

Jeg har en relativt ny Harddisk og en PSU jeg tror/håber jeg kan bruge (men det kommer vi til senere ;).

Så her er hvad jeg skal bruge; en CPU, Bundkort, Grafikkort og nogle ram.

Her er en liste over hvad jeg havde i tankerne.

CPU: Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz
Bundkort: Fisk! det her i kommer ind i billedet.
Grafikkort: 8800GTS 320/640 MB Ram
Ram: 2GB et eller andet.

Og nu til spørgsmålene...

Jeg går ud fra at CPU'en er et rimelig godt valg til prisen. I enige?

Med Bundkortet er jeg lidt i tvivl. Hvilket chipset skal man gå efter? Kan det betale sig at købe et bundkort der er klar til SLI, så man ved senere lejlighed kan købe et Grafikkort til af slagsen. Eller er det spild af penge?

Mht. Grafikkort havde jeg set lidt på et 8800GTS. Hvad jeg gerne kunne tænke mig at blive klogere på her var om 320MB er nok til de fremtidige DX10 spil? Hvis ja, kan det så betale sig at bruge 200-300 ekstra på en fabriks OC'ed kort (evt. BFG)? Eller skal bare bruge de ekstra penge på et 640MB kort.?

Ram har jeg ingen styr på mere. Tilbage i min tid havde jeg et par Kingston ram med TCCD Chips. De kørte 285 ved 2,5-3-3-10 T1. De blev solgt da jeg ville lege med et par UTT (BH5) ram til 300 kroner stykker for en 512mb blok. De spiller ved 215 2-2-2-5 T1 lige nu. Men nu er jeg totalt lost, og aner ikke hvad der er godt og skidt. Kan det betale sig at bruge nogle ekstra penge på ram? Eller skal man bare købe et par Corsair XMS2 til 500,- (2 x 1gb)?

Nu til det sidste spørgsmål i denne alt for lange tråd (sorry :P ). Lige nu sidder jeg med en 430W Antec Truepower PSU. Er den kraftig nok til at trække det system jeg/i har i tankerne? Eller skal den tilføjes til min ' Så her er hvad jeg skal bruge'-liste? Og i så fald, nogle forslag til hvilken det skal være?

Hvis i er nået så langt, så tak fordi i gad læse min tråd og forhåbentlig også svare :)

RasmusAnden
 
Superbruger
Tilføjet:
03-10-2007 21:02:48
Svar/Indlæg:
880/67
grafikkort og CPU lyder da umiddelbart som et godt valg! - ang. RAM, så kører jeg selv med 2 GB Corsair XMS2 675MHz DDR2 RAM og det er fint til mig, men ville jeg nok købe nogle 800 MHz eller derover hvis du vil have noget "saft" ud af maskinen! 😛 (misforstå mig ikke du vil også få en fed maskine med 667 MHz RAM, men det vil self. være bedre med 800 MHz frem for 667MHz! 😉 )

EDIT: du skal nok have en strømforsyning på omkring 500< watt

MvH
Rasmus


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2007 21:24:27
Svar/Indlæg:
3233/128
Ang 667 eller 800Mhz ram: Nej du får intet ud af 800Mhz ram når du ikke vil clocke "ret meget". (corsair er super fine ram og tag 2 x1Gb)

Ang grafikkort så er der ingen kort som kan være fremtidssikret, men hvis du vælger et kort fra de nye serier som kommer om nogle måneder kan du ikke gøre så meget mere....

Din PSU er ok....

Du skal gør op med dig selv om du vil have sli på et tidspunkt. Hvis så tag 680i, hvis ikke så tag 35/38 i intel...


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2007 21:38:04
Svar/Indlæg:
1436/25
Bundkort: Ville klart vælge et P35 kort i den billige ende, f.eks. asus P5K,
Ram: Derudover vil jeg klart anbefale at købe PC6400 (800MHz) ram eller derover. Hvis du bare skal overclocke en lille smule vil du ikke komme til at fortryde det f.eks. Corsair XMS2 6400 CL4 til omkring 700 for 2 x 1 GB.
PSU: Se på f.eks. Chill Inovations hjemmeside hvor de har nogle beregninger på hvilken størrelse PSU forskellige setups kræver. Det samme er der sikkert på andre producenters hjemmesider.
Graffikkort: Du kan ved hjælp af Rivatuner selv clocke dit GFX, så spar jeg ville klart spare fabriks OC.
Andet: Du skriver at du gerne vil have et lydløst system - i så fald bør du være opmærksom på at en PSU larmer mere jo hårdere den er presset. Derudover bør du efter min mening prioritere en god cpukøler da quads er lidt varmere end duo. F.eks. Scythe Infinity, Noctua NH12 eller NH9.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2007 21:43:06
Svar/Indlæg:
3233/128
for at skulle få brug for 800mhz ram skal han clocke meget og det vil han jo ikke! De 667Mhz ram løber ofte meget hurtigere end 667. At pris forskellen så ikke er så stor er noget andet, men brug nu pengene hvor det giver mest.


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2007 21:48:57
Svar/Indlæg:
1436/25
#4 Tolker nedenstående som om at han gerne vil se hvad hans system kan, dog uden at gå decideret efter OC dele. Derfor må PC6400 ram være et mindstekrav hvis det ikke er det som skal begrænse ham. Med P35 chipsættet får man mest ud af sit oc ved at kører 4:5 dvs. FSB=400 og Ram=500. Derfor 😉

"Jeg regner ikke med at overclocke det helt store. Men nu går vi jo vinteren i møde og det er jo meget sjovt, at sidde og hygge sig med en kold vinter aften :) Men, at fyre et par tusinde af på noget vapo, peltier og OC-venlige komponenter, var ikke lige noget jeg havde i tankerne."


SnottyDongle
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2007 22:20:37
Svar/Indlæg:
84/20
Tak for de fine Svar.. :)

Hvad med grafikkort... 320 eller 640 mb ram?

Men ellers er det rigtigt hvad Kasperg sir. de sidste mange år har jeg brugt alt for mange penge på hvad der skulle forstille at være OC venligt grej, men hver gang har jeg været uheldig med en af delene der har gjort jeg aldrig rigtig fik overclocket særlig meget. Da det bare ikke ville oc'es. Så hvis 667 ram hurtigt giver op mens resten gerne vil meget mere ville det da være kedeligt.. og til en merpris på et par 100 er det vel til at overleve.. men nu må vi se,


madmike
 
Superbruger
Tilføjet:
03-10-2007 22:33:40
Svar/Indlæg:
93/39
jeg har et XFX 8800 GTS XXX 320mb jeg har fortrudt at jeg ikke fik et kort

med flere ram min jeg kan mærke at jeg når grænsen bare ved og spille

supremecommander det er noget øv klart 640

mvh mike


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2007 23:24:00
Svar/Indlæg:
3233/128
Så skal han have 800Mhz ram :)


SnottyDongle
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2007 10:10:58
Svar/Indlæg:
84/20
Nu har jeg kigger lidt på det og er kommet frem til følgene.

CPU: Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz
Bundkort: ASUS P5K AiLifestyle Series
GFX: Inno3D GeForce 8800GTS 640MB!
Ram: Corsair XMS2 2 x 1 GB 800MHz CL4

Jeg har læst artiklen på Chill Innovations side og det ser ud til min Antec 430W PSU sagtens kan trække det system.

Men hva synes i om dette setup? Noget der skal skiftes eller ikke passer sammen?


kasperg
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2007 10:21:44
Svar/Indlæg:
1436/25
#9 Synes det ser fint ud 🙂 MEN der kommer til at ske meget inden for grafikkortbranchen de næste måneder, men sådan er det jo altid - det er bare rart at være opmærksom på det inden man køber så man ikke bliver ubehagligt overrasket, se evt. artiklerne her:

Geforce G92
http://hwt.dk/newsdetails.aspx...

AMD/ATi Radeon HD2900Pro
http://hwt.dk/newsdetails.aspx...

Der


Kallaen
 
Superbruger
Tilføjet:
04-10-2007 18:57:51
Svar/Indlæg:
165/25
Jeg skal også snart have ny computer, og jeg har valgt at vente lidt og se hvad de 2 nye grafikkort kommer til at yde og hvad prissen kommer til at ligge på.
Men ellers, de ting du har valgt ser rigtigt godt ud, kan kun være misundelig lige nu. :) Men det handler jo kun om tid før jeg kommer med på vognen.