Et MB er som sådan ikke specielt intelligent i forhold til det med blæserne. Du skal dog være opmærksom på dine BIOS indstillinger til at overvåge disse.
Hvis der under power management eller system monitering i BIOS er bedt om overvågning af bestemte blæsere f.eks. CPU-FAN, og du nu har monteret denne på CHA_FAN2, så vil du få en alarm/fejlmeddelelse når du booter din maskine fordi din BIOS ikke kan finde en fungerende blæser på CPU-FAN stikket.
Ud fra hvad du fortæller, vil jeg stadig tro, at der er tale om varmeproblem. Jeg kan få øje på tre årsager.
1. Din CPU-fan er ikke monteret korrekt, og har derfor ikke fuldstændig kontakt med hele overfladen på din CPU.
2. Din CPU-fan er ikke OK - den er måske ikke kraftig nok. Hvis der er tale om den originale Intel cooler, så burde den være OK.
3. Din BIOS er indstillet til "Quiet" mode under blæserstyringen, og prioriterer derfor en "stille" computer. Dette betyder at samtlige blæsere kun kører med minimale omdrejninger, og derfor ikke køler tilstrækkeligt.
Løsninger:
Ad 1. Vær helt sikker på, at din CPU køler sidder monterert korrekt - jeg har set nogle blæseres køleprofil ramme den sorte plastikkant på CPU-soklen. Det betyder to ting: den bliver meget svær/stram at spænde korrekt fast fordi, den støder mod kanten af CPU-soklen og derfor sidder en halv til en hel millimeter højere end normalt. Den anden konsekvens er, at den kun ligger delvist an mod din CPU, og derfor ikke køler den tilstrækkeligt pga. af den manglende kontakt med CPU'en.
Ad 2. Hvis der er tale om en ny CPU-cooler tror jeg ikke på, at du skal finde fejlen her.
Ad 3. Her skal du sikre dig flere ting:
3a. CPU-cooler kablet SKAL monteres på dit MBs CPU_FAN stik - husk på, at dit MB benytter blæserstyring. Det vil sige, at det måler hvor varm din CPU er, og styrer din CPU-cooler derefter. Det betyder, at når din CPU bliver varmere, så skruer dit MB op for spændingen til CPU_FAN stikket for at sætte noget mere fart på CPU-cooleren, og dermed skabe noget mere køling til CPU'en.
Når nu du har sat din CPU-cooler til CHA_FAN2 stikket, så hjælper det jo ikke din CPU, at dit MB hæver spændingen til CPU_FAN stikket !
3b. Når nu du har sikret dig, at ovenstående er OK, og hvis du stadig har problemer - hvilket jeg ikke kan forestille mig, så kan du under blæserstyringen i din BIOS gøre følgende:
1. Indstil din CPU_FAN control til en højere blæserhastighed, eventuelt konstant MAX. for at se om dit system nu kan køre stabilt med fuld belastning, og i mere end 10 minutter 🙂
2. Indstil blæserstyringen for de blæser-stik der ikke benyttes, så de IKKE at bliver overvåget, dermed undgår du fejlmeddelelser under boot om, at FAN dit eller dat ikke fungerer.
Til sidst, hvis du trodser mine råd om at din CPU-cooler SKAL tilsluttes CPU_FAN stikket, og fortsætter med at have den tilsluttet CHA-FAN2, så skal du i det mindste sikre dig, at dit MB IKKE benytter blæserstyring på dette stik, men derimod giver stikket fuld skrue hvad angår strøm til blæseren 😉
mvh
kclDK