Beeplyd ved opstart af ny computer

Bundkort / CPU d.  06. oktober. 2007, skrevet af Remarcc
Vist: 1031 gange.

Remarcc

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 11:47:43
Svar/Indlæg:
12/2
Hej

Jeg modtog i dag min ny computer som består af:

MONITOR SAMSUNG TFT 22" 226BW WIDE 2MS 1000:1 1680

MS WINDOWS VISTA 64BIT HOME PREMIUM DK DVD

MB 775 Asus P5KC AiLifestyle SeriesSocket 775 / In

CPU 775 CORE2 QUAD Q6600 2.4 GHz FSB1066 2x4MB

VGA PCI-E 640 MB GEFORCE 8800 GTS INNO3D

KABINET MIDI ANTEC PERFORMANCE ONE P182B BLACK - U

STRØMFORSYNING Corsair VX550W550 Watt PSU / Intern

RAM 2048 MB DDR2 PC2-6400 CORSAIR C4 XMS2 800 MHz

HD SATA2 500 GB SAMSUNG SPINPOINT T166 16MB 7200RP

HD SATA 74 GB WESTERN DIGITAL RAPTOR 16MB 10.000R

DVD-BRÆNDER Asus DRW 1814BLT (Sort) DVD±RW (±R DL)

Da jeg var færdig med at samle den, tænder jeg den og det eneste der sker er at der kommer en forholdsvis høj beeplyd som bare bliver ved indtil jeg slukker for computeren.
Alt i computeren er nyt og den har aldrig været startet fuldt op.

Nogle idéer til hvad det kan være der laver den beeplyd? Søgte lidt på google og fandt noget med forskellige beeps og hvad de beeps betød, og den der beskrev "mit beep" bedst var:

Repeating High/Low "Either the CPU is not seated properly or the CPU is damaged. May also be due to excess heat. Check the CPU fan or BIOS settings for proper fan speed."

Det har jeg så gjort, men kan virkelig ikke finde nogen løsning.

Det skal siges jeg har haft lidt problemer med at sætte CPUkøleren ordentlig på (Standard boxkøler der fulgte med Q6600), synes virkelig den skal trykkes hårdt ned for at sidde ordentlig, og er stadig ikke 100% sikker på den sidder ordentlig, evt. nogle der har haft samme erfaring?

Håber i kan hjælpe.
Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2007 13:11:15
Svar/Indlæg:
3410/199
#0 --> Hvis du ikke har sat diin køler i det tre-pins stik der er på bundkortet, som er beregnet til cpu-køleren, tror dit bundkort måske, at du ikke har en cpu-køler installeret?

Du har husket at sætte alle strømstikkene i ordentligt? Der kan være flere forskellige, skal du regne med. Check med din manual til bundkortet.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2007 13:12:33
Svar/Indlæg:
3233/128
pil den øler af igen og se om den har haft ordentlig kontakt

Noltus

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2007 13:42:41
Svar/Indlæg:
2211/331
kan også være deffekt cpu

kclDK

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 15:06:32
Svar/Indlæg:
20/0
Hej Remarcc

Det, at din køler eventuelt ikke er monteret korrekt, er selvfølgelig et problem. Jeg har dog aldrig oplevet, at det skulle resultere i det du oplever. CPU'en er udstyret med en termisk sikring, der blot vil lukke compueren ned igen, når CPU'en bliver for varm fordi køleren ikke er korrekt monteret.

Mit bedste gæt er RAM-fejl - sidder dine RAM-moduler helt på plads i deres sokler ?

Prøv eventuelt dine RAM-moduler ét ad gangen - hvis de sidder korrekt i deres sokler, kan ét af dem være defekt.

Ellers - Find ud af hvilken BIOS, der er på dit motherboard (sikkert en AMI når det er et ASUS MB).

Tjek derefter dette link:
http://www.amptron.com/html/bi...

Remarcc

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 15:08:12
Svar/Indlæg:
12/2
Tak for forslagene alle sammen, har dog fundet fejlen nu. Jeg var så dum at jeg ikke havde sat strøm til grafikkortet 😩

Nå, men nu virker det, troede jeg.. Indtil windows vista er ved at "færdiggøre installationen" - Da den er ved det slukker computeren pludselig bare. Jeg troede i starten det var en del af installationen af windows, men da jeg tænder den igen får jeg denne fejl:

"Computeren genstartede uventet eller stødte på en fejl. Windows installationen kan ikke fortsætte. Hvis du vil installere windows, skal du klikke "OK" for at genstarte computeren og derefter genstarte installationen."

Fint nok tænker jeg og trykker OK hvor efter computeren genstarter, men det der sker er at jeg får præcist samme meddelelse igen og igen. Jeg kan ikke komme ind til installations menuen igen, nogle idéer til hvad jeg kan gøre? Jeg skal vel have fjernet det den har installaret for at kunne genstarte installationen?

kclDK

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 15:16:23
Svar/Indlæg:
20/0
Hej igen

Det var da glædeligt, at du fik det til at virke, og du dermed fandt en fornuftig forklaring på fejlen.

At din computer nu lukker ned midt i din Vista installation - peger i retning af et varmeproblem med din CPU, jf. hvad du skrev tidligere. Du bliver nødt til at sikre dig at din CPU-cooler er monteret rigtigt inden du fortsætter.

MVH

kclDK

Remarcc

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 15:23:18
Svar/Indlæg:
12/2
Det lyder til at være meget rigtigt, får også en fejl hver gang jeg starter op der siger (nu kan jeg ikke huske det præcist) "CPU FAN et eller andet" Press F1 to continue.

Hvis jeg nu fikser køleren hvordan kan jeg så få slettet windows fra harddisken og løse det problem med at jeg får den samme besked igen og igen?

kclDK

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 15:42:27
Svar/Indlæg:
20/0
Du skal sørge for at din computer starter på din Vista-DVD (tryk eventuelt på F8 i forbindelse med boot) det plejer at give en boot-menu på de nyere ASUS MBs.

Vælg nu, at der skal bootes fra dit DVD-drev. Nu skulle Vista gerne detekte din mislykkede installation. Følg herefter den mest fornuftige option - det kan være slette den eksiterende installation og starte forfra, eller at reparere den eksisterende.

Hvis ikke du kommer nogen vegne med en af de to ovennævnte muligheder, kan du vælge avanceret i forbindelse med boot på din Vista-DVD. Herefter kan du, under de avancerede indstillinger, gå ind og slette den problematiske harddiskpartition (Advarsel: sletter alt på disken). Herefter kan du starte helt forfra med din Vista installation.

God fornøjelse

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2007 15:52:53
Svar/Indlæg:
3162/326
"CPU FAN et eller andet"....

Blæseren på toppen af CPU'en kører med garanti ikke rundt, eller også har du sat strømstikket fra den et forkert sted på bundkortet. Kig i din manual, og find det rigtige sted hvor det strømstik skal sættes i (hvis du da overhovedet har sat det i?).

Mvh. Mads 🙂

Remarcc

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 19:12:02
Svar/Indlæg:
12/2
#8 Mange tak. Har lige fået installeret windows færdigt, og er endelig kommet ind! Men har stadig problemet med at computeren bare slukker, og ja det er jo nok CPU FAN'en der ikke kører ordentligt..

#9 "CPU FAN Error!" var det! hehe.

Jo blæseren kører dog rundt, og har fulgt manualen mht. til strømstikket. I starten havde jeg sat den i standard 4pins stikket, men læste mig senere frem til at når det er core 2 duo skal det i det andet 3pins stik på bundkortet.

Er det køleren der ikke sidder ordentligt? Som sagt kan jeg se den kører rundt, og alligevel slukker computeren automatisk efter 5-10 minutter.

Har tænkt på noget andet. Der står i manualen "If installing a dual-core CPU, connect the chassis fan cable to the CHA_FAN2 connector to ensure system stability."

Lige nu har jeg sat stikket i CHA_FAN2 i stedet for CPU_FAN'en, og jeg har en Q6600

Går Q6600 ind under dual-core CPU eller?

kclDK

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 20:59:13
Svar/Indlæg:
20/0
Et MB er som sådan ikke specielt intelligent i forhold til det med blæserne. Du skal dog være opmærksom på dine BIOS indstillinger til at overvåge disse.

Hvis der under power management eller system monitering i BIOS er bedt om overvågning af bestemte blæsere f.eks. CPU-FAN, og du nu har monteret denne på CHA_FAN2, så vil du få en alarm/fejlmeddelelse når du booter din maskine fordi din BIOS ikke kan finde en fungerende blæser på CPU-FAN stikket.

Ud fra hvad du fortæller, vil jeg stadig tro, at der er tale om varmeproblem. Jeg kan få øje på tre årsager.

1. Din CPU-fan er ikke monteret korrekt, og har derfor ikke fuldstændig kontakt med hele overfladen på din CPU.

2. Din CPU-fan er ikke OK - den er måske ikke kraftig nok. Hvis der er tale om den originale Intel cooler, så burde den være OK.

3. Din BIOS er indstillet til "Quiet" mode under blæserstyringen, og prioriterer derfor en "stille" computer. Dette betyder at samtlige blæsere kun kører med minimale omdrejninger, og derfor ikke køler tilstrækkeligt.

Løsninger:

Ad 1. Vær helt sikker på, at din CPU køler sidder monterert korrekt - jeg har set nogle blæseres køleprofil ramme den sorte plastikkant på CPU-soklen. Det betyder to ting: den bliver meget svær/stram at spænde korrekt fast fordi, den støder mod kanten af CPU-soklen og derfor sidder en halv til en hel millimeter højere end normalt. Den anden konsekvens er, at den kun ligger delvist an mod din CPU, og derfor ikke køler den tilstrækkeligt pga. af den manglende kontakt med CPU'en.

Ad 2. Hvis der er tale om en ny CPU-cooler tror jeg ikke på, at du skal finde fejlen her.

Ad 3. Her skal du sikre dig flere ting:

3a. CPU-cooler kablet SKAL monteres på dit MBs CPU_FAN stik - husk på, at dit MB benytter blæserstyring. Det vil sige, at det måler hvor varm din CPU er, og styrer din CPU-cooler derefter. Det betyder, at når din CPU bliver varmere, så skruer dit MB op for spændingen til CPU_FAN stikket for at sætte noget mere fart på CPU-cooleren, og dermed skabe noget mere køling til CPU'en.
Når nu du har sat din CPU-cooler til CHA_FAN2 stikket, så hjælper det jo ikke din CPU, at dit MB hæver spændingen til CPU_FAN stikket !

3b. Når nu du har sikret dig, at ovenstående er OK, og hvis du stadig har problemer - hvilket jeg ikke kan forestille mig, så kan du under blæserstyringen i din BIOS gøre følgende:

1. Indstil din CPU_FAN control til en højere blæserhastighed, eventuelt konstant MAX. for at se om dit system nu kan køre stabilt med fuld belastning, og i mere end 10 minutter 🙂

2. Indstil blæserstyringen for de blæser-stik der ikke benyttes, så de IKKE at bliver overvåget, dermed undgår du fejlmeddelelser under boot om, at FAN dit eller dat ikke fungerer.

Til sidst, hvis du trodser mine råd om at din CPU-cooler SKAL tilsluttes CPU_FAN stikket, og fortsætter med at have den tilsluttet CHA-FAN2, så skal du i det mindste sikre dig, at dit MB IKKE benytter blæserstyring på dette stik, men derimod giver stikket fuld skrue hvad angår strøm til blæseren 😉

mvh

kclDK

Remarcc

Overclocker
Tilføjet:
07-10-2007 10:56:29
Svar/Indlæg:
12/2
Tusind tak for hjælpen kclDK, du har virkelig været en god hjælp. Dejligt at se nogen gider at hjælpe en hardwarebegynder som mig 🙂

Jeg gjorde det du sagde med at skifte kablet til CPU_FAN, og det fjernede faktisk den CPU FAN error jeg fik. Efter det, tænkte jeg at nu virker det sq, men efter ca. en time eller halvanden mister den al strømmen igen.

Det du siger med blæserstyring under BIOS, det kan jeg virkelig ikke finde derinde.

En anden ting, er det normalt at når jeg starter computeren, kan jeg se CPUens temperatur stiger ligeså stille fra 70 til 85grader? Og er det normalt at CPU FAN'en kører med 2250rpm?

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2007 12:56:04
Svar/Indlæg:
3972/242
du er nok nødt til at invistere i en anden køler ,mb har sikker en stilling i biose der går at pcen lukker ned hvis temp er over 70 grader .og hvis din cpu ikke overstiger de temps,skal du cjekk din ram ,om det få de volt de er rated til ,da som std giver mb kun 1,8v ,og nogen ram har brug for 2,1-2,3v .