hardware problemer

Diverse d.  06. oktober. 2007, skrevet af Noltenius
Vist: 251 gange.

Noltenius

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 15:45:31
Svar/Indlæg:
2/1
Asus Lifestyle P5N32-E SLI Plus 680
Core 2 duo E6750 LGA775 2.66 1333 fsb
har prøvet følgende ram: Kingston value 6400/800, GeIL 6400/800CL3, kingston 533 mhz.
NorthQ 4775-500S Godzilla 500W super silent PSU ATX 2.0 Compitable

cpu'en køre men får intet skærmbillede og lader ikke til rammene starter op.. har aldrig oplevet noget lignene.

Har prøvet at skifte bundkortet ud, da jeg troede det første var defekt..
Nogen forslag til hvad dette kunne være??
kclDK

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 16:17:47
Svar/Indlæg:
20/0
Hej Noltenius

Jeg har set den slags før i to forskellige scenarier:

1. Der var gået noget galt med NVRAM'en - den, der gemmer dine BIOS indstillinger.
2. MB'et (BIOS'en) kunne ikke genkende den benyttede CPU.

Nedenstående løsningsforslag tager udgangspunkt i, at dit MB ikke er defekt, og du er sikker på, at dine RAM er OK, og dit system i øvrigt er samlet korrekt..

Løsningen på 1:
Fjern strømkablet til din PSU og batteriet på dit MB, og gennemfør RESET CMOS procedure iht. til MB-manualen - det er typisk noget med at flytte en jumper (CMOS jumperen) fra en indstilling til en anden, lade den sidde der i ca 10 sekunder, herefter flytte den tilbage igen, hvorefter batteriet sætte i igen og strømledningen tilsluttes. Herfter vil din BIOS være "nulstillet" til default.
Hvis der er tale om scenarie 1, skulle dit problem nu gerne være løst.

Løsningen på 2:
Er lidt mere tricky, hvis du ikke har prøvet den slags før. Den omhandler at få flash'et din BIOS til den nyeste version.
Hvis du har mulighed for det, så skal du finde en ældre CPU og montere denne i stedet for den nye (hvis ikke må du til forhandleren og få dem til at gøre det). Herefter skulle du gerne kunne få gang i computeren.
Når du har fået gang i computeren skal du ind på ASUS' hjemmeside og finde den senste BIOS til dit MB, downloade denne og efterfølgende flash'e dit din BIOS.

NB: Det er med fuldt overlæg, at jeg ikke fortæller dig hvordan du flasher din BIOS. Hvis ikke du ved det i forvejen, vil jeg anbefale, at du allierer dig med en, der ved hvordan eller får forhandleren til at gøre det, da proceduren kan ødelægge dit MB hvis det går galt.

MVH

kclDK

Noltenius

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 16:58:58
Svar/Indlæg:
2/1
Tak for dit velformuligerede svar.. men har været igennem det nu og stadig uden held. men ellers må jeg gå ned til en forhandler.

kclDK

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 17:16:22
Svar/Indlæg:
20/0
Nu skriver du jo ikke præcist hvad du har prøvet, så der er ikke meget hjælp at hente der.

Hvis du har prøvet løsning 2, så må du jo være i besiddelse af en anden CPU. Du må også have fået "svinget" det aktuelle MB igang. Dermed ved du at dit MB er OK og dine RAM er OK. De øvrige komponenter så som PSU, GFX-kort og lign. må derfor også være OK. Tilbage er så CPU'en, som du så ikke kan få "svinget" igang, så hvis jeg var dig, ville jeg nok tage CPU'en med ned til forhandleren og bede dem om at tjekke den !

NB: Hvordan kan du vide om din nye CPU starter op, eller at dine RAM IKKE gør, hvis du ikke får noget billede på skærmen ?

PS: Du har selvfølgelig husket at tilslutte det 4-polede stik fra PSU'en, der skal strømforsyne din CPU ikk' ? 😉

MVH

kclDK

Noltenius

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 17:34:08
Svar/Indlæg:
2/1
Har selvfølgelig tilsluttet det hele .. men burde CPUen ikke give nogle bips fra sig hvis den ikke ville starte..?

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2007 18:19:46
Svar/Indlæg:
792/52
Ehm.. har tænkt på at kigge i retningen af gfx?

kclDK

Overclocker
Tilføjet:
06-10-2007 18:25:49
Svar/Indlæg:
20/0
CPU'en siger ikke noget - hvis der kommer beeps, kommer de fra dit MB.

Hvis du vil have nogen former for kvalificeret hjælp til dit problem i det her forum, så er du nødt til at beskrive præcist, hvad det er du har gjort indtil nu.

Det er ikke tilstrækkeligt at skrive, at computeren ikke viser noget billede på skærmen. Jeg kunne f.eks. godt li' at vide hvordan det er lykkedes dig at gøre de ting som jeg skrev om tidligere, hvis du stadig ikke har fået liv i systemet ?

Det er vigtigt, at du er meget præcis med at forklare hvad du gør, og hvad du efterfølgende oplever, da der ellers ikke vil være nogen chance for at hjælpe dig.

NB: Som det skrives i post #5 - er du sikker på, at dit gfx-kort er OK ?

MVH

kclDK