Helt død PC. Startede med BIOS error

Bundkort / CPU d.  06. oktober. 2007, skrevet af Quato
Vist: 1297 gange.

Quato

Superbruger
Tilføjet:
06-10-2007 19:47:07
Svar/Indlæg:
240/13
Hej

Jeg har brug for hjælp, da min computer ikke rigtig kan noget. Når den starter op finder den fint grafikkortet, men lyder den kortvarigt som et sygt båthorn og skriver "BIOS ROM checksum error". Så sker der ikke mere.

Problemet opstod efter at jeg havde brugt min computer til at teste nogle componenter for en kammerat. Vi satte hans GFX og RAM i min, en del ad en ad gangen, og da det hele virkede fint satta vi mine dele tilbage. Så kom fejlen og den har ikke kunne noget siden.

Jeg har forsøgt at restte BIOS med jumperen og at pille batteriet. Ingen forskel. Så har jeg forsøgt at flashe BIOSen, men den ignorerer helt den diskette jeg har sat i. Der står bare "insert system disk and pres enter".

Jeg håber virkelig nogen af jer har et godt forslag til, hvad man kan gøre.

Jeg kan nævne at jeg har et ABIT nf7-s v2.0

\Quato
jmose

Moderator
Tilføjet:
06-10-2007 21:10:58
Svar/Indlæg:
3863/538
SÅ vidt jeg husker har ABit Nf7-s V2 en periodisk fejl der gør at batteriet på bundkortet skal skiftes temmelig ofte..

Så prøv lige at skifte batteriet - clear CMOS og genstart efter 10 Sekunder.

Bemærk dog at du mister dine indstillinger i BIOS.. 😉

steen

Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2007 21:26:13
Svar/Indlæg:
2870/65
Det er en "kendt" fejl ved netop de boards der kom fra Abit på det tidspunkt...og især netop det board, at bios bliver corrupted.

Fejlen skyldes at bios batteriet er for svagt. Det leverer ikke helt de 3.0 volt der som minimum skal bruges for at selve bios er istand til at gemmes korrekt.

Du har nu 3 muligheder:

1. At sende en email til Abit i Holland og bede om en ny bios-chip (hvis de har flere tilbage). Abit i Holland plejer at være flinke til at sende en ny chip, uden at spørge så meget.

2. Du kan også hotflashe din bios-chip (hvis du har en anden bios-chip som passer og virker). Denne metode vil jeg ikke anbefale, hvis du ikke er 112 % sikker på hånden...og har prøvet det før.

3. Få hjælp her: http://www.bios.dk/. De skulle efter sigende være hurtige, dygtige og billige.

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2007 08:32:10
Svar/Indlæg:
3410/199
Du har tre muligheder mht. redning af en bios, som evt er færdig:

1) Hotflash. Du starter en anden pc med helt samme bundkort op og flytter mens den er tændt din egen bioschip over i den for at flashe den.

2) Du kan få en professionel til at gøre det. Jeg snakkede på et tidspunkt med een herinde, som kunne gøre det via hans arbejde. Men det var ikke en let proces for ham.

3) Du kan bestille en ny chip med ny bios herfra:
http://www.biosflash.com/
- De er hurtige til at ekspedere og meget venlige at snakke med. Det var den løsning, som jeg valgte. Bemærk, at den er halvdyr, da du skal lægge postforsendelse oveni.

Quato

Superbruger
Tilføjet:
07-10-2007 10:54:28
Svar/Indlæg:
240/13
Tak for foreslagene

Det lyder godt at man bare kan skifte batteriet og starte igen, men jeg forstår ikke helt hvordan et fladt batteri kan skabe så mange problemer. Jeg troede, at det bare skulle bruges til at huske indstillingerne, når der ikke var strøm på, og hvis det var fladt fik man standardindstillinger.

Men det skal da bestmemt testes inden jeg forsøger de andre løsninger. Men kan man få et batteri uden at betale 40,- i fragt? I supermarked f. eks.

\Quato

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2007 15:12:48
Svar/Indlæg:
3410/199
#4 --> Jeg arbejder i Føtex, hvor vi sælger sådan nogle;) De hedder "2032" og koster ca. en flad 20'er.

Quato

Superbruger
Tilføjet:
08-10-2007 10:12:53
Svar/Indlæg:
240/13
Så fik jeg fat i et batteri, satte det i og tændte, men der skete intet! Ingen lyd og intet på skærmen. OK - lidt skete der: blæserne kørte, men det var også det hele. Så satte jeg så det gamle batteri tilbage, men det ændrede ikke noget.

Hvad f.... har jeg nu lavet. Har nogen en ide til hvad jeg kan gøre?

\Quato