Den nye antenne til mit trådløse netkort

Diverse d.  09. oktober. 2007, skrevet af DotMatrix
Vist: 341 gange.

DotMatrix

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2007 03:47:05
Svar/Indlæg:
345/63
Hey. Jeg har lavet et lille afsnit på min side om hvordan jeg lavede en ny antenne med bedre modtagelse til det lidt sløje trådløse netkort i min computer. Hvis det skulle have nogens interesse kan i prøve at se på det jo :) http://www.skjulestedet.dk/wat...

--> DotMatrix
Holst

Overclocker
Tilføjet:
09-10-2007 08:00:53
Svar/Indlæg:
209/8
Virker det ?
For så tror jeg virkelig du har været mere end almindelig heldig :D

Men fint forsøg 😀

DotMatrix

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2007 12:47:01
Svar/Indlæg:
345/63
prøv at gå ind på hjemmesiden, se billederne og læs teksten. så kan du jo se at det virker, og du kan se udregningerne for længden af antennen, så heldigt er det nu ikke:)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 13:02:36
Svar/Indlæg:
10398/435
jeg forstår ikke hvad lys-partiklers hastighed har med bølgelængder at gøre?

burde det ikke snare være amplituden som havde noget med længden at gøre?

jeg har aldrig haft om signalbehandling, så ret mig endelig hvis jeg tager fejl..

DotMatrix

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2007 15:17:29
Svar/Indlæg:
345/63
elektormagnetiske bølger udbredes ved lysetshastighed http://da.wikipedia.org/wiki/E...
derfor er beregningen foretaget med lysetshastighed 😉

Jeg er heller ikke ligefrem en haj til signalbehandling, men har dog haft det.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 15:32:20
Svar/Indlæg:
4120/115
Det lyder interessant!

Jeg ville som udgangspunkt nok have troet at en halvbølge antenne havde været mest optimal, men det er også kun ud fra hvad jeg kan huske omkring den slags... 🤡

Men du kunne da for sjov skyld prøve at klippe den ned til 6,25cm og se om det gjorde nogen positiv forskel?

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 15:36:18
Svar/Indlæg:
4120/115
Evt. kan du da prøve at buge kabinettet selv som stel plan....? Den er jo allerede koblet til kabinettet nede ved stikket! (normaltvis)

DotMatrix

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2007 15:41:24
Svar/Indlæg:
345/63
#5 ja det kunne jeg godt prøve, bare for at se hvad resultatet er. om ikke andet er en halv så lang antenne bedre, hvis den giver samme resultat:)

#6 ja. jeg kunne sagtens have boret hullet i toppen af kabinettet, og lavet antennen der, men så kunne jeg jo ikke flytte rundt på den. så kunne man evt. lave et eller andet med at den kunne lægges ned når computeren skulle transporteres.

DotMatrix

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2007 16:03:33
Svar/Indlæg:
345/63
Så prøvede jeg det med en halv bølgelængde, og jeg syntes faktisk det blev marginalt bedre. fik en ekstra streg på nogen af de accespoints der var dårlig modtagelse på før, og som jeg slet ikke kunne fange med den gamle antenne. men det kan godt være det er et tilfælde. som sagt ikke nogen mærkbar forskel.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 16:18:04
Svar/Indlæg:
4120/115
Ok, så der var måske lidt at hente... 😉

Men man skal jo altid huske på at det er tovejs kommunikation, så hvis man forbedre følsomheden på den ene antenne betyder det jo ikke automatisk at resultatet er det samme den modsatte vej!

Men en anden ting du måske kunne gøre for at forbedre det endnu mere, det var måske, istedetfor bare at bruget et "gammelt stykke antenne ledning", så finde et stykke 75ohms kabel der er beregnet til de høje frekvenser... eks. RG179 mener jeg kan gå ret højt op, og bruges vist også i meger wlan udstyr?

DotMatrix

Superbruger
Tilføjet:
09-10-2007 16:25:22
Svar/Indlæg:
345/63
Ja det kan du have ret i, at et stykke ordentligt ledning ville være bedre end mit gamle stive tv-antenne kabel :) men det var også bare for at se. hvis jeg skulle lave noget vedvarende antenne værk ville jeg jo for det første sætte et stik på så den kunne pilles af igen. og så ville jeg nok bruge noget andet end ståltråd ;) Jeg kunne også godt finde på at lave en antenne der var 2x bølgelængden for at prøve det, så jeg må til at lodde engang min computer er slukket.

Med hensyn til tovejs kommunikkation skal du jo tænke på at mit netkort jo ikke kun er blevet bedre til at modtage, men også til at sende ved at få en bedre antenne, så derfor behøves det accespoint jeg kontakter jo ikke at være kraftigere.