SHG.dk pressemeddelelse om lagermedarbejdere

Litteratur d.  09. oktober. 2007, skrevet af mp_3
Vist: 554 gange.

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 10:26:54
Svar/Indlæg:
3588/418
SHG.dk har lavet en pressemeddelelse om de strejkende lagermedarbejdere.

http://shg.dk/omshgdk/press.as...

//mp_3
Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 10:29:11
Svar/Indlæg:
6181/270
#0 den er da ikke ny, jeg har da kopipastet den i en anden tråd 😛

mp_3

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 10:29:43
Svar/Indlæg:
3588/418
Hehe... Har jeg så ikke set 😛

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 10:30:03
Svar/Indlæg:
3410/199
Jeg læste dette i går:
http://www.180grader.dk/nyhede...

Det er vist SHG, der snakkes om 😛

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 10:44:53
Svar/Indlæg:
6181/270
#3 ja det må det jo være 😛 😛 😛 🤡

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 12:45:34
Svar/Indlæg:
6181/270
så skulle i læse det her som er taget fre de strejkendes blog

Yderligere information

Allerførst vil vi starte med at takke de folk, der har udvist støtte/sympati for vores foretagende.

Vi er blevet bedt om at uddybe, hvorfor vi strejker, og hvad vi udsættes for. Denne information vil fremgå i dette indlæg.

Adm. direktør, Thomas Falborg, har via shg.dk udtalt, at strejken ingen betydning får for SHGs kunder. Vi er af den overbevisning, at 18 strejkende ud af 20 fuldtidsansatte på lageret får konsekvenser for virksomhedens drift på både kort og længere sigt. Vi håber naturligvis på en løsning hurtigst muligt, så vi alle kan vende tilbage til vores arbejde under ordnede forhold og yde en optimal betjening for vores kunder. Vi antager, at vores arbejde i øjeblikket bliver delvist varetaget af interne kræfter, hvor samtlige afdelinger mere eller mindre rammes.

Alle lageransatte hos SHG har et meget velfungerende sammenhold, hvor vi knokler for hinanden på arbejdspladsen, ligesom vi i fritiden bruger tid sammen. Flere er desværre faldt fra grundet de dårlige forhold og den dårlige løn, så derfor besluttede vi i april at kontakte 3F. Vi ønsker alle sammen at fortsætte hos SHG under bedre vilkår, ligesom fremtidens ansatte også skal opleve et godt arbejdsmiljø.

Vi opfordrer derfor folk til ikke at handle hos SHG, og dermed støtte vores sag, så længe strejken står på. Langt størstedelen af tilbagemeldingerne har været positive.

Der blevet spurgt efter nogle konkrete eksempler på, hvad vi udsættes for, og her følger en række eksempler:

I april blev vi på lageret præsenteret for en ny lønpolitik, der skulle belønne de trofaste ansatte. Den var derfor baseret på den enkeltes ansættelsesanciennitet. Imidlertid viste det sig, at over halvdelen ville gå ned i løn, hvis de skrev under på denne lønpolitik. Nogle ville gå fem kroner ned i timeløn (95 -> 90), hvor andre ville stige fem kroner i time- og deadlinetillæg (10 -> 15). Deadlinetillæg gives, hvis alle pakker bliver afsendt fra SHG inden et bestemt klokkeslæt, hvilket i sig selv er en udmærket politik. Problemerne opstår, når vores system ikke klargør kundernes ordrer, eller hvis der varemodtages om aftenen, og ikke mindst hvis da vores arbejdsredskaber (PDA) ofte ikke fungerer (eller går periodisk i stå) grundet vores systemopsætning. Det er dermed ude af vores hænder, om vi har mulighed for at nå deadline eller ej. Desværre anerkendes dette ikke. Bedste eksempel herpå er, at vores personalechef (der står for lønpolitikken) underminerer lagerets mest erfarne arbejder (firmaets stifter og delvis ejer), som anerkender, når det er urealistisk at nå deadline. Alt dette medfører stor frustration og en følelse af afmagt, og ikke mindst resulterer det i manglende motivation.

Vi er presset til at nå nogle - til tider urealistiske - mål (deadlines), hvilket resulterer i, at kvaliteten af jeres indpakning nedprioriteres, så den ikke lever op til vores ønskede standard. Dette kan ses på mængden af de returvarer vi modtager. Desværre er der ikke altid tid til at modtage disse, så de kan risikere at ligge og vente i et stykke tid.

Vores lager er opbygget således, at flere af varerne befinder sig i højderne. Desværre er vi ikke alle over to meter, og derfor kan ikke alle lageransatte nå varerne uden hjælpemidler. Pladsmangel medfører, at stiger og vores el-stabler ikke kan benyttes alle steder, og vi er derfor nødsaget til at kravle rundt på hylder (i tre meters højde for at hente kabinetter og skærme) for at nå de øverste varer, hvilket udgør en sikkerhedsrisiko. Vi mangler også vores elefantfod :)

Flere gange har vi oplevet, at vores 73 kg tunge Samsung lydsystemer stables i op til to meters højde, hvor det forventes, at en medarbejder selv håndterer produktet manuelt. Det samme gør sig gældende for 40" tv'er. Generelt tages der ganske enkelt ikke hensyn til de tunge løft, men sikkerhedsrepræsentanten befinder sig heller ikke på lageret, ligesom vi heller ikke har været med til at udpege denne.

Forleden blev en medarbejder, der havde forvredet sin ankel, bedt om at blive på virksomheden og pakke kundernes pakker på ét ben. Grunden til dette var, at afdelingen var sygdomsramt.

Efter indsættelse af SHGs nye lagerautomat i starten af i 2007 (som endnu ikke virker, og heller ikke kommer til det før næste år, tidligst) er en masse lagerplads blevet inddraget til denne, så der omkring pakkebordene ikke er plads nok til at arbejde, hvilket medfører stressende arbejdsforhold. Der er heller ikke plads til at afsætte ret mange varer på én gang. Før lagerautomaten var dette ikke et problem.

Det forventes, at ungarbejdere er i stand til at pakke lige så mange pakker som fuldtidsansatte over 18 år og generelt udføre det samme (tunge) grundarbejde.

Flere ansatte har fået seneskedehindebetændelse (info: Netdoktor) grundet arbejdet på SHG, men virksomheden har stillet sig skeptisk over for dette, og det er for enkelte oplevet ikke at være gyldig fraværsgrund.

Lageret har en afdelingsleder, hvor de ansatte kan henvende sig, hvis de er utilfredse med noget. Desværre er kommunikationen ikke-eksisterende, og der bliver ikke taget hånd om de problemer, der fremsættes. Eksempelvis mistede vi vores sækkevogn i Bella-centeret under SHG Open, men dette ville vores afdelingsleder ikke tage sig af, så vi derfra måtte løfte lydsystemer og tv'er manuelt.

Vi har flere gange oplevet, at lønnen ikke er blevet udbetalt til tiden, senest forgangne lønperiode. Dermed ingen penge til husleje og andre faste udgifter, men renterne er der stadig (i SHGs tilfælde på den gode måde).

Ovenstående er en større omgang, men vi håber, folk har fået indblik i, hvordan forholdene på SHG er for de lageransatte. Derfor håber vi, I vil bakke op omkring vores strejke, så vi kan få overtalt SHG til at tegne en overenskomst med 3F. dermed bedre løn og arbejdsvilkår for de nuværende og kommende ansatte, og ikke mindst bedre kundeservice og håndtering af varerne.

Tak for jeres tid, hjælp og forståelse.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 13:43:05
Svar/Indlæg:
1293/104
Det er kedelig læsning fra et, ellers, velrenomeret firma. Hvis dette er korrekt, har jeg fuld forståelse for at folk strejker.

Jeg vil overveje hvor jeg køber mit hardware næste gang.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 15:38:48
Svar/Indlæg:
6531/410

ja bortset fra langt det meste af det de skriver er sludder og vrøvel.

lidt morsomt der er mere styr og orden på lageret nu end før de gik hjem.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 19:08:24
Svar/Indlæg:
2958/84
For mig at se ligner det en beskrivelse fra et hvilket somhelst lager i Danmark eller virksomhed generalt.

de skulle prøve at være vikarer på flere forskellige lagre, så ville de nok ikke pive så meget.

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2007 23:49:26
Svar/Indlæg:
1293/104
#7: Hvad bygger du det på ?

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2007 01:02:20
Svar/Indlæg:
1058/59
#8 Bare fordi at alle gør det, så er det da stadigvæk ikke i orden... Jeg synes ikke at man kan give afkald på et godt arbejdsmiljø, bare fordi at det er en form for "de facto" standard. Min erfaring kan dog også være at der er mulighed for at gøre tingene på den rigtige måde, men det er lidt nemmere at gøre det på en ikke ok måde (det lyder dog ikke som at det er tilfældet).

Det er den ledende medarbejders ansvar at sørge for korrekt uddannelse og udstyr, samt planlægge og tilrettelægge arbejdet, så det er fuldt ud sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Så har medarbejderen selv et ansvar for at bruge udstyr osv. rigtigt.

Når vi har så rigt et samfund, så skal der være råd til ordentlige arbejdsforhold. BASTA!

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2007 14:20:35
Svar/Indlæg:
2958/84
#10 Når du taller arbejdsmiljø, er det så støv og tunge løft, hvis ja, så er det nok ikke et lager man skal være på.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
10-10-2007 15:24:19
Svar/Indlæg:
6531/410

det bygger jeg på at jeg selv arbejder ved shg og alt køre nu bedre og mere smidigt end før de folk gik hjem forde de var sure over at skulle rydee op efter sig selv, forde derres mor ikke er ansat ved shg.

den afdeling jeg er i får nu de vare vi skal have uden fejl og mangler og det er pakket så man faktisk kan finde hovede og hale i det hele.