så skulle i læse det her som er taget fre de strejkendes blog
Yderligere information
Allerførst vil vi starte med at takke de folk, der har udvist støtte/sympati for vores foretagende.
Vi er blevet bedt om at uddybe, hvorfor vi strejker, og hvad vi udsættes for. Denne information vil fremgå i dette indlæg.
Adm. direktør, Thomas Falborg, har via shg.dk udtalt, at strejken ingen betydning får for SHGs kunder. Vi er af den overbevisning, at 18 strejkende ud af 20 fuldtidsansatte på lageret får konsekvenser for virksomhedens drift på både kort og længere sigt. Vi håber naturligvis på en løsning hurtigst muligt, så vi alle kan vende tilbage til vores arbejde under ordnede forhold og yde en optimal betjening for vores kunder. Vi antager, at vores arbejde i øjeblikket bliver delvist varetaget af interne kræfter, hvor samtlige afdelinger mere eller mindre rammes.
Alle lageransatte hos SHG har et meget velfungerende sammenhold, hvor vi knokler for hinanden på arbejdspladsen, ligesom vi i fritiden bruger tid sammen. Flere er desværre faldt fra grundet de dårlige forhold og den dårlige løn, så derfor besluttede vi i april at kontakte 3F. Vi ønsker alle sammen at fortsætte hos SHG under bedre vilkår, ligesom fremtidens ansatte også skal opleve et godt arbejdsmiljø.
Vi opfordrer derfor folk til ikke at handle hos SHG, og dermed støtte vores sag, så længe strejken står på. Langt størstedelen af tilbagemeldingerne har været positive.
Der blevet spurgt efter nogle konkrete eksempler på, hvad vi udsættes for, og her følger en række eksempler:
I april blev vi på lageret præsenteret for en ny lønpolitik, der skulle belønne de trofaste ansatte. Den var derfor baseret på den enkeltes ansættelsesanciennitet. Imidlertid viste det sig, at over halvdelen ville gå ned i løn, hvis de skrev under på denne lønpolitik. Nogle ville gå fem kroner ned i timeløn (95 -> 90), hvor andre ville stige fem kroner i time- og deadlinetillæg (10 -> 15). Deadlinetillæg gives, hvis alle pakker bliver afsendt fra SHG inden et bestemt klokkeslæt, hvilket i sig selv er en udmærket politik. Problemerne opstår, når vores system ikke klargør kundernes ordrer, eller hvis der varemodtages om aftenen, og ikke mindst hvis da vores arbejdsredskaber (PDA) ofte ikke fungerer (eller går periodisk i stå) grundet vores systemopsætning. Det er dermed ude af vores hænder, om vi har mulighed for at nå deadline eller ej. Desværre anerkendes dette ikke. Bedste eksempel herpå er, at vores personalechef (der står for lønpolitikken) underminerer lagerets mest erfarne arbejder (firmaets stifter og delvis ejer), som anerkender, når det er urealistisk at nå deadline. Alt dette medfører stor frustration og en følelse af afmagt, og ikke mindst resulterer det i manglende motivation.
Vi er presset til at nå nogle - til tider urealistiske - mål (deadlines), hvilket resulterer i, at kvaliteten af jeres indpakning nedprioriteres, så den ikke lever op til vores ønskede standard. Dette kan ses på mængden af de returvarer vi modtager. Desværre er der ikke altid tid til at modtage disse, så de kan risikere at ligge og vente i et stykke tid.
Vores lager er opbygget således, at flere af varerne befinder sig i højderne. Desværre er vi ikke alle over to meter, og derfor kan ikke alle lageransatte nå varerne uden hjælpemidler. Pladsmangel medfører, at stiger og vores el-stabler ikke kan benyttes alle steder, og vi er derfor nødsaget til at kravle rundt på hylder (i tre meters højde for at hente kabinetter og skærme) for at nå de øverste varer, hvilket udgør en sikkerhedsrisiko. Vi mangler også vores elefantfod :)
Flere gange har vi oplevet, at vores 73 kg tunge Samsung lydsystemer stables i op til to meters højde, hvor det forventes, at en medarbejder selv håndterer produktet manuelt. Det samme gør sig gældende for 40" tv'er. Generelt tages der ganske enkelt ikke hensyn til de tunge løft, men sikkerhedsrepræsentanten befinder sig heller ikke på lageret, ligesom vi heller ikke har været med til at udpege denne.
Forleden blev en medarbejder, der havde forvredet sin ankel, bedt om at blive på virksomheden og pakke kundernes pakker på ét ben. Grunden til dette var, at afdelingen var sygdomsramt.
Efter indsættelse af SHGs nye lagerautomat i starten af i 2007 (som endnu ikke virker, og heller ikke kommer til det før næste år, tidligst) er en masse lagerplads blevet inddraget til denne, så der omkring pakkebordene ikke er plads nok til at arbejde, hvilket medfører stressende arbejdsforhold. Der er heller ikke plads til at afsætte ret mange varer på én gang. Før lagerautomaten var dette ikke et problem.
Det forventes, at ungarbejdere er i stand til at pakke lige så mange pakker som fuldtidsansatte over 18 år og generelt udføre det samme (tunge) grundarbejde.
Flere ansatte har fået seneskedehindebetændelse (info: Netdoktor) grundet arbejdet på SHG, men virksomheden har stillet sig skeptisk over for dette, og det er for enkelte oplevet ikke at være gyldig fraværsgrund.
Lageret har en afdelingsleder, hvor de ansatte kan henvende sig, hvis de er utilfredse med noget. Desværre er kommunikationen ikke-eksisterende, og der bliver ikke taget hånd om de problemer, der fremsættes. Eksempelvis mistede vi vores sækkevogn i Bella-centeret under SHG Open, men dette ville vores afdelingsleder ikke tage sig af, så vi derfra måtte løfte lydsystemer og tv'er manuelt.
Vi har flere gange oplevet, at lønnen ikke er blevet udbetalt til tiden, senest forgangne lønperiode. Dermed ingen penge til husleje og andre faste udgifter, men renterne er der stadig (i SHGs tilfælde på den gode måde).
Ovenstående er en større omgang, men vi håber, folk har fået indblik i, hvordan forholdene på SHG er for de lageransatte. Derfor håber vi, I vil bakke op omkring vores strejke, så vi kan få overtalt SHG til at tegne en overenskomst med 3F. dermed bedre løn og arbejdsvilkår for de nuværende og kommende ansatte, og ikke mindst bedre kundeservice og håndtering af varerne.
Tak for jeres tid, hjælp og forståelse.