#8 - Jeg tror du undervurdere linux en smule.
Jo du er på den hvis din hardware ikke er understøttet, (men langt det meste er) Køber man et bundkort med et chipsæt fra intel, Nvidia eller VIA (er der rigtig andre) så skulle der ikke være nogle problemer der. (du skal dog for at gøre det nemt for dig selv have den nyeste kerne)
Jeg aner ikke hvor du har det med raiser fra, jeg syntes ikke jeg har haft de store problemer med det (men kører for det meste også raiser) Jeg tror det muligvis er en gammel fejl, og den er sikkert også blevet rettet for længe siden. (men det er da rigtigt nok at de forskellige filsystemer har forskellige fordele, nogle er hurtigere til mange små filer, nogle er hurtigere med store filer)
Ved faktisk ikke om man kan konvertere et fil sytem uden at formatere.
Jeg forstår dog ikke at folk bliver ved med at fremhæve ubuntu som den bedste begynder distro! jo gu kører den da og den er nem at installere, men den har ikke mange grafiske tools.
Jeg fortrækker selv openSUSE til desktop brug, mens jeg helt sikkert til server brug ville kikke efter andre distros som f.eks. SME Server (den er nem at sætte op, men bliver desværre ikke opdateret så tit)