Hjælp til test og vurdering af nyt site med bedømmelse af netbutikker

Hyggehjørnet d.  14. oktober. 2007, skrevet af Nettjek
Vist: 820 gange.

Nettjek

Overclocker
Tilføjet:
14-10-2007 21:44:54
Svar/Indlæg:
4/1
Hej hardware-test,

Vi er tre venner som er ved at lægge sidste hånd på vores projekt: et nyt sted hvor brugere kan bedømme de danske netbutikker og finde råd om dansk lovgivning, når der skal handles på nettet.

Siden er ikke helt klar endnu, men vi er gået ind i den sidste fase, hvor fejl skal rettes og det sidste laves. Vi vil derfor meget gerne have siden testet for fejl og samtidig modtage konstruktiv kritik.

Bedømmelserne er ikke gyldige under testen og en butiks bedømmelser vises allerede, når der er lagt én bedømmelse på den - dette vil kun være tilfældet under testning.

Alle data indtastet på testsiden, vil blive slettet inden siden rigtigt skydes i gang.

Vi håber at høre fra dig.

Du finder testsiden på http://test.nettjek.dk/

De bedste hilsner og på forhånd tak,

Andreas, Sebastian, Mikkel
/ Nettjek
Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2007 22:05:53
Svar/Indlæg:
4230/89
ser da godt ud...
når man nu har bedømt en butik, og den der bekræftelses mail kommer, hvor lang tid år der før den kommer?

jmose

Moderator
Tilføjet:
14-10-2007 23:40:18
Svar/Indlæg:
3863/538
Rigtig godt gået!! :yes:

Jeg kan kun anbefale den....Vi nethandlende kan aldrig få for lidt feedback...

bluedemon

Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2007 00:08:25
Svar/Indlæg:
710/40
#2 enig.... det er en rigtig god ide.... :yes: 😉

Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2007 03:58:55
Svar/Indlæg:
971/67

Jeg kan ikke umiddelbart se hvor mange vvurderinger der ligger til grund for de forskellige procenter. Det er meget relevant at have, da 90% vurdering med med sølle 2 vurdering ikke er særlig brugbar, hvorimod 90% efter 200 vurderinger er meget brugbart. Det jeg mener er at procentdelen i sig selv intet siger.

Måske har jeg blot overset tallet, hvis det er tilfældet burde det nok flyttes, så det er mere synligt.

Hvordan sikre i jer at kunderne reelt har erfaring med de pågældende butikker?

/Skipper

Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2007 04:17:43
Svar/Indlæg:
971/67
Jeg synes det er fedt at i vil gøre det nemt for forbrugeren at handle på nettet, men jeg savner nogle direkte henvisninger til lovgivningen. I kunne evt. oprette links direkte til lovgivningen ellers skal i blot sikre jer at det i skriver rent faktisk er gældende.

fx skriver i:
Tilbagebetaling af tilgodehavendet
Du kan kræve tilbagebetaling af købesummen fratrukket eventuelle leveringsomkostninger, betalingskortgebyrer og lign. Uanset at varen eventuelt skulle være faldet i værdi siden du købte den, så skal sælgeren tilbagebetale den købesum, du betalte. Sælgeren må desuden ikke tage et fortrydelsesretsgebyr eller lignende. Tilbagebetaling skal ske hurtigst muligt efter sælgeren har modtaget varen og måtte tilbagebetalingen tage længere end 30 dage, skal der påløbe renter på tilgodehavendet.

Såvidt jeg er informeret har man krav på at få tilbagebetalt det fulde beløb inkl. evt. forsendelsesomkostninger og gebyrer. Hvis der dog opstår nogle omkostninger i forbindelse med tilbagesendelse, så påhviler disse omkostninger forbrugeren.
jf. Forbrugeraftalelovens §21 stk. 2
Jeg har selv lavet en standard skrivelse, som jeg anvender når butikkerne ikke overholder lovgivningen og der får jeg det fulde beløb inkl. forsendelsesomkostninger.

Læs selv loven her:
http://www.forbrug.dk/klage/lo...

/Skipper

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2007 07:46:25
Svar/Indlæg:
6181/270
hvad er forskellen på jeres side og trustpilot.dk?

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2007 08:55:59
Svar/Indlæg:
1028/33
Skulle også lige til at sige om Ikke Trustpilot. dk var løbet med den ide :) Og med de vanskligheder de havde ved opstart, så good luck til jer :)

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2007 11:12:54
Svar/Indlæg:
1581/5
#6 - forskellen er at reklameindtægterne etc. kommer til at gå til #0 her.

lam idé, da den er taget allerede.

Nettjek

Overclocker
Tilføjet:
15-10-2007 11:29:35
Svar/Indlæg:
4/1
Tak for de mange gode kommentarer. De vil alle blive taget med i vores overvejelser. Nogle få skal dog lige have en kommentar med på vejen :)

Til #4 - angående antallet af bedømmelser. Vi vil lige overveje, hvordan vi løser den problemstilling bedst muligt. Allerede nu, er det dog ikke meningen, at en butik skal have vist sine bedømmelser, før et bestemt antal er tilgået butikken - vi vil have, at det skal være et repræsentativt gennemsnit, før det vises. Her i test-perioden, er der dog ikke sat et minimumsantal, da I skal kunne teste alt det i vil :)

Til #5 - mange tak for en glimrende pointe. Det er en problemstilling, som vi selv har overvejet nøje. Problemstillingen har i de skrevne vejledninger været, at de skal skrives i et sprog, hvor alle kan være med(både jurister og ikke-jurister). Selvfølgelig skal det skrevne være korrekt, hvilket det også gerne skulle være. Vi har fundet, at direkte henvisninger til købelovens og forbrugeraftalelovens bestemmelser, ikke er ønskeligt på Nettjek. Det skyldes, at nogle ting kan underbygges direkte af lovbestemmelser, mens andre f.eks. følger alene af obligationsretlige principper eller af forarbejderne til en lov. Vi har vurderet, at sådanne juridiske forklaringer og henvisninger vil besværliggøre læsningen for den største del af vores læsere.

Angående den problemstilling du nævner, så er det sådan, at når du fortryder et køb, så bærer du selv omkostningerne for fremsendelse og tilbagesendelse af varen (med mindre butikken har givet dig bedre betingelser). Derimod gælder det ved en reklamationsbehandling (hvor fejlen ved varen er omfattet af reklamationsretten), at det skal være omkostningsfrit for forbrugeren, at sende varen tilbage til reparation. Du henviser til forbrugeraftalelovens § 21, stk. 2 - hvis du ser på ordlyden af bestemmelsen, så fremgår det, at tilbagebetaling skal ske af det beløb forbrugeren har betalt for "varen eller tjenesteydelsen", altså ikke for fragtomkostninger, dankortgebyrer og lignende.

Som det fremgår af det skrevne, så er det relativt komplekst, at forklare hvorfor en problemstilling er, som den faktisk er - og vi har vurderet, at det i de fleste tilfælde vil være til mere irritation end gavn.

Til #6 og #7 - angående forskellen på Trustpilot og Nettjek. Vi synes selv der er en verden til forskel. Se f.eks. på vores kategorisering, måden vores bedømmelsesfunktion er opbygget, muligheden for at finde vejledninger om fortrydelsesret, reklamationsret etc. og f.eks. vores afgrænsning af bedømmelsesemner.

Både Trustpilot og Nettjek har samme formål, da de begge vil hjælpe internetkunder med, at kunne give deres erfaringer videre og for nye kunder, at læse dem. På den måde minder Nettjeks koncept om Trustpilots, eller omvendt. Nettjek har været undervejs siden 2005, så det var selvfølgelig til vores store ærgrelse, at et site som Trustpilot fik skudt i gang før os - og siden de gjorde har vi haft ekstra travlt.

Hvilket site, der er det bedste, må selvfølgelig være op til den enkelte bruger - vi kan kun se positive sider ved, at der er flere steder, hvor brugerne kan finde deres svar.

Vi takker igen for de indkomne kommentarer og hører gerne mere :)

De bedste hilsner,

/ Nettjek

Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2007 15:38:14
Svar/Indlæg:
971/67

Det ikke korrekt at man selv skal betale for fremsendelse af varen, men tilbagesendelse hæfter køberen for.

Jeg brugte dette link i min skrivelse, men det lader til de har ændret struktur på siden, da linket ikke virker:
http://www.forbrug.dk/markedsf...

Jeg fandt dog dette, som underbygger mit udsagn:
http://www.forbrug.dk/klage/lo...

For at slå det helt fast:
http://www.forbrug.dk/raad/ren...

Jeg fik selv alle penge tilbage, da jeg brugte min mail til getmore og computer parts a/s hvor begge ikke overholdt lovgivningen. (Jeg synes dog ikke det er fair set fra forhandlerens synspunkt at de kommer til at hæfte for fremsendelses omkostningerne). Måske er det årsagen til at flere butikker snyder på dette område, men på den anden side er der jo også mange forbrugere, der ikke kender loven godt nok. Det understreges vel blot i den side i har lavet, derfor er det vigtigt at informationer er korrekte.

/Skipper

Nettjek

Overclocker
Tilføjet:
16-10-2007 13:33:29
Svar/Indlæg:
4/1

Efter at have set på dine links, må jeg give dig helt ret i, at der ikke er nogen tvivl om, hvad Forbrugerstyrelsen mener. Jeg kan efter at have læst det Forbrugerstyrelsen skriver, dog stadig ikke finde støtte for det andre steder (lovgivning etc.). Jeg har derfor skrevet til Forbrugerstyrelsen i det håb, at de kan forklare, hvad de bygger deres udsagn på. Forhåbentligt har jeg blot overset noget, eller også har de en overbevisende lovfortolkning, som jeg kan tilslutte mig.

Vi vil selvfølgelig helst være samstemmende med Forbrugerstyrelsen på et så vigtigt område, da det ellers kan skabe forvirring for forbrugerne. Problemet er, at lovfortolkning, hvis det altså ikke er mig der overser noget klar lovgivning, ikke altid er sort/hvid.

Tak for din udholdenhed - vi kan kun blive dygtigere hele tiden :)

De bedste hilsner,

Mikkel / Nettjek

Eskimow

Overclocker
Tilføjet:
21-10-2007 15:13:30
Svar/Indlæg:
431/38
INGEN REKLAMER, hvaa udnytter i det ikke slet ikke kommercielt 😛

applause 🙂

Dnomi

Superbruger
Tilføjet:
21-10-2007 19:22:00
Svar/Indlæg:
1190/28
Virker gennemført og proffesionelt - Dog med en undtagelse, det er ikke muligt at se hvad folk give virksomheden dårlige karakter for og det er temmeligt vigtigt.

Ville jeg ønske man NEMT kunne se hvad gennemsnit de enkelte spørgsmål havde fået, så man kan få en ide om butikkens dårlige sider🙂

Der er jo stor foreskel på om butikken har fået dårlige karakter på grund af hjemmesiden udsende eller på grund af problemer ved RMA sager, ligesom 'kommentarne' ville være meget informerende og vigtige. At en gut indimellem skriver at et firma en hel masse grimme ting... Det er ok, bare det står der, så kan man selv vælge hvad man vil læse🙂

brainiac

Overclocker
Tilføjet:
21-10-2007 20:59:57
Svar/Indlæg:
840/10
har da lavet en bedømmelse på både shg.ddk og bjtrading

Nettjek

Overclocker
Tilføjet:
23-10-2007 17:45:21
Svar/Indlæg:
4/1
Mange tak for svarene.

#12 - nej, ingen reklamer. Vi vil gerne være et seriøst site og bryder os ikke selv om springende og blinkende reklamer over det hele.

#13 - Hvis du går ind under en virksomhed, kan du se alle de forskellige enkelte spørgsmåls besvarelser. Vi vil gerne have den gennemsigtighed, som du netop efterspørger. Du kan også læse andre brugeres kommentarer hér. Se f.eks. her http://test.nettjek.dk/?121

De bedste hilsner,

/ Nettjek

Nettjek

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2007 20:11:20
Svar/Indlæg:
4/1
Så er vi færdige med beta-launch fasen og det betyder, at siden nu er klar og bliver launchet i morgen.

Vi vil gerne sige tak for alle de kommentarer vi har fået - flere er blevet brugt til konkrete forbedringer.

Nu håber vi siden er blevet så god, at den vil gavne mange fremover.

Allerede nu kan butikkerne bedømmes rigtigt (de bliver ikke slettet igen ligesom de gjorde under testningen) og vi modtager stadig gerne kommentarer og andet.

I kan se det færdige resultat på www.nettjek.dk

De bedste hilsner,

Sebastian, Andreas, Mikkel / Nettjek