Ageia PhysX

Grafikkort d.  15. oktober. 2007, skrevet af Mr. Anderson
Vist: 887 gange.

Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2007 01:20:59
Svar/Indlæg:
4107/224
Jeg sad lige og læste en artikel om PhysX Fysikkortet. Hvor er vi henne nu mht. kompatibilitet i div. spil? hvilke spil understøtter PhysX nu?
Svan
 
Overclocker
Tilføjet:
15-10-2007 01:35:31
Svar/Indlæg:
17/2


Selas
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2007 10:24:19
Svar/Indlæg:
2845/91
Det var sgu ikke ret meget, desværre. :/


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2007 10:56:50
Svar/Indlæg:
4107/224
#1 Sorry, jeg havde sgu ikke lige tænkt på at gå ind på deres hjemmeside og kigge 😀
Det var godt nok ikke mange spiltitler der understøttede PhysX 😕
Jeg overvejede nemlig at købe sådan et kort, men det tror jeg nu ikke jeg vil alligevel så 😴


Okula
 
Overclocker
Tilføjet:
15-10-2007 12:02:26
Svar/Indlæg:
82/15
JA havde selv overvejet det..
og set mange demoes og billeder omkring forbedringerne,
og de er gode.. jo.. men efter at lige tjekke spil der var lavet til det...
Ja må man desværre .. Vente :)
2-3 titler man har hørt om er ikke nok..
Dog ses at den nye UT3 Engine, og en 5-6 andre Engines understøtter PhysX.. så mon ikke at vi kommer til at se flere titler i nær fremtid.
og med en pris i skrivende stund på 1000-1100 penge, kan det jo kun gå rette vej


#5
PK
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-10-2007 12:46:24
Svar/Indlæg:
931/181
hvor meget effekt kan man se?

og er det både på helt nye systemer eller også på lidt ældre man kan se en forskel?

har du et link til det?


Okula
 
Overclocker
Tilføjet:
16-10-2007 22:54:04
Svar/Indlæg:
82/15
Har set nogle videos med effekterne ON og OFF .. og man kan sagtens se forskel.

Tjek linket :

http://www.tigerdirect.com/app...

Der finder du specs. og en video fra TigerTV som BFG Physx 128mb udgaven.
Med hensyn til nye og ældre, kommer det an på om maskinen kan trække spillet, da det indtil videre er ret få spil der egentlig understytter Physx.. og kommer nok først til at slå igennem i den kommende tid, da en af de understyttede Game Engines er Unreal 3 Enginen.

En liste over kompatible Game Engines og Programmer kan du finde på :

http://www.ageia.com/physx/tit...


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-10-2007 23:23:49
Svar/Indlæg:
5891/423
UT3 Gør :D


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2007 04:42:01
Svar/Indlæg:
1814/48
Ja PhysX får UT3, men Havok får bl.a. StarCraft 2 og Halo 😛

For de der ikke ved det er Havok, Havok FX for at være mere præcis, det konkurrerende produkt indenfor fysik i spil. Havok har fordelen af at bruge ganske almindelige grafikkort til beregningerne, kræver blot Shader Model 3.0, som er billigere og kraftigere end PhysX kortene. Et x1600 pro skulle være cirka 2x så kraftig som den oprindelige PhysX løsning. Eneste problem med Havok er at det kræver et ekstra grafikkort, med SM3.0, og en port at sætte det i. Der er endda ikke noget krav om at kortet skal matche det kort der bruges til grafik(=ved opgradering kan det gamle kort bruges)

I kan læse mere om Fysik i spil på http://enthusiast.hardocp.com/...


Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2007 08:03:08
Svar/Indlæg:
1881/217
Vil skyde på, at grunden til at understøttelsen ikke er større end den er lige nu skyldes, at PhysX kort ikke er ældre end det er 🙂

Det har for et par måneder siden holdt 1 års føs´da´, mener jeg 🙂

Vi har også testet det her på HWT:

http://hwt.dk/literaturedetail...


Mr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2007 10:10:39
Svar/Indlæg:
4107/224
#9 Har jeg set, og det var derfor jeg oprettede tråden her 🙂
For at se om der var sket noget nyt indenfor PhysX, Da artiklen er forholdsvis gammel.


#11
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2007 11:04:40
Svar/Indlæg:
3746/627
Ser da fedt ud i den video, men det kan vel ikke fungere i multiplayer?
Så skal alle medspillerene jo også have et physics kort, hvor man så kan se de ting der skydes i stykker.


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2007 12:29:17
Svar/Indlæg:
2516/381
I vil få bedre effekter,, men lavere fps med sådan et kort da data'ne skal sendes frem og tilbage intern i maskinen.

Kan ikke lige finde et link,, men har læst det et sted


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
17-10-2007 12:41:18
Svar/Indlæg:
7881/1165
#8: Havok er lavet i software, og mangler rigtigt meget som physX har. Grunden til at havok yder "så" meget bedre er pga. at det ganske enkelt gengiver meget mindre. Hvis vi beskriver grafikkort vil det næsten være det samme som at havok kører i 800x600, hvor at physX lige tager den i 1600x1200 med FSAA og filtrering og hele molevitte. self er 800x600 hurtigere når vi snakker grafikkort.
Idéen med physX var heller ikke at hæve ydelsen, men at tilføre et nyt univers, der vil gøre spillene mere levende. Synes det er ærgeligt at hele spilverdenen kun handler om ydelse.

PhysX er desuden ved at være klar med 2.generation 🙂


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-10-2007 13:31:32
Svar/Indlæg:
1814/48
Jeg vil endnu engang opfordre de interesserede i de forskellige fysik løsninger at læse http://enthusiast.hardocp.com/... I artiklen bliver ATi, nVidia, Havok og Ageia stillet de samme spørgsmål om hvad fremtiden for fysik er i spil.

#13 Det undrer mig lidt, hvis der er den nævnte forskel i "opløsning" at Agiea ikke benytter lejligheden til at nævne dette, i artiklen, ATi viser jo tydeligvis at artiklens forfattere har tilladt firmaerne at gå ud over spørgsmålene.
Hvis opløsningen på Havok er/har været lavere er det jo nok fordi sidste generation grafikkort ikke havde nok kræfter til at konkurrere i højere opløsninger. Der er sket meget indenfor beregningsevnen på grafikkort siden, så mon ikke at "opløsningen" kunne hæves til et niveau der kan udfordre PhysX med et kort der koster mindre? Spørgsmålet er mere om man kan finde udviklere der vil udnytte denne mulighed(samme problem som PhysX har BTW)

Havok er i mine øjne åbentlyst den hest man skal spille på, da de fleste vil gå efter den billigste løsning og det er usandsynligt at det bliver Ageias PhysX. Grafikkkort producenterne er i den forbindelse snart klar med 3. generation der kan klare fysik 😛


Okula
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2007 01:14:24
Svar/Indlæg:
82/15
#13
Jammen der har vi jo så svaret..
Vent lidt og køb Physx :)

#14
Nu siger du noget med manglende kompitablitet med nuværende spil..
nu er kortet jo KUN 1 år gammelt som Huddy siger, så mon ikke lige de skal have luft under vingerne først, og understyttet af bl.a. UT3 enginen vil vi nok komme til at se meget mere til Physx og understyttelse i nær fremtid...

Nu kender jeg ikke lige til Havoc, men forstår at det er selve grafikkortet som skal lave alle de fysiske kræfters beregninger ?!?
Hvor Physx jo har en "ekstra" Cpu til at gøre arbejdet og lette Gpu's byrde..
Eller tager jeg helt fejl?


Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 06:40:54
Svar/Indlæg:
1881/217
#15,
Sådan som jeg har forstået det (ret mig hvis jeg lukker mund-lort ud), så er det CPU´en der bliver fritaget for lave fysiske beregninger, hvilket den slet ikke er gearet til, da det kræver en særlig akitektur for at kunne gøre dette på en fornuftig måde.

CPU, PPU og GPU har hver deres arbejdes område, for at lette hinandens arbejde hver i sær og i sidste ende gør det rigtigt rart for os. 🙂

Det kan være, at vi skal købe et PhysX kort sammen, for at se om det kan betale sig? 😉


#17
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 09:26:01
Svar/Indlæg:
3746/627
Nogle der kan bekræfte min opfattelse i #11


Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 09:30:50
Svar/Indlæg:
1881/217
#17

Tror godt, at en enkelt kan køre med PhysX kort i Multiplayer.
PhysX bruges til at beregne de fysiske ting, som jeg ikke vil mene vil have nogle effekt på multiplayer games.

Det vil lidt svare til, at man ikke kan spille multiplayer, hvis alle køre i eks. 1024*768, pånær en, som køre 1600*1200.

Det er den grafiske del som vises lokalt på PC´en, og det burde ikke have betydning for andre.

Men jeg kan da tage fejl, kunne bare ikke forstille mig det 😀


#19
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 10:04:49
Svar/Indlæg:
3746/627
#18
Men der vises jo i videoen at man kan skyde hul i vægge, gulve etc.
Så hvis jeg har et PhysX kort kan jeg løbe rundt og "smadre" hele banen, så der ikke er nogle ting at gemme sig bag. Det vil man jo ikke kunne håndtere i et online-spil hvor ikke alle har disse kort?


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 14:09:36
Svar/Indlæg:
2343/272
#19 - Jo, så forsvinder muren bare i stedet for at sprænge i luften.

Imo lyder Havok også som den bedste løsning, det er da smart at man kan beholde sit gamle gfx og få ekstra meget eye-candy ved en upgrade 🙂


Okula
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2007 21:44:44
Svar/Indlæg:
82/15
Er jeg helt forkert på den når jeg siger at Havok er en software da?
og hvis og Physx er en fysisk PPU ville det så ikke være at fortrække at have en ekstrs hjerne til at regne, da Havok jo så stadig belaster CPU'en til lave alle beregningerne.
Rigitg nok kan man jo med Havok så beholde sit eksisterende setup, men med en pris på ca. 1100 syntes jeg ikke at det er en afskrækkende pris.
Eller er jeg bare helt gal på den ?