#20 Hvem er det lige som kopiere og skaber ting. Apple stjæler med arme og ben ligesom alle andre.
iPod er bare en afspiller som er koblet sammen med en proprietær musikbutik.
Eneste grund til at den blev populær var at pladeselskaberne var med på ideen med et format som ingen andre kunne læse.
Pladeselskaberne turde ikke udgive ting på mp3.
iPhone er bare Apples bud på en mobil, der findes massere af andre mobiler med trykfølsomme skærme.
Jeg kan ikke se det revolutionerende ved en telefon der ikke engang kan synkronisere på farten med Lotus Notes, Microsoft Exchange eller en Blackberry compatibel protokol.
Så kunde segmentet for iPhone må være en teenager, der har for mange lommepenge og som altid bevæger sig i nærheden af et ubeskyttet trådløst netværk og ser youtube.
Så kan jeg se langt mere innovation i Nokia N95, som kan vise tv igennem 3, giver 3 mbit adgang med en laptop og har understøttelse for diverse groupware.
Men jow indimellem rammer Apple plet med nogle innovative ting og her kan jeg nævne:
Magnetiske strømtik til laptop, der slipper hvis man snubler
ADB porten på PowerPC G3 maskinerne og tidligere (nu afløst af usb)
1,44 MB High Density diskettedrev med motor eject.
Apple Superdrive (DVD brænder som var standard før at det var almindeligt på PC)
Ekstern batteriindikator på deres laptops.
Hjulet på iPod
Ægte wysiwyg siden Macintosh II blev lanceret
Brugen af SCSI på alle tidligere maccer
Brugen af NuBus arkitektur på tidligere maccer
Af ting hvor det ikke har gået så godt kan det nævnes:
Dårlige optiske mus
Ild i powerbook 100 (det var ikke et sony batteri)
Fået firmaer til at gå konkurs ved at frigive mac på licens og trække licensen tilbage
Der gik lang tid før der kom internet til maccen, Apple havde eget net de satsede på.
Eksekvering stopper i alle OS tidligere end MacOS-X, hvis man holder musen nede.
Frigav firmware, så alle CAS4 ram holdt op med at virke og man skulle købe Apples ram.
Newton, kunne ikke håndskrift som lovet.
Halv betterilevetid i forhold til den lovede på iPod og iPhone.
Der er sikkert nogen herinde som kan huske nogle flere...
Men for at opsummere, så er Apple ikke fejlfri og deres produkter er ikke bedre eller mere innovative end andres. Men nogle macfolk har ikke opdaget dette og går stadig rundt og fortæller at Apple opfandt mp3 formattet og var de første med en afspiller.