Kommer min CPU til kort her? (problem løst)

Bundkort / CPU d.  18. oktober. 2007, skrevet af Advanced Micro Devices
Vist: 496 gange.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 01:54:39
Svar/Indlæg:
6899/119
Hej..

Når jeg sidder og gamer på min zepto, konfiguration kan ses i profil, så sker det nogen gange at jeg får et forfærdeligt fps drop, som varer i lidt tid.. 10 sekunder, eller op til 1 minut.

Det sker i alle spil faktisk.

Jeg har tjekket at cpu'en ikke bliver for varm. Den ligger på 76-81 grader under load i spil. Gfx ligger på omkring 80 grader. I det hele taget mener jeg ikke det kan være varmeproblem, da fps raten kommer tilbage til normal igen efter den har droppet.

Er det min cpu der kommer til kort og ville det eventuelt hjælpe at installere xp på den i stedet for vista?

Mvh.
BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
18-10-2007 05:59:08
Svar/Indlæg:
1186/81
Hvis du kører med Vista kan det være noget strømstyrings ting, der kan gå ind og lave lidt rav i den når du fx gamer, fordi så er der måske noget andet hardware som bare ligger idle, og hvis jeg husker rigtigt, prøver vista at slukke for det som står idle efter XX min. når du bruger bærbar... men det er bare gæt..

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 12:58:05
Svar/Indlæg:
6899/119
Nu har ejg været inde og se i mine strømstyringsindstillinger og den er sat så intet får lov at slappe af når jeg kører på vekselstrøm og høj ydeevne. Derfor kan det vel næppe være det?

KlapHat

Superbruger
Tilføjet:
18-10-2007 15:31:35
Svar/Indlæg:
212/109
jeg må indrømme at jeg sys at den bliver ret varm?

min Fujitsu Siemens bliver automatisk kølet ned af en køler der starter så snart den kommer op på 60, dvs den har en gennemsnits temperatur på mellem 50 og 60 (:

men ang dit spørgsmål ved jeg ikk, sys bare din maskine bliver forholdsvis varm :S?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 19:40:50
Svar/Indlæg:
4310/364
AMD - Sig lige til hvis du installerer Xp på din maskine. for jeg har uden held prøvet at gøre det på min. Kan hverken finde driver til Webcam eller bundkort.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
18-10-2007 23:21:53
Svar/Indlæg:
2600/84
Såvidt jeg er informeret er det et driverproblem på 8000 serien af GeForce kortene, og der har vidst været en tråd omkring noget lignende på 8800GTS640...

har du prøvet at opdatere til nyeste GFX drivers?

når det er et FPS drop, der kun varer 10 sekunder, og så går væk, nægter jeg at tro på at det er pga. mangel på resourcer... så ville teh lag-pattern jo se lidt anderledes ud. Det eneste der skulle kunne forårsage den slags lag, hvis det altså skal være hardware der hænger, så er det harddisken... der er messed up... meget fragmenteret, i stykker, eller noget, hvilket ville give problemer når der skulle hentes ny info fra HDD = lag spike.

edit: Går det væk hvis du alt-tabber under et spike?

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2007 19:28:25
Svar/Indlæg:
6899/119

jeg bruger p.t. den nyeste driver, men nu vil jeg prøve med en gammel, bare for at se.

Min harddisk er en 7200rpm, så det er næppe her hunden ligger begravet og den har i øvrigt ikke vist tegn på svagheder.

Jeg er også begyndt hælde mod den teori desværre :/

Man må have med i betragtning at luften fra mit gfx også kommer ud samme sted, så det bør give højere cpu temp end hos dig, men jeg ser i coretemp noget der ligner at når cpu temperaturen rammer de 80 grader, så er det jeg får fps drops i spillene.
Men jeg kan ikke se om den throttler, for coretemp viser konsekvent 1500mhz uanset hvad jeg laver.

Så nu vil jeg prøve at sætte orthos og ati tool artifact scanner til mens jeg har cpu-s åbent. Så får vi se.

---------

Det er seriøst en gåde det her.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2007 19:55:43
Svar/Indlæg:
6899/119
Nu kørte jeg så orthos samtidig med ati tool artifact scanner. Cpu temp nåede hele 83 grader og gfx ramte 89 grader!

Men jeg synes ikke jeg kunne få øje på voldsomme fps drops.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2007 21:51:15
Svar/Indlæg:
6899/119
Hmm... jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige.

Det virker nu altså som om det er varmeproblemer med cpu'en eller gfx'et.

Hvis det er tilfældet, hvad kan jeg så gøre?

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2007 21:30:03
Svar/Indlæg:
6899/119
Jeg har løst problemet.

På den mest mærkelige måde.

Jeg sad og kedede mig, så jeg ville installere den aller ældste bios til bundkortet og nu virker det dælensprøjtme.

Det har dog resulteret i lidt varmere cpu under gaming, så den nu bliver hele 85 grader og gfx 92 grader, men kabinettet er slet ikke ubehageligt varmt og spillene kører nu, så jeg er lykkelig :)

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
22-10-2007 21:35:46
Svar/Indlæg:
2600/84
9# nice :P

jeg kører faktisk med en helt "ny" beta BIOS på mit bundkort, og den blev vidst udgivet en gang i 2005... måske skulle jeg flashe ned og se om jeg kunne få nogle bedre OC resultater ud af den :D