PC slukker ved spil i SLI

Diverse d.  18. oktober. 2007, skrevet af peterpop
Vist: 321 gange.

peterpop
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2007 02:48:52
Svar/Indlæg:
41/10
Hilfe!

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hva' dælen der sker for min PC?

Efter jeg har slået SLI til, skal jeg nærmest kun lige starte et nogenlunde krævende spil førend det hele brager ned (dvs. slukker helt. Ikke bare fryser, men cutter strømmen) uden så meget som een eneste advarsel. Jeg har indtil videre tre forskellige teorier:

1. Fejl på grafikkortene. Den tror jeg ikke helt på, for de kører helt perfekt hver for sig og under alle andre omstændigheder end SLI.

2. Dårligt luftflow i kabinettet hvilket medfører overophedning. Den har jeg også svært ved at tro på - ikke fordi varme ikke er et problem i mit kabinet (det bliver ret varmt!), men fordi nedslukningen sker så brat og konsekvent som den gør. Havde det været varme, kan jeg vel godt regne med at det ville ske lidt mere tilfældigt og måske med artifacts på skærmen osv.?

3. For lille/dårlig strømforsyning. Iflg mine beregninger skulle den levere nok strøm (Hiper Type R 730W), men der kan foregå ting bag kulissen som jeg ikke kender noget til.
Derfor håber jeg at nogle af jer har godt forstand på strømforsyninger og rails og den slags, for jeg tror det er på det område jeg skal finde årsagen.

Jeg har prøvet at måle watt forbruget med en af de energimålere man kan købe i mange supermarkeder og iflg. den bruger min PC ikke for meget strøm. 510 watt ved stikket, og 80% (hvis vi går ud fra strømforsyningen er så effektiv) af det, er slet ikke i nærheden af max, som jo må være noget i stil med 584 watt. (80% af 730). Men det er jo også det samlede strømforbrug. Min strømforsyning kører med 4 12V rails, har det noget at sige?

Mine specs kan ses i min profil.

Peter
floppy
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2007 04:26:49
Svar/Indlæg:
115/31
tror det er din cpu overheater control der slukker måske


peterpop
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2007 10:42:08
Svar/Indlæg:
41/10
Tja. Arbejder CPUen virkelig så meget mere ved SLI at det kan blive et issue?


Bullockornis
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2007 11:51:52
Svar/Indlæg:
297/39
jeg har selv haft det samme problem med at min pc slukkede når jeg slog sli til
eller, den slukkede når man kørte noget krævende og sli var slået til

det endte med at jeg byttede min 850W OCZ strømforsyning ud med en 1200W Thermaltake Toughpower og så forsvandt problemet

så det er nok strømforsyningen der ikke leverer nok ampere som det var i mit tilfælde eller, det vil ihvertfald være mit gæt


floppy
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2007 11:53:50
Svar/Indlæg:
115/31
det er nok indefor det område det er galdt for cpu,s heat sensor er den ensete der har kan man sige tiladelse til at cut strømen fuldstændig


peterpop
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2007 12:11:31
Svar/Indlæg:
41/10
#3: Hvordan nåede du frem til at du måtte bytte strømforsyning? Prøvede du bare, for jeg synes selv det er lidt af et sats at skulle brænde en masse $$ af på en strømforsyning, hvis det nu viser sig ikke at virke 🤡

#4: Jeg tror simpelthen bare ikke min CPU bliver så varm. En decideret CPU stress test tvinger den ikke over 45 grader... Hvis bare der var en metode til at tjekke sin CPU temp mens man var inde i et spil... (?)


Bullockornis
 
Overclocker
Tilføjet:
18-10-2007 12:42:02
Svar/Indlæg:
297/39
kan du ikke bare køre et spil i et vindue så har du har temperaturer ved siden af?

desuden så prøvede jeg at bytte strømforysning både fordi jeg havde hørt at 8800 serien godt kunne lide at have en rail for sig selv (som de har nu) og at de godt kunne lide at få rigtig mange ampere til rådighed, så hvor de før havde jeg ved ikke helt hvor mange ampere fordelt på 3-4 rails har de nu 36 ampere for sig selv

så det var lidt et skud i tågen, dog med nogle enkelte ideer om at den kunne være problemet
jeg må indrømme jeg var også blevet skuffet hvis ikke det havde virket :P


Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 12:51:13
Svar/Indlæg:
10398/435
#0, prøv at fordele strømtrækket på de forskellige rails. En rail er vist dedikeret til cpu, så den kan du ikke lave så meget med.. men resten kan du prøve at rode med.

730w er 80% af hvad den kan trække fra stikket. 20% bliver spildt i psu'en 😉 Altså ~940w fra stikket. du regnede omvendt.


Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2007 12:55:51
Svar/Indlæg:
2356/28
Jeg vil nu også sige det har noget med PSU´en at gøre... Lyder lidt underligt da den hiper egent er ganske god og nemt skulle kunne levere nok. Kan være du har en uheldig PSU som jeg har.

Købte en Corsair HX520! Den er skam fin meeen, den dropper 9% ved load på 5volt linjen, hvilket ikke er acceptabelt. Fik en ny, og fandme om den ikke også gjorde det! Ævs!

Find multimeteret frem og mål spændingerne med/uden load og se hvad den viser!


peterpop
 
Superbruger
Tilføjet:
18-10-2007 16:23:38
Svar/Indlæg:
41/10
#7: Ah, kan det nu os' passe? Plejer det ikke at være sådan at producenterne opgiver det maksimale en PSU kan trække incl. spild? Hvis den måde du regner på er rigtig, vil jeg jo mene at der ville stå 940 på PSUen istedet for 730... I øvrigt er det hele fordelt på alle rails. Der er to CPU, to PCI og fire molex udgange. Den ene GPU bruger de to PCI stik, mens den anden bruger molex -> PCI adaptere som er sat til hver af de fire molex udgange. Så umiddelbart har jeg ikke de store muligheder for at fordele anderledes.

Jeg må jo prøve at se om jeg kan finde en større PSU et sted at prøve med.


peterpop
 
Superbruger
Tilføjet:
19-10-2007 15:34:47
Svar/Indlæg:
41/10
Det ser sgu ud til at det er strømforsyningen der er for lille. Jeg har i hvert fald prøvet at sætte det ene grafikkort over på sin egen strømforsyning, og indtil nu er den ikke gået ned.

Såå, er der nogen der kunne tænke sig at købe en lettere brugt Hiper strømforsyning? Den virker fint - hvis man bare lige husker ikke at sætte 2x 8800 Ultra til den.