Boot option

Software d.  19. oktober. 2007, skrevet af Asimov
Vist: 297 gange.

Asimov

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2007 11:33:44
Svar/Indlæg:
37/18
Jeg har lige instaleret vista ultima på en maskine, der allerede havde en XP pro. instaleret
Jeg tænkte hvis jeg nu instalerede den på en anden disk end den som XP lå på, ville jeg komme uden om alle partitions problemerne
Der tog jeg fejl...

Nu vil maskine kun boote op i vista, så hvordan får jeg fortalt den, at der faktisk ligger en velfungerende XP den meget gerne må boote på, på en anden disk ?
steen

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2007 11:42:24
Svar/Indlæg:
2870/65
Det ser ud til at du lige har erfaret samme ting som en del andre: Nemlig, at man ikke installerere Vista på en maskine med 2 samtidige diske i.

Man installerere heller ikke XP og Vista i dualboot, med mindre man gerne vil have problemer. (kan sagtens lade sig gøre, men vil ikke anbefale det).

Den lidt drastiske metode er at fjerne Vista og køre en repair af XP fra cd-en. Det er reelt set den eneste måde, når man som du er havnet i den situation at XP ikke viser sig i boot-menuen (eller at der ikke kommer nogen bootmenu frem).

Vista´s boot-manager virker ikke på samme måde som XP (og tidligere OS), så alene dér kan du ryge ind i problemer. Hvis man kører XP og Vista i dualboot, SKAL Vista fjernes fra XP...hvis man ønsker at beholde XP.

Asimov

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2007 12:48:49
Svar/Indlæg:
37/18
Se det undre mig meget...
Når min maskine starter, så kan jeg i et splitsekund se (efter BIOS er loaded og før vista går igang), at der er en menu... Det går så forbandet hurtigt, at jeg ikke kan se hvad det er, men ligner meget en bootmenu (jeg har forsøgt at pause, men uden held)

Findes der slet ikke noget software, der kan løse det, og hvorfor har Microsoft valgt denne "løsning" ?

Asimov

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2007 14:03:45
Svar/Indlæg:
37/18
Den er god nok steen, det er en bootmenu den viser ved opstart, og den viser også et XP, men eftersom jeg kun kan se den ved at pause, så kan jeg naturligvis ikke vælge noget, da den automatisk går vidre det øjeblik jeg trykker en tast
Så vista registrere et anden OS, men i vista bootmaneger kan jeg ikke vælge et andet OS...
Jeg er et stort spørgsmålstegn!!!

clausjr

Superbruger
Tilføjet:
19-10-2007 15:30:45
Svar/Indlæg:
69/7
Start Vista. Åben boot.ini. Sæt timeout=x (x=sek.), til fx 5. Gem og genstart.

Asimov

Overclocker
Tilføjet:
19-10-2007 16:35:10
Svar/Indlæg:
37/18
Jeg vil nødig lyde fuldkommen idiot, men jeg har ikke en boot.ini på min maskine!!!
(show hidden og show system files er slået til)
I vista system advanced osv osv... er der som sagt en mulighed for at vælge hvilket OS den skal starte op i, og hvor lang tid den skal vente, men jeg kan ikke vælge andet end vista, og tiden er sat til 30 sek (som standard), men den venter ikke 30 sek.