RAID opsætning og vista

Software d.  19. oktober. 2007, skrevet af Ham_Selv^
Vist: 421 gange.

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
19-10-2007 22:34:19
Svar/Indlæg:
2453/80
har snart 6 timer rodet med diske og prøvet at installere windows utallige gange

jeg har 3 stk 320gb og een 300 gb

jeg vil gerne ha 2 RAID 0 arrays. et med en 300 og en 320, og det andet med 2 x 320.

og så vil jeg installere vista på det array der bliver mindst. jeg har læst i manualen og gjort tingene derefter, men skidtet funker bare ikke!

jeg har det ene med en 300 og en 320gb disk. og når jeg begynder at installere vista indlæser jeg raid drivere og derefter viser den 3 diske. 2x 320gb og en på ca 560gb. så vælger jeg at installere på den store. den kopierer filer og alt det den nu skal og det kører fint lige indtil den ska genstarte første gang.
så kommer den med denne besked:

"windows kune ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
<windows-rod>\system32\ntoskrnl.exe.
geninstaller en kopi af ovenstående fil"

har efterhånden prøvet mange gange!
hvad gør jeg galt ?

1. boot device er cd-rom og derefter hdd
og jeg har sat det array til 1. device blandt diskene

bundkortet er et DFI NF4 ULTRA-D

Help me !! går snart amok over det her :no:
kclDK

Overclocker
Tilføjet:
20-10-2007 02:29:15
Svar/Indlæg:
20/0
Efter hvad du skriver, tyder noget på, at det ene array ikke er blevet konfigureret korrekt (Vista ser to diske på 320 GB i stedet for et array på omkring 600 GB).

At Vista ikke vil starte efter din konfiguration, men kommer med en fejl om, at den ikke kan finde "<windows-rod>\system32\ntoskrnl.exe" er en indikation om, at computeren ikke booter på den korrekte disk (array).

Prøv følgende:

1. Vær helt sikker på, at dine RAID arrays er OK - konfigureret korrekt, og det ønskede array er markeret som et bootable array.
2. Vær sikker på at det "rigtige" array er valgt som første boot-drev i din BIOS.

oban666

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2007 10:58:24
Svar/Indlæg:
1440/318
Når du har instaleret vista i det array du ønsker, og skal til at genstarte. Så prøv istedet at slukke computeren, pil strømstikket af de to hdd der ikke er instaleret vista på, og prøv så at starte computeren igen..............

Hvis det virker, kan du rolig sette strøm til de andre hdd igen næste gang du genstasrter

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
20-10-2007 12:07:08
Svar/Indlæg:
2453/80
det er det array den prøver at boote på. hvis arrayet er formateret kommer den nemli med en anden meddelese om at den ik ka finde en system disk, så den skulle være ok der.