Kan ikke trykke F6 under XP install.

Software d.  21. oktober. 2007, skrevet af Duzty
Vist: 379 gange.

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 20:42:34
Svar/Indlæg:
216/94
Kan ikke trykke F6 når jeg vil instalellere WinXp SP2.
Kører kun med en S-ATA disk. så den ska jo geren findes først.
Men min RAID Bios har godt nok fundet den, men den blir jo ikke fundet i selve BIOS'en?
Og Windows installatioen siger der ikke er nogen diske sat til!? :'-(
steen

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 21:28:57
Svar/Indlæg:
2870/65
For at du kan installere noget som helst på disken, skal den findes i bios først.

Hvis du kun kører med en disk, kan den ikke sættes i raid. Du kører sikkert med raid-settings slået til i bios. Slå det fra. Så skal bios kunne finde/se din single-disk.

Når bios har fundet disken, kan du begynde at tænke på installationen.

Hvis du under installationen ikke kan trykke F6, er der en anden måde slippe uden om F6-tasten. Du kan med Nlite (http://www.nliteos.com ) slipstreame driveren til sata-controlleren ind på en windows cd. Du skal bare sikre dig at du bruger de rigtige driver.

At slipstreame en sata-driver ind på windows-cden er rimeligt nemt med Nlite.

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 22:11:25
Svar/Indlæg:
216/94
Hjalp intet at slå RAID bios'en fra!

Hvordan/ Hvad vil det sige at slipstreame det ind?

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 22:19:43
Svar/Indlæg:
3233/128
AT du lægger driveren ind på skiven selv, sådan at den installeres automatisk..

steen

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 22:21:06
Svar/Indlæg:
2870/65
Det med at slipstreame er kort fortalt at integrere driveren ind på en windows xp cd.

Det der sker når du bruger Nlite er, at du først kopierer indholdet af din windows cd ind i en mappe på din harddisk. Mappen skal danne bunden for at du med Nlite kan sætte sata driveren ind i mappen (integreret/slipstreamet).

Når driveren så er med inde i mappen, kan Nlite lave en iso-fil der indeholder hele installationen. Idso-filen brænder du så ud på en ny cd....og den er så bootable...og indeholder driverne til din sata-controller. Når driverne er med på cd-en, behøver man ikke længere at trykke på F6-tasten. Driveren installeres automatisk. Smart ikke?

Hvis det ikke hjælp at slå raid fra i bios skal du måske checke kablerne til disken. F.eks kan sata (data) kablerne godt drille ind imellem. De kan f.eks ikke lide at blive bukket for meget

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 22:32:18
Svar/Indlæg:
216/94
Jamen når jeg har RAID bios slået til, så kommer den godt nok frem med at den genkender harddisken! Men windows installationen kan bare ikke se den!
Har før kørt med det sån, så bare haft Windows på en ATA disk, hvor det hele kørte perfekt, men nu ville jeg altså ha det lavet rigtigt 😛

steen

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 22:41:21
Svar/Indlæg:
2870/65
Hmmm...det lyder da helt bagvendt. Du skulle netop kunne se disken når raid er slået fra. Hvilket board kører du med?

Så er problemet måske bare at få slipstreamet driveren ind på en windows cd. Der er 2 muligheder: enten skal du bruge raid driveren eller også kun driveren til sata-controlleren.

Jeg ville lave en cd med begge muligheder inden jeg gik i gang med at installere. Lidt træls, men vhis boardet ikke kan finde ud af hvad det vil, er det et spøgsmål om at være godt forberedt

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 22:47:06
Svar/Indlæg:
216/94
En der evt. kan linke til sådan en driver?
Det er til et godt gammelt Abit NF7-S Rev. 2,0! 😀

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 22:56:04
Svar/Indlæg:
216/94
Jeg kan slet ikke få den alm BIOS til at vise min SATA disk, lige meget hvad jeg prøver, men slår jeg RAID til, så finder den godt nok disken, når den lige kører den der search...

steen

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 23:18:32
Svar/Indlæg:
2870/65
OK. Det board kender jeg særdeles godt. Har stadig et enkelt liggende.

De har et problem med bios som bunder i et dårlig bios batteri (får ikke strøm nok). Det gør at bios ind imellem har problemer med at gemme settings.

Windows SP2 burde være rigeligt udstyret med drivere til at du burde kunne se disken. Det må være din bios som f... up.

En mulighed er at flashe bios med den nyeste bios. Jeg har en rigtig god beta bios til det board "D22-3dfire". Hvis du vil have den, kan du sende en email til steen@kissit.dk og bede om den. Så sender jeg den til dig.

Duzty

Elitebruger
Tilføjet:
21-10-2007 23:29:51
Svar/Indlæg:
216/94
Det hjalp med det der nLite 🙂
Så nu er den igang med at installere!

Har en eller anden OC bios lagt derpå...