Med fare for nedfald:
Enig med dem der synes, at "overvågningen" er OK. Der er dem af os der har oplevet, at teknikeren holder i indkørslen, og kører igen efter få minutter. Der er dem af os der har oplevet, at sidde hjemme og vente på en pakke, for hen på eftermiddagen at opdage, at buddet blot har smidt sedlen, uden at banke på døren. Der er dem af os, der har oplevet div. håndværkere sidde og slappe af ("pause" tror jeg de kaldte det), og tage sig betalt for det.
... bottom line. Hvis den øverste ledelse vil have en mere effektiv arbejdsgang, så kræver det mere overvågning. Hvis ikke det er automatisk, så må det indregnes i arbejdstimerne, og der må ligeledes forventes en accept oppefra om, at det er indregnet i lønnen.
Hvis man gør sit job rigtigt, og ellers er ærlig om tingene, så er det absolut ikke et problem med al den "overdrevne overvågning". Så er det et godt værktøj for ledelsen, til at rette dem ind, som ikke gider at arbejde for deres løn 😉
Det samme gør sig gældende for plejepersonale, butiksassistenter, lagermedarbejdere osv. osv.
Se det fra chefens side: Han/hun kan vælge mellem to ansøgere. Den ene laver dobbelt så meget som den anden, og sætter en ære i at gøre sit arbejde godt, hvorimod den anden "bare vil tjene til dagen og vejen". Det er for så vidt også i orden. Men jeg ville, som leder, nok vælge at ansætte den person der giver mig mest arbejde for den løn jeg betaler.
Der skal også være plads til dem der bare gerne vil tjene til dagen og vejen, men så er forventningerne til kvaliteten af det arbejde man laver, nok heller ikke tilsvarende høj. Det er jo så nemt.