#7 jeg er nu ret sikker på at en fordobling, når vi snakker lyd, normaltvis referere til en fordobling af energien, dvs hvad der svare til 3dB (eller den mindste forskel et gennemsnits øre kan opfatte). Skulle vi nu snakke om lydtryk giver det mere mening at vi rent faktisk snakkede om et reelt tryk (som fx Pascal) hvor en fordobling ganske rigtigt vil svare til 6dB mere.
Skal vi nu være helt i små-tings afdelingen burde det være opgivet i den mere anvendelige A vægtede dB skala. Hvilket jeg også er overbevist om at er den skala producenten benytter da den er "gavnlig" for tallet. Det skal forståes på den måde at blæserens støj ligger inden for området 1000Hz-4000Hz der i dB(A) skalaen er mindre vægtet end resten af skalaen, dvs at den på papiret "ser" lavere ud end den er på en ren uvægtet dB skala.
note: artiklen er faktuel forkert:
Så hvis man har en blæser der støjer med 12 dB, og du smider en mere i, har du en samlet mængde støj, på 18 dB.
Jeg tror hurtigt at vi alle kan blive enige om at 2 12dB blæsere udsender dobbelt så meget energi som een ville gøre, ergo 2x12dB = 15dB. Skal vi op på de 18dB der nævnes i artiklen kræver det 2 15dB kilder, eller 4 12db.