Vista?

Software d.  31. oktober. 2007, skrevet af Whatever4ever
Vist: 350 gange.

Whatever4ever

Superbruger
Tilføjet:
31-10-2007 23:08:20
Svar/Indlæg:
415/86
Hey there...

Leger lidt med tanken om at købe Vista, men...

Nogen god idé i det hele taget, tænker på alle de problemer man høre om den i forhold til afvikling af div. spil/programmer?

Hvad skal man egentilig købe udover Premium'en; 32 eller 64 bits udgaven, hvad er forskellen og kan jeg i det hele taget bruge 64 bit'en? Fatter nada omkring dette? 😕

På forhånd tak... 🙂
Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2007 23:31:29
Svar/Indlæg:
6899/119
1. Køb Business udgaven, hvis du kan undvære media center.
2. 32bit
3. programkompatibilitetsproblemerne er tæt på at være en kæmpe skrøne i 32 bit hvis du spørger mig.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2007 02:00:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg er mere eller mindre enig med #1. Det eneste jeg er lidt uenig i, men det bunder mere ud i uvidenhed end reel kendskab, er, at 32 bit hvis ikke kan køre med mere end 4 GB RAM. Dvs. den regner ALT med, af hvad du har af RAM i computeren.

Med andre ord: Hvis du har 4x 1 GB DDR2 RAM + et 512 MB grafikkort, så viser Windows dig kun de 3.5 GB. Selvom både BIOS og div. diagnostiseringsprogrammer viser dem. Jeg ved dog ikke om Windows så kan udnytte det, men jeg vil selv meget gerne finde ud af det.

Men jeg er 95 % enig med 1 og 3. Programkompatibiliteten er nærmest flawless jf. mit brug. Det eneste spil jeg ikke har kunnet få til at virke var 'Star Wars - Episode I PodRacer'. 'Doom 3' driller dog lidt, men det er vist mere et spørgsmål om et meget dårligt performende grafikkort, frem for software.

Og Media Centere er nu udemærket. Især hvis du, som jeg, ikke gider at have en ekstra PC til at stå (har ikke alverden af plads), så er det meget lækkert lige at kunne tage computeren under armen, gå hen til TV'et, vennen eller familien (som i mit tilfælde også har et LCD TV), og sætte computeren til og vise hvad man nu måtte have lyst til.

Jeg har, for det meste - derhjemme, en ekstern skærm sat til min laptop. Den ser jeg DVD-film, viser billeder og har paletter, når jeg arbejder.

... men det er igen et spørgsmål om vane og smag.

Jf. EDBpriser.dk dd.:
Home Premium OEM: kr. 680,-
Business OEM: kr. 820,-

Hvad får du ekstra i Business? Intet ud over, at det - som navnet angiver, nok mere henvender sig til mindre virksomheder, frem for den private bruger. Det er nok mere "prale"-effekten, (lidt som med XP Professional, frem for Home Edition i sin tid) der lokker.

Du kan sammenligne dem her: http://www.microsoft.com/danma...

Jeg har selv Home Premium, og føler til fulde at mit behov er opfyldt, som alm. privat PC bruger :)

Begge systemer kan købes i 64 bit udgaver, såfremt du vil gøre brug af mere end 4 GB RAM i computeren. Der er en lille smart finte ved Windows Vista, som bl.a. er - tror jeg - en af grundene til at installationen fylder så meget som den gør. Og det er nemlig, at når du installere éen udgave, så installerer du faktisk dem allesammen. Det vil sige, at du skal ikke ned i butikken og købe en ny æske og en ny DVD/CD. Du anvender bare et lille værktøj indbygget i Vista, betaler, og vupti, så har du pludselig et andet operativsystem.

Du kan altid gå tilbage, ved at geninstallere dine gamle skriver. Og hvis du igen vil have den store udgave, jamen så installerer du blot den, og anvender koden til du fik tidligere. Hermed ment: Hvis du f.eks. køber Home Premium, og føler at det ikke rigtig er dig (dette er især vigtigt hvis du har købt en OEM), så kan du, vha. værktøjet, blot sidde derhjemme i ro og mag, og installere Business.

Mht. til 64 bit vs. 32 bit. Hvis du en dag finder på, at installere 4+ GB RAM i din computer, så kan du - for lidt under kr. 100,- mener jeg det er - blot installere 64 bit udgaven af dit operativsystem.

Det er faktisk ret smart, synes jeg. Men tænk lige over det. Jeg sidder selv pt. og overvejer det groft 🙂

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2007 06:01:49
Svar/Indlæg:
1915/57
Er helt enig med 1 og 2.Jeg kører dog med x64 og det er meget minimalt hvad der ikke kan kører.Det eneste jeg faktisk fumkler lidt med for tiden er mit webcam hvor driveren driller lidt(vista vil ikke genkende cam'et når jeg sætter det til) ud over det så kører det klippestabilt og rigtig hurtigt systemet.Hurtigerer end xp.Så bare kast dig ud i det,og med en SP1 lige om hjørnet i det nye år så kan det kun bllive RIGTIG godt 🙂

SGP

Overclocker
Tilføjet:
01-11-2007 10:13:42
Svar/Indlæg:
251/32
Nu har jeg selv kørt med vista 32 bit versionen stort set siden den udkom, og den kører bare derudaf... det er kun få programmer der driller og stort set alle spil kører også upåklageligt... har så installeret 64 bit versionen her for nogle uger siden sådan så jeg fik fuldt udbytte af mine ram, og må sige at jeg er ret skuffet. det er som om at alt kører dårligere. lyden hakker, flere programmer kører ikke rigtigt og mister deres funktionalitet, har os problemer med video og så sker det rigtigt tit at programmerne "ikke svarer" hvorefter der så går et par sekunder før de virker igen :(.. så jeg overvejer meget om jeg skal hoppe tilbage på 32 bit versionen igen.

tocool

Elitebruger
Tilføjet:
01-11-2007 12:30:35
Svar/Indlæg:
244/73
har også oplevet det som #4 beskriver med at programmerne ikke svare i nogle sekunder. Jeg har fundet nogle få programmer som ikke køre i 64bit men har så fundet alternativer. Dog kan jeg ikke få C&C generals ZH til at virke uanset hvad jeg gør.Men det gode gamle Starcraft køre uden prolemer???
Så ved ikke om jeg forventede for meget af vista 64 eller, men er lidt skuffet.