Jeg har aldrig rigtig forstået det her RAM ræs. I min verden er ubrugte RAM da spildt RAM? Sålænge systemet selv sørger for at frigører RAM når f.eks. spil har brug for det. Man vil opdage at når man starter et spil op, vil Vista stoppe forskellige processor, for at frigøre RAM til applikationen.
Og hvad er pointen med at bruge så lidt RAM som muligt, når 2 GB RAM idag kan erhverves for 500kr?! Helt ærligt, så synes jeg godt nok det er noget brokkeri.
Det samme gælder for de personer der piver over at en Vista installation fylder 10 GB. En gennemsnits computer kommer idag med 120 GB harddisk (Ville egentlig have sagt 250GB+, men bærbarer kommer selvfølgelig ikke med så store drev endnu). Et forbrug på 10% af harddisk kapaciteten er i min verden slet ikke overdrevet, specielt når computerspil som Crysis fylder mere.
Og hvad kan Vista som XP ikke kan? Ja jeg kan ihvertfald ikke leve uden det stærkt forbedrede Media Center som er standard i Home Premium! Derudover er der den _stærkt_ forbedret funktionalitet af S3 standby, som betyder at min computer stort set aldrig er slukket længere, den er klar i løbet af 5 sekunder når jeg har brug for den! Desuden starter den selv op og optager Top Gear osv. uden problemer. Dette var et kæmpe problem med XP - det virkede bare ikke ordentligt.
Derudover er der langt større understøttelse af hardware, sidebaren er imo også genial (Man skal bare sørge for at ligge widgets ind som passer til en selv, jeg har f.eks. en net radio widget), og søge funktionaliteten i startmenuen er også en genistreg.
Der er rigtig, rigtig mange forbedringer i Vista. Dem der siger andet har tydeligvis ikke en seriøs teknisk indsigt, og er bare fulgt med på den generelt sure stemning der er opstået omkring Vista. Og nej jeg er ikke m$ fanboy, min Asus WL-700gE kører OpenWRT (Linux system til embedded enheder), og det roder jeg meget med, og Ubuntu har jeg også en del erfaringer med (Og det er også et rigtig lækkert styresystem!).
Udover det opreklamerert RAM forbrug, hvad er så problemet med Vista, der gør det til en så katastrofal fejl? Jeg ved hvertfald, at jeg ikke skifter tilbage til XP på min stationærer igen, og havde jeg mulighed for det, røg der nok også Vista på min bærbare.