-> #0
Som #6 siger. Så er de tre mærker gode mærker. En god tommelfingerregel er, at du får hvad du betaler for. Mange af dem der siger, at Philips, Sony osv. blot er et navn, som du betaler overpris for, kan ikke se forskellen, og går derfor i Bilka og køber et Prosonic.
Jeg kan, ud fra personlig erfaring, rådgive dig således:
Hvis du går efter:
Design: Vælg Samsung. De er ultimativt de flotteste TV at se på.
Bedste TV billede: Vælg Philips. Deres billede står rigtig skarpt, da de har nogle rigtig gode tunere og processorer.
Bedste farvegengivelse: Sony. Det er ikke for sjovt at deres reklamer er så sprælske.
Så er der lige en ekstra ting. Hvis du ser dig omkring, så har stort set alle producenter en form for "processor" de praler med. Sony har 'Bravia', Philips har 'Pixel Plus', LG har 'XD' osv. osv.
Der er næsten lige kommet en ny spiller på markedet, som har en processor der hedder 'Viera'. Jeg må godt nok give mig og sige, at du for en rimelig penge får et rigtig lækkert TV.
Jeg købte i sin tid et Sony KDL 32 V 2000K, som bare havde et super billede, når jeg så DVD-film. Det var ikke lige så godt som eksempelvis Philips' konkurrent i segmentet. Det kan i dag erhverves for under kr. 7.000,- mener jeg det er, og så er det endda udgaven med 2 HDMi indgange.
Mit råd: Bestem dig for hvor meget du vil bruge på det. Hvis det er til hjemmebiografen, og du ikke har noget imod bagprojektion. Så er det en skidesmart måde at få en masse tommer, til en billig penge, uden for mange dikkedarer, og f.eks. Sony's KDF 50 E - tror jeg det hedder, og JVC's nyeste, er rigtig gode TV. Pga. det lille panel, er der ingen ghosting, hvilket gør det genialt at sætte computer eller en spillekonsol til :)
Ned i en butik, og kig på de forskellige mærker.
Mit råd: Gå efter Philips og Sony. At der er nogen der får ondt i røveren over ikke at kunne se forskel, og dermed tror man betaler for navnet, er deres problem. Samsung har også nogle rigtigt lækre modeller, som har et skarpt billede, men lur mig (jf. kommentar om pris og kvalitet), om ikke også de koster det samme som de andre producenters TV inden for samme segment.
Jeg har selv siddet og gamet på min tidligere Sony skærm, og det var der ingen problemer i. Man skal blot finde balancen mellem processing og passivitet. Hermed ment. At hvis du skruer for meget op, så ligner 'Gladiator', 'Saving Private Ryan', 'Sin City' osv. noget der er optaget med et hjemmevideokamera. Netop fordi TV'ets processor går ind og fjerner støj i billedet. Det gælder desværre også den støj som er der i forvejen.
Det er straks rigtig slemt med Philips' Pixel Plus HD -modeller. De fjerner også støj i HD - hvilket er smart, men efter min mening ubrugeligt.
Så hold dig i området kr. 6.500-15.000,- du bliver ikke skuffet. Og lov mig, at du ligeledes investerer i nogle ordentlige kabler (Scart, HDMi eller Component), og en DVDafspiller der matcher TV'et 😉
- Tag ovenstående for hvad det er, nemlig en sammenligning. Det er lidt som at sammenligne tre topmodeller fra Ferrari, Lamborghini og Ford GT. Om du køber den ene, den anden eller den tredje, så får du en lækker bil. Det kan godt være, at den ene er lidt dejligere end den anden, men faktum er. De kan sparke røv på en Peugeot 206 2.0 HDi til hver en tid 😉