Hvilket bundkort?

Bundkort / CPU d.  03. november. 2007, skrevet af arsenio3d
Vist: 263 gange.

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2007 19:38:56
Svar/Indlæg:
2823/238
Hey, jeg overvejer at sælge mit gigabyte DS4 rev.3.3 P965 bundkort sammen med vista premium OEM 32bit.

Så var det at jeg ville høre jeres mening, for jeg ved ikke rigtig hvad der bedst kan betale sig....

Det der spiller ind er vel. penge kontra fremtidssikring og ydelsesforkel.

Det første er http://www.edbpriser.dk/Produc...
et P35 kort, med ddr2 og ddr3 slots... mangler PCIe 2.0 har kun en PCIe port. men koster tilgengæld kun 700kr

Det andet er http://www.edbpriser.dk/Produc...
det er så med X38 chipset, kun ddr2 - 2 x PCIe 2.0 begge x16 understyttelse af 1600mhz fsb det koster så bare det dobbelte...

Hvad synes i?
Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2007 05:42:45
Svar/Indlæg:
3162/326
Umiddelbart ingen af dem.

DDR-3 kan det første bundkort klare, men de er alt for dyre endnu, og mit bedste bud er at når de er kommet langt nok ned i pris, ja så er de nok så hurtige at bundkortet der ikke understøtter dem. Eller også er FSB1333, eller noget helt tredie, nemlig P35Express chippen forældet.

Bundkort 2 har 2xPCI-E 2.0 og 1600MHZ FSB - to ting der i sig selv er godt, men spørgsmålet er bare... hvor gode? Intel/nvidia er lige nu et godt stykke foran amd/ati, og spørgsmålet må derfor være, hvor længe der går, før de to (fire) selskaber kommer til at ligge lige igen (og om det overhovedet sker).

At satse på et crossfire kort lige nu, er altså en udmeling om, at hvis man vil ha' 2x GFX, så er man også villig til at betale mere for dem, end hvad man ellers kunne ha' fået for pengene hos konkurrenten.

Nu kigger jeg også på hvad der er for noget hardware, som du har pt. Ville det f.eks være en mulighed at købe et 8800GTS billigt brugt til SLi, eller overvejer du at købe et PCI-E 2.0 inden for næmere fremtid (og vil du i så fald købe 2 stk. (og skal det være amd/ati eller intel/nvidia)).

Det hele handler jo om at ha' et system der "passer" så godt sammen som overhovedet muligt, for at undgå de famøse flaskehalse. Nogen gange er det altså næsten hele molevitten der skal udskiftes, og andre gange kan man med fordel udskifte en enkelt komponent (som oftest GFX). Du vil gerne udskifte dit bundkort lige nu, og derfor skal du finde ud af hvad for noget hardware du i fremtiden planlægger at putte i dit system... Det kan man som regl bare ikke gøre, da man jo skal være tilnærmelsesvis synsk for at vide hvad de nye teknologier bringer med sig af udbud/efterspørgsel (og ultimativt pris).

Derimod kan man som som alle andre, gætte sig lidt frem, og håbe på det bedste.

Et gæt ville være nForce 780i, hvis du regner med at køre SLi (SLi/crossfire er bare ikke pengene værd imo). Det yder bare en del dårligere end P35 og X38, men det er om ikke andet en nødvendighed for at køre SLi (med mindre du er på udkig efter et 680i bundkort)

Du kan læse lidt mere her:
http://www.hardwareonline.dk/n...

Et andet bud ville være (og nu kommer overraskelsen), det selv samme bundkort du selv har linket til, nemlig Gigabyte GA-X38-DS5. Her har du mulighed for crossfire, og amd/ati er da også klar med en helt ny serie (som måske klasker røv på nividia), da deres nye HD 3800 er lige på trapperne. Ift. crossfire kommer du dog nok (måske?) til at betale overpris for kortene, når nu Nvidia lancerer deres modtræk, som sikkert bliver endnu billigere. Så spørgsmålet er:

Skal du vente? (det tredie valg). I de to ovenstående muligheder, får du i det første mulighed for SLi, men det koster p35/x38 chippens fordele. Du har dog muligheden for at købe et 8800TGS mere, eller et sæt af andre Nvidiakort, når disse lanceres.

I det andet tilfælde får du x38 chippens fordele, dertil også 2x PCI-E 2.0, og de 1600MHz FSB, men det kommer altså til at koste, hvis du vil ha' crossfire, og så er spørgsmålet, om du i virkeligheden betaler for meget for det kort? Hvis der om en månedstid ligger et x38 kort med 1xPCI-E 2.0 til 700,- på edbpriser (hvilket der jo ikke rigtigt kan spåes om, men kun gættes). Og betaler du måske for meget for 1600MHz FSB ift. om DDR-2 i virkeligheden er nok til ikke at skabe en flaskehals. Hvis det er rigtigt, så skal du jo alligevel ha' fat i DDR-3 ram.

Jeg er godt klar over at du måske føler lige nu, at jeg har vildledt dig, mere end jeg har vejledt dig, men det vigtigste du selv kan gøre er, at træffe det valg du har det bedst med, ud fra de vurderinger du selv kommer frem til.

Held og lykke med det.

Mvh. Mads 🙂

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2007 09:12:09
Svar/Indlæg:
2823/238
hold da op, det må være den længste besvarelse jeg har set 😲

Mange tak.

Jeg har faktisk tænkt på at få et HD 3870 kort, hvis jeg får solgt mit 8800gts 320mb.
crossfire/sli er ikke rigtig noget jeg ovevejer, da det ikke rigtig har den store forskel, ift prisen.

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2007 09:40:29
Svar/Indlæg:
3162/326
Velbekomme.

Og igen- held og lykke med det.

Mvh. Mads 🙂