lave køler selv

Litteratur d.  07. november. 2007, skrevet af MSJ1982
Vist: 319 gange.

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2007 11:30:45
Svar/Indlæg:
3577/353
sidder lige og tænker på om mand kunne lave en køler selv ud af massiv kobber og om mand kan opnå noget med det.

da det er begrænset hvor meget plads jeg har i mit kabi http://www.edbpriser.dk/Produc...

jeg skal starte som kleinsmed i næste uge voksen lærling dejligt og de har nemlig sådan en water jet maskine eller hvad de nu hedder....

men mine spørgsmål lyder på om det kan svare sig

jeg har en cpu E4500 som ikke er ret plan så i stedet for at slibe cpu'en kan mand så fræse selve køle blokken så den lige presser enm lille smule nedover cpu

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2007 13:16:03
Svar/Indlæg:
3410/199
1) Det vil nok være lettere bare at slibe cpu'en ned, end at skulle lave køleblokken konkav.

2) Det bliver nok både dyrere, mindre effektivt og meget mere besværligt at lave en køler selv. Store rene kobberblokke er virkelig dyre. Du skal regne med, at du ikke selv "bare lige" kan lave små tynde køleribber og specielt ikke heatpipes.

3) Held og lykke, hvis du går i gang. Husk, at du også skal have socketmontering med i beregningerne, hvis det er.

4) Hvis du en dag får mulighed for at fræse tøriscontainere ud i rent aluminium eller kobber, må du meget gerne sige til. Til tider synes jeg, at de er ret efterspurgte. 😉

EDIT: Jeg antager, at du snakker om en luftkøler. Er det til vandkøling, findes der flere guides til, hvordan man selv laver køleblokke.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2007 15:32:07
Svar/Indlæg:
4230/89
det kan sagtens lade sig gøre, men som Goauy siger, kan det desværre ikke betale sig...

jeg har selv været i gang med noget produktion at vandkølehoveder i ren kobber, og det tager ALT for meget tid i forhold til hvad det koster bare at købe et...

når man først lige sætter sig ned, og tænker igennem hvad der skal medregnes, bliver det meget hurtigt uoverskueligt,

1) det skal passe på dit bundkort(dvs kondensatorer ol. må ikke komme i vejen)
2) det skal kunne monteres på dit bundkort(hul afstande osv skal ligge rigtig)
3) det skal være efttektivt(ofte bruger firmaerne Mange forsøg på at få maksimal ydelse ud af matrialerne)

først skal alt tegnes op, og tænkes godt igennem, derefter skal det hele tegnes(programmeres) i fks mastercamX eller ligende, derefter konventeres til noget jeres maskine kan læse, og så først til sidst kan man lave selve emnet...

jeg ville ikke blive overrasket hvis det tog 3, måske 4 timer at få lavet noget der er nogenlunde fornuftigt...
sæt det op imod 4xtimeløn, og se om du er villig til at betale 🙂

EDIT/ #1, tøriscontainerer bliver normat Drejet ud, ikke fræst 😛