Vores Strømbehov, Oplæg til Diskussion ???

Overclocking d.  07. november. 2007, skrevet af Nanno
Vist: 1016 gange.

Nanno
 
Overclocker
Tilføjet:
07-11-2007 21:07:18
Svar/Indlæg:
63/14
Hej Alle

Jeg har for nogle dage siden spurgt her i forumet, om min nuværende PSU er stor nok for at trække 1 stk Asus 8800 GT. (se tråd).

http://hwt.dk/forumthread.aspx...

Der var rigtig mange gode bud/svar på, hvor meget og hvor lidt strøm eller watt et sådan system har behov for. Udover forspørgselen her, har jeg naturligvis gjort lidt anden baggrundssøgning på forskellige sider bl.a denne.

http://www.extreme.outervision...

Så kommer spørgsmål, 😳
"Er jeg 100% afklaret omkring mit nuværende og fremtidige behov for strøm til min PC"

Svaret er ret simpel, nemlig NEJ.

Det nemmeste vil naturligsvis være at købe en monster kvalitets PSU på 1500 Watt til 3000,- kr.

Men NEJ, jeg vil meget gerne købe en kvalitets PSU, som kan dække mine nuværende og fremadrette strømbehov, men jeg vil ikke købe en PSU som er langt fra mine reelle behov både nu og et par år eller 3 frem.

I min vider søgen på det gyldende svar, er jeg faldet over denne side.
(se nedenstående link)

http://www.overclockers.com/ar...

Den vækker virkelig mine tanker på, hvad er vores reelle behov for strøm til vores PC-systemer ?

"Kan det virkelig passe og betyder det så, at man med et High-end opsæt med SLI 8800GTX kan klare sig en med god 550 Watt/42 amps kvalitets PSU og at der stadig er luft eller er 500 watt/40 amp. måske endda nok ?????"

Derfor vil jeg gerne, opfordre folk her i forumet til at komme frem med, deres synspunkter omkring emnet "Det Reelle Strømbehov" ?

Håber på en god og saglig diskussion.

PFT

cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2007 21:37:23
Svar/Indlæg:
3532/303
Jeg mener at høj watt er langt overvurderet :)
Selv har jeg en 520hx Corsair som er MEGET mere end jeg har brug for. Den pågældende model kunne bare ikke fåes som 400w. Jeg tror endda snildt jeg ville kunne krybe ned åp 200w hvis jeg bare dropper mit oc på cpu.
Folk tror nogengange at højere watt er godt, men det hjælper nul og en disse hvis det hele er på 3.3 volten, ej heller hvis man køber en strømforsyning der har en elendig effektivitet deromkring hvor dit effekt forbrug ligger.
Det er på ingen måde nemt, men folk der har sli, qx6800 og hvad den slags nu hedder.. De har heller ikke brug for tusinder af watt. Et 8800gtx kan, ikke overclocket, snuppe op mod 175 w - maks. Og jeg mindes at en quadcore heller ikke kommer meget over 130. Dertil kommer selvfølgelig chipset, ram, hd og evt. udvidelseskort den slags. Men det ville stadig kunne klares perfekt af en 800w psu :)


Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2007 21:49:34
Svar/Indlæg:
1600/230
Jeg er enig i #1s standpunkt. Ofte bliver hardware udviklet med et lavere og lavere strømforbrug, selvom effektiviteten stiger. Det drømmesystem jeg har skrevet i min profil vil faktisk kun bruge 197watt, så den 500watt strømforsyning jeg har skrevet på bliver slet ikke brugt. Heldigvis har den en høj effektivitet på 50% belastning 😛


Nanno
 
Overclocker
Tilføjet:
07-11-2007 22:01:00
Svar/Indlæg:
63/14
Dejligt at høre at det ikke umiddelbart kun er mig som mener at vi bliver "opfordret" til at købe monster store PSU´er uden behovet reelt er der.

Når man læser forskellige tests / anmeldelser på PSU´er tester de jo godt nok om de kan levere det som de er angivet til og om de er stabile. Men jeg så gerne at man måske tilføje en del mere til disse tests.

Denne del skulle bestå i at man startede med en mid-range konfiguration på eks. en 450 eller 500 watts strømforsygning og derefter gradvis tilføjede mere og mere strømkrævende hardware.

Eksempelvis først et GF-kort og derefter 2 i en SLI eller crossfire løsning, flere HDD, større CPU osv. Når og "hvis" PSU´en så begynder at give efter, har man et konkret billed af hvad den pågælende PSU "reelt" kan klare. :yes:


Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2007 22:12:57
Svar/Indlæg:
6624/113
Min personlige baggrund for at købe en 550 watt Enermax PSU til mit system, var at jo mindre en procentdel man udnytter en PSU, jo mindre chance er der for ustabilitet på grund af den.

Hellere overkapacitet og stabilt OC end en maskine man konstant er i tvivl om.

Fra en ikke-overclockers synspunkt, er der dog ingen tvivl om at de fleste kunne klare sig med 350-400 watt selv til de mest krævende maskiner. 🙂

Tråden er desuden flyttet til "Overclocking" så den kommer på forsiden. 😛


bissekal
 
Overclocker
Tilføjet:
07-11-2007 22:44:59
Svar/Indlæg:
20/0
Kvaliteten af psu,en skal også tages i betraktning, der er temli stor forskel på hvilke komponenter der anvendes i de populære psu,er, og hvilken producent der reelt står bag!jeg har i de sidste par måneder svidt to psu,er af, uden entlig at have skænket kvaliteten en tanke! Og så er det da rart at være bare lidt fremtids sikret, når det nye cpu monster hældes i! 😲
evt læs: http://www.jonnyguru.net/forum...


Dude
 
Overclocker
Tilføjet:
07-11-2007 23:12:20
Svar/Indlæg:
581/1
Kanon ide til en tråd! 🙂

Mht reelt dagligdags forbrug har jeg flg to historier at fortælle:

En kammerat havde en Shuttle, med den 250w's psu de ofte smider i. Hans hardware var 2 x 250gb harddiske, et 6600gt, en 3,0 Presskoger, og lidt forskelligt smidt på usb'en. Alene grafikkortet blev anbefalet med mindst 400w psu'er så vidt huskes, dette sføli fordi der også skulle være strøm til resten af maskinen. MEN, hans har aldrig haft ét nedbrud, og altså heller ikke et der var psu relateret.


Min egen case: Jeg har pt en let oc'et X2 4200+ (Windsor, altså 89w's), et ATI x1800gto som bestemt oz har ry for at spise lidt strøm, 3 harddiske, et dvd drev, og div på usb'en. Til at trække det har jeg en psu jeg fik af vide af alle med pc viden slet ikke ville være nok, en af de første Chill 400wattere.

Ikke alene trækker den systemet fejlfrit, jeg har også eksperimenteret med oc af cpu og gfx på samme tid. Stadig fuldstændig stabile tal på de forskellige linjer, og ingen tegn på at psu'en får sved på panden.

For my own peace of mind ville jeg gerne ha en større/nyere psu, men den jeg har dækker altså behovet uden så meget som at hæve et øjenbryn.


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2007 23:26:30
Svar/Indlæg:
7241/274
Hvis bare folk ville bruge søge funktionen herinde så vil de finde min tråd om netop det samme hvor jeg linkede til den test som 0 også linker til...
Det med store psuer kommer først tilgode når man har 6-8hdder og en masse andre ting med på vognen udover cpu gfx ram og andre kort fks. så sluger 4gig ram en del mere end 2gig ram


Nanno
 
Overclocker
Tilføjet:
07-11-2007 23:41:00
Svar/Indlæg:
63/14
Det må du undskylde, riska. Men forumet har en pæn størrelse så det er ikke sikker man fanger det hele.

Men ja, jeg burde nok have søgt herinde inden.

Håber det er Ok 😀



ak4ever
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 00:12:39
Svar/Indlæg:
462/22
Så fik jeg også prøvet søgefunktionen. Havde godt nok aldrig oplevet før at den virkede på hwt/oc.dk .

Fanatastisk.

TT - hvis ens pc trækker 300w load, så ville en 600w PSU nok være en ide, da load så ligger omkring 50% af PSU'ns kapacitet hvor den har bedst virkningsgrad, dog ville en 400w psu stadig sakkens kunne klare det.


balder
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 02:33:09
Svar/Indlæg:
367/3
De gode strømforsyninger holder effektiviteten høj helt til toppen af deres ydeevne, så det er penge ud af vinduet.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
08-11-2007 02:37:59
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg har trukket et setup med:

QX6850@3,6GHz
Abit IP35 bundkort
HD2900XT
samt en harddisk, optisk drev og et par blæsere.

Dette trak omkring 450 Watt peak, selvom PSU blot var på 430Watt - no problemo.
En 550Watter af god kvali, kan i store træk trække alt. Med mindre du vil lege med ekstrem kølling og det mest strømslugende hardware...


AzeOne
 
Superbruger
Tilføjet:
08-11-2007 02:52:22
Svar/Indlæg:
282/12
Flere hundrede watt ekstra i forbrug for de sidste frames Spild af energi :no:

Det ville være smart hvis det var umuligt at OC diverse hardware. Der skulle være indbygget kontrol af strømforbrug i alt hardware og ved overforbrug / OC skulle det lukke ned. Dog skulle der være en margin så det IKKE kan lukke ned ved alm. Forbrug og KUN lukke ned ved Misbrug.

Der skulle laves nogle standarder for hvor meget energi det forskellige hardware måtte bruge. Ligesom med feks. biler der er der også en masse miljøregler der hele tiden bliver strammet op så forbruget / forureningen bliver mindre og mindre. Det miljø svineri bliver ikke ved med at gå ! Hvad nu når alle kineserne vil have en OC Quad med triple Oc Gfx ? Samt 2 biler og helst 2 pc som minimum pr. person. Der skal godt nok suges noget strøm...

Det er jo ikke nødvendigt med de pc'er der er på marked i dag. Jeg har selv været med i over 29 år hvor min den første computer var en Sinclair ZX80 der kunne vi snakke om et behov for at OC ! PC siden det var Intel 386 sx 16 mhz og kostede 20.000,- for et komplet system med skærm, mus, osv.

Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke heller vil have et system der ikke larmer og ikke bruger mere strøm en højest nødvendigt :yes:

Jeg har selv lige skiftet til et X38 bundkort med alt i power settings hvor den selv skruer op og ned for forbruget efter behovet for det Det er sku for smart, fuld gas når jeg skal spille spil og helt ned i forbrug når jeg som nu sidder og surfer og skriver her 😀

Jeg kommer til at spare strøm i forhold til mit gamle P4 system og der er kommet endnu mere power for de mindre watt jeg bruger når jeg IKKE spiller, der trækker jeg alt hvad sytemet kan trække. Alt køre helt af sig selv og efter 2 ugers brug er jeg meget overrasket hvor fedt det bare køre. Jeg mærker slet ikke de overgange fra fuld gas til alm. forbrug 😀

Og hvorfor går så mange mennesker op i hvor høj en score de kan få i divers test programmer ?
Jeg ved ikke men det kunne være lidt ligesom min er større end din ?
Bare en tanke 😳

Hmmm de der ekstra frames i det nyeste spil er det ikke lige meget ? Bare det køre flydene og ikke hakker. Om alt så står i ultra super high, man kan aligevel ikke altid nyde de fine detaljer når det går heftigt for sig i et spil 😲

Med feks. et spil som Crysis kan ikke med de nutidige grafikkort spille i høj opløsning og alt i ultra super high men det er jo også meningen Men så må man jo nøjes, også glæde sig til den dag hvor der kommer grafikkort der KAN følge med all the way. Gameplayet er jo stadig ligeså fedt selvom ALT ikke står i Ultra Super High. Til den tid med nogle grafikkort der ikke bruger en skid i strøm ved 2D også ellers levere varen i 3D og der kunne et godt bud være HD3870.

Blot min mening om alt det OC ræs som folk bruger masser af penge samt strøm på.


balder
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 03:02:28
Svar/Indlæg:
367/3
Selvom man overclcoker kan man jo godt bruge EIST funktionen, og jeg er sikker på at en hel del (incl. mig selv) clocker en billig cpu op til den ydelse som de gerne vil have - istedet for at betale for en topmodel.


AzeOne
 
Superbruger
Tilføjet:
08-11-2007 03:49:37
Svar/Indlæg:
282/12
#13

Det tror jeg du har ret i at mange gør, men de 10-20 % man kan får ud af det er jo ikke det vilde i forhold til at købe en større model, man skal høre på den larm fra diverse blædere, kølere, pumper, osv. Jeg fatter ikke at i gider at høre på det. Men så længe der er mulighed for det vil det helt klart blive benyttet / udnyttet :'-(

Jeg kunne helle ikke finde på og tune min bil, den er ikke bygget til det og hvis det skal gøres ordentligt er det mange steder den skal tunes. Det bliver alt for dyrt i forhold til hvis man købte en større model med flere hestekrafter. Fordi alt er fra starten bygget til at være kraftiger og mere holdbart til de flere heste / større belastning.

Derfor syntes jeg også der skulle være nogle helt klare regler for bla. strømforbrug på de enkelte hardware dele. Så vil det være umuligt at trække flere Watt (ampere) end den grænse der var sat i hardwaren og slut med at lave OC Der er sikkert flere pc'er end der er biler så hvorfor ikke nogle klare regler også på det område :yes:

Jeg har selv en 1000 watt strømforsyning i min pc for at være klar til Quadcore, 2 HD3870 kort eller hvad der lige er på det tidspunkt jeg vil køre CrossFire også ellers bare at have en god strømforsyning med masser af overskud til at holde nogle stabile spændninger. Men den bruger jo IKKE 1000 Watt ved alm brug, men den kan levere 1000 watt ( 85% Max )
Men jeg syntes det er en meget fin tanke at de nye ATI kort ikke bruger så meget strøm i 2D & 3D :yes:

Jeg har også selv forsøgt mig med OC og vandkøling men de få % det giver i forhold til andre problemer der følger med syntes jeg IKKE det er det værd i forhold til standard settings. Spil at penge og tid :yes:

Eksra varme der slider meget mere på komponenterne, varme er al elektroniks værste fjende 😲 Den ekstra varme slider det mere på hardwaren og man nedsætter kraftigt levetiden ved den ekstra varmeudvikling. Mere køling giver mere støj :no: Hvis man ikke kan holde til den ekstra støj skal man ud og bruge flere penge på køling 🤣 Alt i alt syntes jeg det er spild af penge, spild af energi, spil af tid, for det er ikke nødvendigt hvis bare man køber det rigtige fra starten 🤡
Og alle de penge man skal bruge på divse køling, osv kan man jo bruge på noget hurtigere hardware fra starten så gå det nok lige op i den sidste ende ang. $ men man har sparet en masse tid 🤣

Ligesom med bilen som også får mere varme og ekstra slid og igen skal man ud og bruge penge og tid på de få eksta % :no: Spild af god tid man kan bruge på alt muligt andet 🤡




#15
ruzz
 
Superbruger
Tilføjet:
08-11-2007 07:15:48
Svar/Indlæg:
734/32
#12
er du klar over at overclocking.dk er en del af nu nuværende side? 🤣
Forvent at blive flamet 😛


Nå, men jeg kan huske for nogle år siden da man havde 200w PSU'er, pludselig hed det 400w, og sådan er det gået slag i slag.

Jeg er af den overbevisning at selvom producenterne er begyndt at kigge meget på strømforbrug - så er kurven ikke knækket endnu ifht. at pc'erne kræver mere og mere effekt.
Dvs. hvis en gennemsnits pc idag har behov for en 550 w PSU - så tror jeg på at det er steget med 100-200 w i løbet af en kort årrække.

Når jeg køber PSU fremtidssikrer jeg - jeg tror at min pc idag har brug for ca. 450-500w ved MAX belastning. Men om et par år når jeg har hældt flere diske i, hurtigere CPU, flere RAM osv. så vil jeg måske være oppe på 600w.

Jeg valgte så at købe en PSU som jeg vidste var rigelig stor ifht. mit system - så kan den forhåbentlig også genbruges når resten skal opgraderes.


AzeOne
 
Superbruger
Tilføjet:
08-11-2007 08:56:53
Svar/Indlæg:
282/12
#15

Ja det er jeg godt klar over 😉


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 12:18:27
Svar/Indlæg:
7241/274
Man kan da godt høre at du ikke ved noget om at tune biler...
de fleste bilmodeller med samme motor størelse men bare andre efter betegnelser så som GT GTI GTX GL eller what ever der står. de bruger den samme mototblok og bevælige dele der er bare lavet om på indsprøtningerne og udstødnings systemerne og andet topstykke de kan som regel holde til det samme tag fks min Saab 9000 2.3T med 200hk stock den har jeg givet 2500 svenske kr for at få ca 60hk mere ved at få lavet en chip til den der styre turboen og indsprøjtningen meget bedre end den der sad på fra fabrikken og tro mig det kan mærkes!
Det vil jeg ikke sige at det er dyrt.
Og angående OC så ville der nok ikke være særligt meget gang i at fremstille nye og hurtigere cpuer og gfx kort hvis ingen folk ocede da fabrikanterne jo så ikke behøvede at lave hurtigere ting da folk ville være lige glade med det...


balder
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 12:22:25
Svar/Indlæg:
367/3
#14 Nu kan man jo snildt clocke en lille Core2 op med 50% uden at stille ret meget på spændingen, så det er da bestemt noget man kan mærke - også uden at man har behov for ekstrem køling.


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 13:00:14
Svar/Indlæg:
4230/89
#12 hov hov hov... det kan godt være vi ikke er så aktive inden for det felt, mht overclocking mere... men jo, lige under overfladen raser en evig krig, om de kraftigste og mest ondsindede systemer... du skriver til folk som vil slå ihjel for 200p mere i 3Dmark.... (EDIT/ Flame nr1) 😀


jeg syntes selv jeg går en del op i at min computer ikke bruger for meget strøm, da den står tændt 20døgn på en måned... så det kan ses på elregningen hvis den sluger for meget...

men der er jeg vildt forelsket i AMD's EE cpuer, 60W, for en 2600@5000+...
og kiggede man på ydelse vs. pris vs wattforbrug, var jeg heller ikke i tvivl om at mit 8800GTS 640mb var et godt køb...
mine 4x250 og 1x80 diske, blev byttet ud med 2 store, og en raptor...
ved samme lejlighed blev der så opgraderet til DDR2, som også bruger væsentlig mindre strøm end DDR1...


AzeOne
 
Superbruger
Tilføjet:
08-11-2007 14:32:03
Svar/Indlæg:
282/12
#17

Jeg ved ikke en skid om biler men jeg ved at rigtig mange smider en chip i deres nyere disel hakker også vupti 15- 20 % ekstra. Men man glemmer at de ekstra heste jo medføre et større slid da flere heste er lig med mere varme.
Og hvad med nogle større bremser til de flere heste, nej nej det er lige meget så heller en intercooler på bilen. Endnu flere heste til de samme klejne bremser, undrvogn osv. Kender flere der køre med chips og der er ingen af dem der bruger penge på at forstærke vitale dele for at det skal kunne holde til den ekstra belastning. Og derfor skal de ind i mellem have lavet nogle ekstra rep. p.g.a. den større belastning. Og der ER forskel på biler med små motore og biler på store motore :yes:


#18

Jamen så er det jo super, jeg gider bare ikke at bruge tid på det :no:
Husk at ligge penge til side til nyt hardware når nu det futter af langt tideliger end ved normalt brug / strømforbrug. Og husk at oplyse evt. køber til dit gamle hardware om at det har været OC og det HELT sikkert ikke holde så længe i forhold til hardware der ikke er OC.

#19

Jeg snakke IKKE om nogle der vil slå ihjel :no: Men at jeg syntes folk nogle gange kun går op i hvor meget de kan OC deres hardware også ud til højre med alt andet.
Jeg går også op i hvor meget strøm jeg forbruger i det daglige. Men at begynde at OC for at hente 5 fps også forbruge endnu mere strøm en feks. et 8800 ultra i forvejen bruger er jo helt hen i vejret.
Og sikke en score jeg får i 3Dmark05 og lign. prog. Hmmmmm OG hvad så ! skulle jeg eller andre falde på halen over det !

Og som du selv skriver skal der ikke meget til at sparre lidt på energien, ud med de gamle disk og ind med en stor ! Det samme med cpu osv. Men hvad hjælper det at købe nyt hardware for så at OC det lige til grænsen af nedsmeltning så er der ikke meget energi at spare.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 14:35:22
Svar/Indlæg:
4112/53
#0 Du er inde p det helt rigtige, at strømforbruget på moderne maskiner er helt vildt overdrevet, og selv med et dual-quadcore system, med 2 GFX og 16GB RAM, kommer man ikke ret meget over 500W effektforbrug load på systemet, så har mna en god 500-600W PSU, så er man godt stillet for 98% af computerejernes vedkommende.

JEg har personligt haft gang i et QX6700@3.6, 2*8800GTX i SLI, med 4*1GB DDR2 RAM, 2 Raptors og 2 DVD-brændere. Det hele trak jeg med min 700W Epsilon PSU, hvor ejeren havde købt en 900W Tagan, der støjede mere end en Jetjager, og overdøvede GTX'erne under load!!! 😲 Det er noget af en prestation.

Et system som mit, det sluger ikke mere end 300-320W load, og det er vel at mærke i OC'et tilstand!!!
Så der bliver først brug for mere end 600-700W, når/hvis man kommer igang med 4*GFX i stil med HD2900XT/8800Ultra's strømforbrug, og så 1-2*quadcore eller octocore, samt >4*10krpm harddiske.

#3 Hvis du ser de anmeldelser der bliver skrevet af PSU'er inde på computergeil.dk, så er det netop vi har testet PSU'erne i trin (50W pr trin), så man kan se hvordan PSU klarer sig ved de forskellige %-vise belastninger, og hvor høj/lav en virkningsgrad de har ved den pågældende leverede effekt.

Den måde du snakker om at gøre det, er alt for upræcis, da mna ikke kan stresse alt HW 100%, og derfor ikke kan konstatere andet, end hvor meget effekt det reelt ligger på/ved med de forskellige konfigurationer af systemet og den aktuelle belastning, hvor en test-station som f.eks. den Computergeil har, kan lave en kontinuer belastning, med ned til 3.3W trin (der er 1A trin på alle 6 rails [1*3.3V, 1*5V og 4*12V]), hvilket giver et meget mere reelt billede af, hvordan en PSU klarer sig. Det eneste der så mangler, er de store "spikes" der kommer ved opstart af systemet, hvor alle motorer skal starte op samtidigt, men det bliver kompenseret for, ved den reducerede effekt til CPU og GFX.

#4 Fordi man ikke belaster sin PSU 100%, er det ikke ensbetydende med et mere stabilt OC, da det kommer an på stabiliteten af de belastede rails.
F.eks. dropper min svigerfars HKC 750W PSU til 10.94V når der køres 3Dmark 06 på hans Q6600 + 2*320MB GTS i SLI, med 4 hdd (den ene en raptor), og 3.3V ligger nede på 3.05V og 5V nede på 4.2V, og den bliver jo i realiteten "kun" belastet 50-60%.
Så er det bedre at have en PSU der holder spændingerne hele vejen, og samtidigt har god virkningsgrad på hele belastningsspektret, i stedet for at køre med en for stor PSU, der kommer ned i et område hvor den har dårlig virkningsgrad, da en PSU kan dumpe meget varme i kabinettet, hvilket min svigerfars bl.a. gør, og så kræves der endnu mere ventilation.

#5 Lige nøjagtigt. Hvad hjælper det at have en 680W PSU, der har en elendig virkningsgrad, og så elendige komponenter, at den brænder af ved 40% belastning!!! ( http://computergeil.dk/?artike... )

#7 RAM er noget af det der bruger mindst power i systemet, efterfulgt af floppy, brænder og hdd på de næste bundpladser (medtager ikke lyd og netkort, da disse i dag er onboard, men disse sluger heller ikke ret meget).
På CEBIT viste flere stande, at deres 1000W PSU'er kunne trække 24 80GB 7200rpm hdd, mens der var en enkelt, kan ikke huske hvem, der havde 24 Raptors på en 1000W, og der var vist også en enkelt der havde 24 80GB/7200rpm på en 550W PSU, foruden systemet, men dem kan jeg heller ikke huske hvem var heller.

#9 Køb en 400W til et system som det f.eks. Det vil være ganske fint, og du vil få den op hvor den har sin bedste virkningsgrad, der typisk ligger på/ved 60-75% for de fleste PSU'er.

#10 Couldn't say it better. 😀

#12+14 Det gør hardware producenterne jo også, i form af deres OCP og OVP (Over Current Protection og Over Voltage Protection), hvilket der jo så er ekstremister så som omgår ved at lodde andre modtande på.

Det der jo er det sjove ved at OC, er at se hvor stor en procentmessig forbedring man kan få, i hvert faldet for mig.
Og så er det ikke 10-20% vi snakker om mere (som det var i 386'er dagene), men oppe omkring 50-100+% Det er lykkedes et par gange eller 5, at OC CPU'er med 100% eller mere (Jeg kan huske en Pentium 4 631 bl.a.).

Kølingen, det er jo så en aport i sig selv, at kunne lave en tilpas støjsvag køling, der er i stand til at fjerne de store mænger af varme, hvilket jo også er en udfordring i sig selv.

De gamle englands færger havde ikke køling nok til hovedmotoren, hvis ikke der var gang i ferskvandsgeneratorerne, og dem må man ikke bruge i kyst-nære farvande, så det galt om at komme hurtigt langt nok fra land, sådan at man kunne få dem igang, ellers blev hovedmaskineriet for varmt!!!

#15 En E6600@3.6, X1950XTX @805/999 (Core/RAM) med 2 Raptors og P5W DH bundkort, det sluger ca. 310W peak fra PSU, når det kører Orthos, defrag, HD-tach og 3Dmark 06 samtidigt, så dit system sluger ikke mere end 200-250W, slet ikke når du kører stock.

#19 C2D serien er de CPU'er der ha det bedste performance/W forhold IMO, når man vil have mulighed for at skifte CPU efter forgodtbefindende, ellers er VIA C5 og C7 de bedste.
Nu her når de først 45nm produkter kommer fra Intel, så skal du bare se, så er der endnu bedre forhold mellem pris, performance og Watt.


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 14:39:04
Svar/Indlæg:
7241/274
JA du ved ikke meget om biler nej en chip belaster ikke motoren meget mere en uden chip det chippen gør er at efiktiviter luft og benzin forholdet til mortoren og det slider ikke på den. de fleste biler der bliver chippet går også længere på litteren ved blandet kørelse.
Angående bremser så har de fleste biler i dag ventileret skiver foran og skiver bagpå og de kan sagtens klare at bremse 50-60hk mere ned da bilen jo ikke er blevet tungere og du jo ikke køre 250kmt bare fordi du har fået chippet bilen! de bremser der sidder på min saab de må anvendes til lidt over 300hk uden problemer


Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 14:45:58
Svar/Indlæg:
1972/260
Det eneste jeg kan sige er at jeg har dette system.

Asus P5K Deluxe
E6400 C2D
2 x 1GB DDR2-667
8800GT 512MB
1 x 60 GB IDE ATA HDD
1 x 320 GB S-ATA HDD
DVD-R/RW drev
diskette drev
Stock køler på alt.
Ingen kabi-blæsere.

Alt dette køres uden probs med en god gammel dags standard 400 WATT ATX PSU. Og når jeg siger standard så mener jeg dem der følger med i et, et-eller-andet-noname-kabinet-ting. 😀

Også er det endda en 400Watt peak så det er 350Watt max belastning vedvarende.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 14:47:20
Svar/Indlæg:
4112/53
#20 Det med energibesparelse ve dat have færre, større hdd, er ikke altid korrekt, da det kommer an på, hvad man bruger diskene til.
har man f.eks. sine programmer liggende på samme disk, som man også har sit "lager" på, så kører den såkaldte "lager" disk stort set hele tiden, og så er gevinsten væk, da de store diske også sluger lidt mere strøm, end de små gør (alt efter hvilke modeller man sammenligner), og så kan du altså spare mere power på, at din lager-disk er dedikeret kun til at være lager, og så kan den lukke ned for det meste, når du ikke lige skal have gang i dine porno film e.l., og når du så har gang i dine pornofilm, så kan din spil/program hdd lukke ned, og så har du på dén måde sparet mere på energien, end med 1-2 disk løsningen.

Er du så endnu mere "galt på den", så du smider programmer + lager på den ene disk, og OS + lager på den anden disk, jamen så har du slet ikke vundet noget ved skiftet til 2 store diske, da de så begge to vil køre stort set konstant.

Så hvis man ligger inde med flere 80-200GB diske er der både for og imod at kasserer dem, da det oftest er single eller dual platter hdd, og de kræver ikke så meget energi for at køre, som hdd med 3-5 dataplader kræver, og så er det jo mere smart at kunne lukke ned til at der kun er én 80GB der kører, og resten erelativt hurtigt disponibelt, frem for at du har 1-2 af de helt store hdd til at køre konstant.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 14:57:12
Svar/Indlæg:
4112/53
#22 Når en motor får mere effekt, er der flere krafter på spil inde i motoren (stempler, stempelstænger, krumtapaksel etc.), og det slider lidt mere på motoren, bl.a. kommer der en større "sidelæns" kraftpåvirkning af stemplerne, hvilket resulterer i, at topstykket hurtigere bliver slidt ned (boringerene bliver ovale), og at der er større sandsynlighed for, at du får haveri på krumtappen, stempelstænger og styreakslen (Det de fleste kalder for knast-/kamaksel).
Ydermere, så laves bilerne ofte med en knapt så kraftig/stærk gearkasse, når det er de mindre modeller, hvilket kan resulterer i, at det forøgede drejningsmoment kan smadre gearkassen, og så skal man have fat på en forstærket gearkasse.

De ekstre heste kan også gøre stellet skævt, men så snakker vi ekstremerne, men der er jo en grund til, at de fleste der har en tunet knallert, de også har et skævt stel.

#23 Nu er det jo heller ikke just et af det tørstige systemer du har, og du kan i realiteten klarer dig med en 300W PSU.


AzeOne
 
Superbruger
Tilføjet:
08-11-2007 14:58:54
Svar/Indlæg:
282/12
#21

Jeg kan jo OC min gamle blender den kan sikkert tweekes men jeg tror ikke den vil holde til det længden. Men jeg syntes bare at det har taget overhånd. Jeg har set at der er folk der lodder og modder alt muligt mærkeligt.

Jeg kan godt forstå der er en udfodring i at se hvor meget man kan presse sit system til, men hvorfor ikke bare købe et større system fra starten også bruge tiden på noget andet.
Men det er jo helt op til alle jer Oc'er jeg syntes bare at livet er alt for kort til at bruge tid på det, når man kan købe et komplet setup der køre det hurtiger uden OC. Men heldigvis er vi alle forskellige med hver vores opfattelse af tingene. Men som sagt har jeg prøvet med vand og OC og jeg kom frem til at det for MIT vedkommende var / er spild af tid.


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 15:02:34
Svar/Indlæg:
7241/274
En chip kan ikke skabe den slags slid der taler vi om store turboer og 100-200hk mere. jeg har en ven der har en saab magen til min den har 404hk på forhjulene og det har den haft i 6år nu og 120000km og den har da bevares bedre bøsninger i motor ophæng og diverse ophæng og bedre bremser og og lidt andre forbedringer men stock gearkasse og alt andet og den er synet 3 gange med den motor og bliver det nok også næste gang.
Grunden til folk der tuner deres biler og de ikke holder er enten at de har gjort det forkert eller ikke har villigeholdt bilen ordentligt


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 15:15:56
Svar/Indlæg:
4112/53
#26 Er det ikke sjovere at kunne købe en (relativ) billig maskine, og bruge måske 1-2k på kraftigere køling, og så få en maskine der performer kraftigere end de dyreste komponenter ved stock, og så have sparet i omegnen af 10-50k? Det syn's jeg i hvert faldet.

#27 Når du forøger en motor's effekt med 30-50%, er det ikke små ændringer der er i mængden af krafter der er på spil i motoren.
Men dem der typisk gør det, er folk med en mindre model, af top-modellerne (parallel til computerverdenen: X1950 XT vs XTX. Den ene er clocket højere end den anden. I motorerne er det så bare brændstof indsprøjtningen og forbrændingsluften det primært drejer sig om). Her gør det ikke den store forskel, at smide en chip i, der giver dne lille motor kræfter tilsvarende den store model, korrekt.
Men hvis man har den store model, kan en forøgelse på 50% effekt gøre stor skade, da de forskellige komponenter i motoren ikke kan klare de større kræfter, her iblandt er der store problemer i form af, at top-hastigheden på motoren (max RPM) kan blive overskredet nemmere med de flere kræfter, og det kan stemplerne ikke holde til.


Adolph
 
Superbruger
Tilføjet:
08-11-2007 17:38:48
Svar/Indlæg:
1369/75
#14

"men de 10-20 % man kan får ud af det er jo ikke det vilde i forhold til at købe en større model, man skal høre på den larm fra diverse blædere, kølere, pumper, osv. Jeg fatter ikke at i gider at høre på det "

En overclocket maskine behøver ikke og larme mere end et ikke overclocket system. Det handler jo bare om og benytte en større blæser der kører med lave rpm. Og det er da ofte langt mere end 10-20% man får ud af oc. Ofte kan man clocke 50-75% og få et system der outperformer selv de vildeste stock systemer til mange flere tusinde af kroner 😉

"Eksra varme der slider meget mere på komponenterne"

Det er jo totalt fuldstændigt skældsættende ligemeget. En oc´et computer brænder ikke af før den alligevel er totalt forældet. Min gamle Celeron 300a@450 kører stadig, den dag i dag. I øvrigt med standard volt og standard køling! Prøv lige og kom med et argument for den skulle ha´ kørt stock 😀


bissekal
 
Overclocker
Tilføjet:
08-11-2007 18:00:10
Svar/Indlæg:
20/0
OC Vs ikke Oc = Hva med en ny tråd 😲
De stroe psu,er sluger jo ikke bare uhæmmet effekt, kun under fuld belastning bruger de hva de er reted til. Er de nødvendige=hvorfor kan man købe Porsche! 😳


Nanno
 
Overclocker
Tilføjet:
08-11-2007 20:04:38
Svar/Indlæg:
63/14
Hej Alle

Det er rigtig godt at se diskussionen er i fuld gang. 😀

Det glæder mig også at se flere eksempler på at det ikke kun er mig som mener det mega scoop af reklamer og opfordringer til at vælge kæmpe strømforsygninger.
er lidt i overkanten.

Lad endelig diskussionen fortsætte og gerne med flere eksempler.

# 21. Jeg tror du måske har misforstået mit ønske i i #3. Jeg ved godt at der kan tilsluttes meget mere hardware til en PC´er uden det nødvendigvis belaster PSU´en meget mere før den skal op og stresses.

Der hvor jeg vil hen er, at det for mig som forbruger ikke giver den store mening kun at vide at en 500Watts kvalitets PSU er stabil ved en 500 Watts belastning.

Jeg vil gerne se, hvor meget man kan tilslutte af hardware på denne PSU og så stadig kunne spille eksempelvis Crysis uden den står af eller lukker skidtet ned pga strømmangel.

Det kunne f.eks vise, at den kunne klare følgende opsæt.

QX6850 i en vild OC med vandkøling pumper osv.
2 stk 8800Ultra plus lidt OC her også.
8 GB Ram
4 HDD
Osv.

Konklusionen kunne så lyde noget a´la. 🤣

"Ved ovenstående opsæt vil denne testede 500 Watts kvalitets PSU være stabil som en af stolperne ved storebæltsbroen, skal dit opsæt have tilført mere hardware vil vi anbefalde, at du kikker på vores anden test af en 600 Watts PSU. 🤣

Håber du bedre kan forstå mig.

Det giver meget mere mening for mig, at vide hvilke dele jeg kan proppe i min PC med en givende PSU, end det er at fortælle mig at den er stabil ved 500 Watt. 😀




Nanno
 
Overclocker
Tilføjet:
08-11-2007 20:26:42
Svar/Indlæg:
63/14
# 30

Du har bestemt ret, jeg vil ikke afvise på nogen måde at der er nogen som virkelig har brug for PSU´er som i min verden er MEGA dvs. +1000W.

Men helt ærlig selvom man har en sportsvogn, Porsche (my favorit to) eller MC, som jeg selv har, er det ikke ensbetydende med at man har brug for at køre stærk, eller for den sags skyld, at man har mulighed for det, med den mængde trafik vi har i DK 🤣 . Når jeg her snakker stærkt er det min +200.

Hvad hjælper det at have en bil eller en MC med kræfter nok til at kunne køre på den anden side af +200, hvis man aldrig har brug for det :no:

Alle biler / MC´er i dagens danmark kan jo køre, hvad loven tillader, men de fleste kan også køre hurtigere, men har man "reelt" behov for det. 😀


bissekal
 
Overclocker
Tilføjet:
08-11-2007 21:55:59
Svar/Indlæg:
20/0
#30 Hvis lejligheden byder sig er du da klar 😲 til +200!
Men det er jo lidt en snak om vi entlig har brug for så hurtige pc,er, cpu,er osv.
At have det overskud af kræfter at slippe løs, er en klar fordel,når muligheden for udnøttelse foreligger, og dermed også sagt at mange nok ikke har brug for så hurtige pc,er eller oc,s de har præsteret, men muligheden foreligger, og da det er et oc forum er det da åbenlyst at nogle oc,er just for kiks,points, og ikke af ren og skær nødvendighed!!
Overhaling i en gammel skoda på motorvejen er sku bare ik så sjovt 🤣


Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2007 23:05:44
Svar/Indlæg:
4230/89
#20 haha, nej nu mente jeg heller ikke det med at slå ihjel bogstaveligt...

men ved vi er en der herfra, som går gennem en hel masse, for at presse vores hardware til det yderste, for at bevise at vi kan endnu 🙂
der ligger måske lidt en ære's sag i det, at bevise man stadig kan trylle lidt med hardwaren... selvom det måske er blevet meget "normalt" efterhånden...

så ligger det stadig i mange af os, som har brugt utallige weekender, på pencil-mods, tøriskøling og diverse andre spændende ting og sager, for at presse sine nerver, og ens hardware til grænsen, og gerne lidt over...



AzeOne
 
Superbruger
Tilføjet:
09-11-2007 00:51:27
Svar/Indlæg:
282/12
#34

Ja jeg vil godt tror det er med nerverne ude på tøjet når feks. tørisen begynder at danne kondens 😐 Men det er jo også det der er med til at gøre det spændene, men trist når kondensen begynder at løbe ned mod de ædler dele :no:

Jeg har efterhånden set en del vilde "forsøg" på nettet rundt omkrig 😲 Det er utroligt hvad folk gør ved deres hardware :no:

Men som du selv siger er det jo næsten alle der ved hvad bios er der forsøger sig med lidt hobby tweek. Og det skal i da endelig blive ved med jeg gider bare ikke og bruge tid og penge for at hente lidt eksrta fart, for jeg syntes helt sikkert ikke jeg mangler noget.

Mit ASUS bundkort har EIST så den styre det helt perfekt, Det skruer selv op og ned for gashåndtaget. Fuld gas i spil og stille og rolig ved alm brug. Jeg må sige at det virker super fedt, helt flydene og skift på et split sekund 🤣

Når den tid så kommer hvor jeg syntes der mangler fart, så er det et nyt gfx eller cpu, så er der igen fart på 🤡

Men til alle jer OC'er held og lykke med jeres tweeks 😉


bissekal
 
Overclocker
Tilføjet:
09-11-2007 01:15:07
Svar/Indlæg:
20/0
#34 Thanks, så kan vi jo springe et gfx eller cpu køb over 😲


#37
icer
 
Overclocker
Tilføjet:
19-11-2007 23:19:01
Svar/Indlæg:
33/9
#12(edit) nu har jeg læst lidt igennem tråden, og ret mig gerne hvis jeg tager fejl, men nogle steder lyder du lidt som én der tror du bliver nød til at skifte samtlige pære i huset til 15w og slukke for varmen, ellers bidrager du til at jorden går under om et par år 🙂

1) de -8watt man opnår ved at spare en disk væk, ikke at overclocke osv er altså ikke noget man kan se på elregningen hvis man samtidigt har et 60" plasma tv i stuen der suger 800w 😛

2) man skal sgu leve livet uden at tænke over forbruget på grund af miljøet - china & us and a sviner af helvede til, og det er det egentlige problem, at man bruger 1500w døgnet rundt er et ikke-problem i praksis 🤣

syntes bare jeg ville bidrage med dette synspunkt 🙂

mvh 😀


AzeOne
 
Superbruger
Tilføjet:
22-11-2007 09:31:38
Svar/Indlæg:
282/12
#37

Nej nej det er ikke det jeg mener :no: Men det min pointer er at de ekstra srømforbrug for at få de ekstr frames, højere score i diverse testprogrammer, min er hurtiger end din, osv. Selvom det ikke er nødvendigt for det køre jo fint hvis man køber det rigtige fra starten.

Vi kan IKKE blive ved med bare at forbruge og svine naturen, den har også sine begræsninger ligesom din PC 😲

Og der er RIGTIG mange mennesker i Østen, så hvis de alle skal have pc bliver der nok af strøm der skal fremstilles på den ene eller anden måde. Godt nok er det fint vejr og dejligt varmt med det er jo nok ikke solfangere der skal lave alt den strøm !
Hvis de alle skal OC og køre FULD gas så tror jeg de løber tør for plads til alle de solfangere... Men så er manges holdning at det er jo deres problem :yes: Men problemet at de så bliver nød til at lave en masse kraftværker der sviner ad H.... til I vores baghave, godt er det lang væk men da jorden er et stort økosystem så vil det ramme os ALLE sammen hvis ikke vi ALLE sammen gør en lille smule. Men hvis man er HELT ligeglad med alle andre en sig selv og sine nærmeste kan man da bare bruge løs af alle de fine ting som vi har her i vesten. Men der kommer en STOR regning vi ALLE skal betale hvis vi ikke begynder at stramme lidt op i vores OVERFORBRUG som OC i mine øjene er :yes: 😉

Men trist at du har sådan en indstilling til bare at bruge løs også ellers bare sige det må de selv om jeg bruger bare løs og sviner ligesom bla de lande du selv nævner. Det er jo ligepræsis den indstilling der er med til at det er på vej ned af en lang bakke 😳

Men held og lykke med den fine indstilling, jeg er sikker på du vil finde mange fine venner med samme menning som dig 😕

Men husk at strømmen også stiger i pris, og det er mere end de 5 øre som befordringsfradraget stiger nu ! Men det er du vel også ligeglad med 😐