Statisk elektricitet i kabinet?

Bundkort / CPU d.  09. november. 2007, skrevet af NickKokkedal
Vist: 651 gange.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2007 20:27:13
Svar/Indlæg:
2600/84
Jeg har lige samlet en ny computer, med et Antec P180, ASUS P5K, 8800GT (Inno3d, som btw heller ikke var DoA), E6750 osv osv

Den kører også fint (efter lidt bsod krig med vista 64bit)

men der er statisk elektricitet i kabinetttet?

Corsair 550W PSU...

Der er godt nok ikke jord i stikket, fordi det stik der fulgte med mangler jord-pinden... Men kan det fjerne statisk elektricitet at smække jord på kablet til PSU'en, og kan det skade at det er der?

Jeg er ikke 100% på at det er statisk, men når man rører ved det, lettest at mærke med kinden eller anden følsom hud, så får man ganske svagt stød, og hele kabinettet sitre sådan lidt.
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2007 20:35:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det kan sagtens være statisk ladning fra blæserne (I shit you not! 😉 ). Dit kabinet er for så vidt "jordet" med sig selv. Jeg har kørt uden jordstik på mine computere så længe jeg kan huske, og indtil dato, er der intet hændt (7-9-13 *bank bank bank*) 🙂

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2007 20:49:20
Svar/Indlæg:
2343/272
Min psu giver også stød. Til en fest havde jeg den udenfor hvor jeg rendte rundt med bare tæer, og fik det syge elektroshock når jeg skulle justere lydstyrken på den forstærker jeg havde sat den til. Med metalfront 😐

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2007 20:52:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Det har højest sandsynligt været pga. noget faseforskel. Jeg havde det samme problem med min Shuttle og Sony receiver. Jeg fik et lille rap over nallerne, hver gang jeg fra- og tilkoblede receiveren.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
10-11-2007 18:15:03
Svar/Indlæg:
2600/84
Men det er ikke = fejl i f.eks. strømforsyningen?

Jeg synes det er meget underligt. Jeg vil prøve at jorde den engang, og se om det går væk.

groundz

Superbruger
Tilføjet:
10-11-2007 20:06:55
Svar/Indlæg:
196/10
Hvis jeg var dig ville jeg jorde alle dine elektriske apparater. Det har flere fordele. Det vil fjerne den berøringsspænding du kan mærke, men det vil også give dig en bedre beskyttelse hvis der en dag skulle opstå en fejl på din strømforsyning

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
11-11-2007 20:18:03
Svar/Indlæg:
193/40
Ved at få jordet kabinettet slipper du også for den lille chance for at ødelægge bundkortet hver gang du aflader kabinettet.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
11-11-2007 20:52:03
Svar/Indlæg:
2600/84
6#
Say again?

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
12-11-2007 08:53:47
Svar/Indlæg:
193/40
tja statisk elektricitet er ikke godt for hardware. problemet opstår først den dag du har åbnet kabinettet og skruer din harddisk ud. Hvis der stadig sidder lidt ladning på bordet eller på harddisken og du kommer til at ramme den vil den aflade og så vil der være en god chance for du aldrig får gang i komponenten igen. Thats all. det at du kan mærke et rap og fingerne betyder nemlig at din kabinet er på et seriøst sp. potentiale. 😛.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2007 09:22:14
Svar/Indlæg:
4120/115
Det er ikke statisk elektricitet, men det man kalder en flyvende stel...

Da kabinettet ikke er jordet og derfor ikke har nogen 0v. reference, så vil den danne sin egen, og den lander typisk på ca. 110v.
Jeg har endnu ikke hørt om nogen der er blevet slået ihjel af dette, men det kan meget vel være ubehageligt hvis man selv bliver ledning imellem 2 apparater med forskellig stel spænding.

Men det du nok skal være mest opmærksom på, det er hvis du forbinder 2 apparater med stik der ikke er desginet til at forbinde stel punktet først. Det kan eksempelvis være minijack og phono stik, hvor fase benet er det første der får kontakt når du tilslutter det.
Hvis du eksempelvis har et apparat med 110v. stel, og et andet jordet apparat med 0v. stel, og du forbinder disse, så vil du i et kort periode, hvor du tilslutter stikke smide 110v. direkte ind på den pågældene signal indgang!!!! :no:

Det kan dog let sikres ved at man slukker udstyret helt (på stikkontakten) når du forbinder stikkene, for så er der ingen ladning på stel (udover statisk elektricitet evt. 😉 ) Men såsnart appaterne er tilsluttet med en stel leder, så er stel planerne også udlignet og farene er praktisk talt overstået.

USB stik og D-subs/DVI osv. forbinder konstruktions medsigt stel planet før fase lederen, men for et sikkerheds skyld så gør dig den tjeneste at montere dem i slukket tilstand, for du kan aldrig være helt sikker i sådanne situationer... 😉