-> #0
For lige at tage den fra toppen:
En handel kan ikke (læs: aldrig, med mindre andet er aftalt, på skrift) gå retur, med mindre forretningen ikke kan godtgøre dig. Og det vil de altid kunne, med enten en tilsvarende vare eller en direkte ombytning til et nyt produkt.
Mht. reparationer er det lidt en gråzone, fordi det eneste købeloven siger er: "rimelig tid". Og hvad er rimelig tid? Hvis det er en vare købt på Mars, så tager det noget tid at få den frem og tilbage. Men en god pointer er hvad der svarer til 6 uger (omrking 4 arbejdsuger), så er man ved at være derude hvor forretningen nok bare skal give kunden pengene igen og komme med en undskyldning.
14 arbejdsdage er det de fleste forretninger og serviceværksteder sigter efter. Der skal påregnes tid til transport af produktet, og hvis det er en større reparation, skal der også bestilles nye reservedele som også lige skal nå frem.
Regelen mht. ombytning er klar. Du har aldrig nogensinde ret til at få ombyttet et produkt til et af samme pris. Sagen er enkel, forstået på den måde. Jf. forsikringsloven, så må kunden ikke stilles væsentligt bedre. Dog kan du jf. købeloven, heller ikke stilles ringere.
Så hvis det skal formuleres helt klart og tydeligt. Så er du ALDRIG berittiget til et produkt af samme pris. Forklaret ganske simpelt ved: Du køber en computer til kr. 14.000,- for to år siden. Så går den i stykker og du har en forsikring på den. Du går ned i forretningen som melder den totalskadet. Dermed siger loven, at du ikke må stilles ringere, men en to årig gammel laptop kan (i det fleste tilfælde) sagtens erstattes med en til kr. 5.000,- (firkantet sagt). Men du er ikke stillet ringere, end hvis din computer stadig fungerede.
Det er sådan det skal læses, og sådan det skal forståes. Der er rigtig mange som tror, at "garanti" dækker over en økonomisk godtgørelse, hvilket langt fra er tilfældet.
Så i denne sag, hvor vi snakker om et grafikkort. Jamen, det kan godt være, at du købte et Geforce4 Ti4600 for et par år siden, men hvis du skal have et tilsvarende produkt i dag, er det ikke sikkert at det vil koste det samme. Men du har, som bruger, ikke mistet noget, ved at få et grafikkort der yder det samme.
Så du har, jf. købeloven og gældende forsikringslov, "kun" ret til et grafikkort med tilsvarende (uanset pris) ydelse.
At der så er nogle forretninger som så går udenom det, og giver dig et bedre, kaldes for god service. Som der desværre ikke findes en lovgivning for, men jeg kan selv nævne SHG, som modtog mit dengang defekte Hercules Geforce 3D Prophet grafikkort, og ombyttede det til et Geforce256 3D Prophet II, udelukkende pga. reparationssagen havde trukket ud. Se dét er hvad jeg kalder god service. Men det er vigtigt, at du selv er klar over hvilket produkt du har sendt ind. Det kunne jo være, at det de vil ombytte med f.eks. ikke har DVI-convertere med... Sådan er der jo så meget. Men jeg ville, hvis det var mig, vælge at spytte lidt i kassen og måske få det ombyttet til et bedre... Der er nogle som godt vil være med til det (SHG, Midt-Data har jeg prøvet det hos + nogle andre), men andre som sætter sig stejle og åbenbart ikke er særlig gode til at bruge kasseapperatet til den slags manøvrer 😉