Rettigheder omkring ombytning

Diverse d.  15. november. 2007, skrevet af SeXyCabDriVeR
Vist: 493 gange.

SeXyCabDriVeR

Superbruger
Tilføjet:
15-11-2007 14:38:12
Svar/Indlæg:
50/19
Hejsa folkens..
Jeg har en lukrativ sag som jeg godt vil have en 2nd opinion på (så håber en af jer kan give mig det)
Jeg har købt et 7800GT/2DHTV/256M ved shg for et godt stykke tid siden! Det er nu blevet defekt og jeg har sendt det ind. De vil nu (efter de har haft det i 29 dage) ombytte det. Så her er mit spgm. hvad er mine rettigheder? har jeg krav på et til tilsvarende pris eller tilsvarende ydelse???
De mener jo det er et til tilsvarende ydelse og har derfor tilbudt mig et til tilsvarende ydelse (men til 800,- under oprindelig købspris)
Jeg mener jo mine rettigheder siger jeg skal have et til samme pris..
Er der nogen som kan hjælpe mig???
Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 14:49:30
Svar/Indlæg:
3162/326
Samme ydelse.

Mvh. Mads 🙂

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 14:52:21
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvad har de tilbudt dig?

SeXyCabDriVeR

Superbruger
Tilføjet:
15-11-2007 15:22:29
Svar/Indlæg:
50/19
GeForce 8600GTS XT (Overclocked), 256MB GDDR3, Dual DVI, TV-Out, HDTV, PCI-Express, Retail

PoloDude

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 15:23:50
Svar/Indlæg:
1084/4
#3 Du skal ikke føle dig snydt.

craZyfighter

Superbruger
Tilføjet:
15-11-2007 15:57:31
Svar/Indlæg:
358/21
Du skal have det lavet eller ha et magen til, synes ikke du bliver snydt, da du får den samme ydelse som du havde før! men har de ikke et magen til så er det pengene tilbage og så kan du købe et nyt 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 16:09:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

For lige at tage den fra toppen:

En handel kan ikke (læs: aldrig, med mindre andet er aftalt, på skrift) gå retur, med mindre forretningen ikke kan godtgøre dig. Og det vil de altid kunne, med enten en tilsvarende vare eller en direkte ombytning til et nyt produkt.

Mht. reparationer er det lidt en gråzone, fordi det eneste købeloven siger er: "rimelig tid". Og hvad er rimelig tid? Hvis det er en vare købt på Mars, så tager det noget tid at få den frem og tilbage. Men en god pointer er hvad der svarer til 6 uger (omrking 4 arbejdsuger), så er man ved at være derude hvor forretningen nok bare skal give kunden pengene igen og komme med en undskyldning.

14 arbejdsdage er det de fleste forretninger og serviceværksteder sigter efter. Der skal påregnes tid til transport af produktet, og hvis det er en større reparation, skal der også bestilles nye reservedele som også lige skal nå frem.

Regelen mht. ombytning er klar. Du har aldrig nogensinde ret til at få ombyttet et produkt til et af samme pris. Sagen er enkel, forstået på den måde. Jf. forsikringsloven, så må kunden ikke stilles væsentligt bedre. Dog kan du jf. købeloven, heller ikke stilles ringere.

Så hvis det skal formuleres helt klart og tydeligt. Så er du ALDRIG berittiget til et produkt af samme pris. Forklaret ganske simpelt ved: Du køber en computer til kr. 14.000,- for to år siden. Så går den i stykker og du har en forsikring på den. Du går ned i forretningen som melder den totalskadet. Dermed siger loven, at du ikke må stilles ringere, men en to årig gammel laptop kan (i det fleste tilfælde) sagtens erstattes med en til kr. 5.000,- (firkantet sagt). Men du er ikke stillet ringere, end hvis din computer stadig fungerede.

Det er sådan det skal læses, og sådan det skal forståes. Der er rigtig mange som tror, at "garanti" dækker over en økonomisk godtgørelse, hvilket langt fra er tilfældet.

Så i denne sag, hvor vi snakker om et grafikkort. Jamen, det kan godt være, at du købte et Geforce4 Ti4600 for et par år siden, men hvis du skal have et tilsvarende produkt i dag, er det ikke sikkert at det vil koste det samme. Men du har, som bruger, ikke mistet noget, ved at få et grafikkort der yder det samme.

Så du har, jf. købeloven og gældende forsikringslov, "kun" ret til et grafikkort med tilsvarende (uanset pris) ydelse.

At der så er nogle forretninger som så går udenom det, og giver dig et bedre, kaldes for god service. Som der desværre ikke findes en lovgivning for, men jeg kan selv nævne SHG, som modtog mit dengang defekte Hercules Geforce 3D Prophet grafikkort, og ombyttede det til et Geforce256 3D Prophet II, udelukkende pga. reparationssagen havde trukket ud. Se dét er hvad jeg kalder god service. Men det er vigtigt, at du selv er klar over hvilket produkt du har sendt ind. Det kunne jo være, at det de vil ombytte med f.eks. ikke har DVI-convertere med... Sådan er der jo så meget. Men jeg ville, hvis det var mig, vælge at spytte lidt i kassen og måske få det ombyttet til et bedre... Der er nogle som godt vil være med til det (SHG, Midt-Data har jeg prøvet det hos + nogle andre), men andre som sætter sig stejle og åbenbart ikke er særlig gode til at bruge kasseapperatet til den slags manøvrer 😉

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 16:47:15
Svar/Indlæg:
3410/199
#6 har ret.

Hold du dig til det 8600GTS OC. Det yder bedre end et 7800GT samtidig med, at du har mulighed for DX10 😛

Se evt. forskellen her:
http://www23.tomshardware.com/...

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 18:29:57
Svar/Indlæg:
511/123
#6 har næsten ret, men ikke helt.

det afsnit med at stille køberen bedre, gælder kun forsikringer. Det vil sige, kunden må godt stilles væsenligt bedre, men ikke ringere. Det er dog som nævnt ikke noget krav. Ydelse og specifikationer skal minimum være tilsvarende. Det vil sige. Havde du en gfx der havde 2 DVI porte og det var væsenligt for dig, så må de ikke bare give dig et med 1 DVI og en D-SUB.

En anden ting er at rimlig tid for en standard reperation er indenfor 2md og for f.eks et gfx så ligger der sager der ud til kundens fordel hvis det skulle tage længere, i så fald er du berettiget til at få pengene tilbage(tilbageføre handlen)
Er der tale om en særlig vigtig ting, f.eks en bil, så skal tiden være væsenlig kortere for en standard reperation, hvis ikke de kan stille et låne produkt.

Men som nævnt, så vil jeg også være tilfreds med det nye kort.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 19:11:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Det er også præcis det jeg skriver: "Regelen mht. ombytning er klar. Du har aldrig nogensinde ret til at få ombyttet et produkt til et af samme pris. Sagen er enkel, forstået på den måde. Jf. forsikringsloven, så må kunden ikke stilles væsentligt bedre. Dog kan du jf. købeloven, heller ikke stilles ringere." 🙂

Men godt vi er enige. Mht. specifikationer på produktet, skriver jeg også det: "Men det er vigtigt, at du selv er klar over hvilket produkt du har sendt ind. Det kunne jo være, at det de vil ombytte med f.eks. ikke har DVI-convertere med..." - forstået sådan. At hvis du f.eks. har købt en laptop med Bluetooth, så vil du jo nok også gerne have den ombyttet til en laptop der også har Bluetooth, og så er det nærmest regardless specifikationerne.

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 20:39:38
Svar/Indlæg:
511/123
heh, det er nok bare mig der ikke helt lforstå det du skrev, men så længe vi er enige

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
15-11-2007 20:41:53
Svar/Indlæg:
193/40
ingen af jer har ret 😛

#0 du har ret til at få pengene tilbage da de ikke tilbyder en genstand som stemmer overens med aftalen jf. købelovens § 78.2 og § 79.

Lidt mere udførligt kan det formuleres således:

Ved forbrugerkøb jf. købeloven § 4 stk. 2.2. har sælger ret til at foretage afhjælpning. jf købeloven § 78 stk. 1.1. Iflg. købeloven § 78 stk. 1.2 har køber mulighed for at levere en anden genstand, der stemmer overens med aftalen. Sker dette ikke kan sælger iflg. købeloven § 79 ophæve købet og kræve pengene tilbage.

Da den vare som SHG tilbyder ikke stemmer overens med aftalen dvs. et "Asus"(mit gæt) 7800GT/2DHTV/256M kan du ophæve købet. Så du har derfor ret til at ophæve købet og kræve pengene tilbage da SHG ikke har tilbudt afhjælpning.

Du kan desuden gøre gældende at iflg. købeloven § 78 stk.3 skal afhjælpning ske indenfor rimelig ellers kan du iflg. købeloven § 79 kræve at købe ophæves. 1 måned indenfor computerhardware er vist langt ud over hvad jeg vil kalde rimelig tid.

Får du problemer så kontakt forbrugerstyrelsen. Din sag er homesafe SHG kommer til at give dig pengene tilbage det vil jeg gerne vædde på 😎

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 21:02:02
Svar/Indlæg:
4263/107

Rolig nu. Der ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner, som du forsøger i denne sag.

For det første er en rep. tid på ca. 1mdr. ganske almindeligt, og shg vil til hver en tid kunne argumentere for rep. tiden (og få medhold i det).

For det andet siger købeloven at butikken skal tilbyde en vare som er enten ens (mærke er underordnet), eller bedre end den pågældende vare (hvilket er tilfældet i denne sag). Hvis butikken ikke kan det, så har kunden ret til at ophæve aftalen og få sine penge tilbage.
Derudover er det kun i kundens interesse at få tilbudt en vare som er bedre, end det kunden indleverede til reparation. :yes:

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 21:05:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

😉

-> #11

Nærlæs du lige den købelov en gang til, og du vil se, at vi alle tre har ret 😀 :yes:

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2007 22:00:34
Svar/Indlæg:
2343/272
Sig jatak og spørg hvad du skal give ekstra for et 8800gt, så er du flyvende 😉

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
16-11-2007 09:53:18
Svar/Indlæg:
193/40
- > # 12 kig på § 78 og 79 i købeloven. Så vil du også se lyset 😀 Vi som forbruger stå r mega stærkt.

Desuden spurgte 0 # hvad hans rettigheder er og det svarede jeg på konkret ved at henvise til de § som er gældende i hans sag.